Duik in de prijslijst: de MG 5 Electric
Met de MG 5 Electric heeft MG weer een nieuw model aan het Nederlandse aanbod toegevoegd. Als eerste elektrische stationwagen met een (relatief) scherp prijskaartje is het bovendien een interessante nieuwkomer. We nemen een duik in de prijslijst voor een nadere kennismaking.
Inmiddels heeft bijna ieder automerk wel een of meer volledig elektrische modellen in het aanbod. Toch is er maar weinig keuze aan carrosserievarianten, want het zijn bijna allemaal of compacte hatchbacks of hoge crossover- en SUV-modellen. Met de nieuwe MG 5 Electric duikt dat merk dus in een gat in de markt, want een elektrische stationwagen was er nog niet (als we voor het gemak de Porsche Taycan Cross en Sport Turismo even vergeten).
Vanafprijs MG 5 Electric
De MG 5 Electric is leverbaar vanaf 33.985 euro. Daarvoor krijg je een actieradius van 320 km (WLTP), 1.367 liter aan bagageruimte (weliswaar met achterbank neergeklapt) en moderne connectiviteit en veiligheids- en assistentiesystemen. Zometeen meer over de uitrusting.
MG 5 Electric carrosseriekleuren
De eerstvolgende stap van de configurator is namelijk het kiezen van de carrosseriekleur. Nou ja, kiezen… Er is simpelweg keuze uit standaard Dover White of optioneel Pebble Black, Medal Silver en Diamond Red voor elk 650 euro extra. Dat is het. Het verkeer is al grijs genoeg, dus dan gaan we maar voor rood.
Twee uitvoeringen MG 5 Electric
Standaard krijg je de Comfort-uitvoering, met onder meer 16-inch lichtmetalen velgen, led-koplampen, handmatig bediende airco, MG Pilot en MG iSMART Lite. Die laatste twee zijn de verzamelnamen van MG’s veiligheids- en connectiviteitssystemen.
Een trede hoger staat de Luxury, met een meerprijs van 1.500 euro. Dan krijg je onder meer tweekleurige 17-inch lichtmetalen velgen, automatisch inklapbare buitenspiegels, centrale vergrendeling, een regensensor, een automatisch dimmende binnenspiegel, automatische airco, een 360-camera met dynamische geleidingslijnen en kunstlederen bekleding. Vind je het zwarte interieur wel erg zwart, dan kan je alleen bij de Luxury voor 1.000 euro extra kiezen voor een heel lichtgrijs interieur.
De meeruitvoering van de Luxury is op zich interessant, maar de Comfort biedt op zich ook al (bijna) alles dat je van een moderne auto verwacht. Daarnaast vinden we de standaard 16-inch velgen echt veel mooier dan de grotere velgen van de Luxury. Bovendien gaan de grotere velgen ten koste van de actieradius, waarover hieronder meer. We houden het dus bij de Comfort.
Accupakket en actieradius MG 5 Electric
Vervolgens kiezen we het batterijpakket. Standaard is een batterijpakket met een capaciteit van 50,3 kWh (Standard), optioneel krijg je 61.1 kWh (Long). In beide gevallen levert de elektromotor 130 kW (177 pk). Dat is genoeg voor een 0-100-sprint van 8,3 seconden en een topsnelheid van 180 km/h. Beide snel zat voor Nederland. Belangrijker is de actieradius. De genoemde 400 kilometer geldt voor de Long, de standaard komt 320 km ver. Met de grotere wielen van de Luxury kom je maximaal 380 of 310 kilometer ver. Opladen gaat altijd met 11 kW driefasen, wat afhankelijk van het batterijpakket 5 of 6 uur duurt aan een reguliere laadpaal. Wij gaan voor de Long en dat kost 3.000 euro extra.
Subsidie voor MG 5 Electric
Daarmee hebben we het einde van de configurator alweer bereikt. De samengestelde MG 5 Electric kost nu 37.635 euro. Zolang de overheidssubsidie nog beschikbaar is, gaat daar voor de particulier nog 3.350 euro vanaf.
MG 5 Electric zelf samenstellen
Hoewel de eerdere belofte dat de vanafprijs onder de 30.000 euro zou liggen niet is nagekomen, blijft de MG 5 Electric een best scherp aanbod. Oké, er zijn elektrische auto’s die meer uitrusting voor deze prijs bieden, maar als praktische stationwagen is de MG 5 wel weer een sterk en voorlopig uniek aanbod. Geïnteresseerd? Zelf samenstellen kan eenvoudig op www.mgmotor.eu/nl-NL. Daar vind je ook het volledige overzicht van prijzen en uitrustingen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63