Duik in de prijslijst: de nieuwe BMW 2 Serie Active Tourer
Soms kan je er niet omheen en heb je gewoon een auto nodig die vooral praktisch is. Er zijn maar weinig modellen die zowel praktisch zijn als lekker rijden, maar gelukkig introduceerde BMW in 2014 de 2 Serie Tourer-modellen. Praktisch, maar toch de rijeigenschappen van een BMW. Het bleek een succes, want anno 2021 komt er gewoon een tweede generatie BMW 2 Serie Active Tourer op de markt. Wij nemen een duik in de prijslijst en stellen er een samen.
Sportieve MPV-modellen zijn er maar weinig. Rond 2005 combineerde Opel veel interieurruimte met sportieve prestaties, door een volbloed OPC-variant te introduceren van zowel de Meriva als Zafira. Die laatste beschikte over een vermogen van 240 pk, dat was echt indrukwekkend voor een MPV. Anno 2021 liggen de zaken anders. De krachtigste BMW 2 Serie Active Tourer schopt het tot liefst 326 pk…
Even geduld…
Daarvoor heb je alleen wel de plug-in hybrideversie nodig en die komt ‘pas’ begin 2022 op de markt. Wat is nu dan het meest sportieve model en wat heeft die te bieden? Wij nemen een duik in de prijslijst en de configurator en stellen er een samen.
BMW 2 Serie Active Tourer vanaf 41.558 euro
De nieuwe BMW 2 Serie Active Tourer heeft een vanafprijs van 41.558 euro. Voor dat bedrag krijg je een 218i met standaard automaat en een vermogen van 100 kW (136 pk). Daar heb je in Nederland al genoeg aan, maar we kijken toch nog even verder. De 218d, de dieselversie dus, biedt met 110 kW (150 pk) al wat meer vermogen, maar heeft een vanafprijs van 46.343 euro. Voor minder geld kan je meer pk’s krijgen.
De 220i met een vanafprijs van 42.419 euro beschikt bijvoorbeeld al over 115 kW (156 pk), met dankzij de mild hybrid-technologie een tijdelijke extra boost van nog eens 19 pk. Het vooralsnog krachtigste model is de 150 kW (204 pk) sterke 223i, eveneens met mild hybrid-boost. De vanafprijs bedraagt 45.855 euro en net als bij alle andere 2 Serie Active Tourer-modellen is een automaat standaard. Wil je schakelen met flippers aan het stuurwiel, dan kost dat 319 euro extra. Doen we. Heb je ook gelijk een ‘sporttransmissie’.
Model M Sport
Vervolgens kiezen we het model. Naast de ‘standaarduitvoering’ is er keuze uit de Luxury Line en het Model M Sport. De inhoud spreekt redelijk voor zich. De Luxury Line heeft een luxueuzere uitstraling en bijbehorende extra uitrustingen. Met de geselecteerde motorvariant bedraagt de vanafprijs 48.170 euro. Model M Sport heeft onder meer wat dikker aangezet bumperwerk, een met leder bekleed M Sportstuurwiel, sportstoelen voorin en een Adaptief M Sportonderstel. De vanafprijs bedraagt in dit geval 49.768 euro. We zijn vandaag op de sportieve toer, dus deze wordt het.
Kleurenpalet
Dan komen we bij de carrosseriekleuren. Witte unilak is standaard, zwarte unilak een optie zonder meerprijs. De metallickleuren kosten 1.050 euro extra. Het aanbod bestaat uit nog een wit, nog een zwart en vooral een grote selectie grijstinten. Alternatieven zijn Sanremo Grün, Phytonicblau en M Portimao Blau. Een laatste alternatief is BMW Individual Storm Bay (donkergrijs), voor 1.550 euro. Voor onze selectie nemen we M Portimao Blau.
Wielen maken de auto
Volgende halte: de wielen. Voor Model M Sport heb je keuze uit vijf soorten, van de standaard 17-inch Sterspaakstyling 832 tot 19-inch Individual V-spaakstyling 839 Bicolor. Zie ook de foto’s hieronder. Onze voorkeur gaat uit naar de 18-inch M-wielen in Dubbelspaakstyling 838M Bicolor.
Keuzes, keuzes, keuzes
Door naar het interieur. De zwarte stoffen bekleding Arktur Anthrazit vinden we wel erg zwart. Als gratis optie is er keuze uit verschillende Sensatec-bekledingen, waarvan Perforiert Oyster onze favoriet is. Die lichte bekleding is alleen misschien niet zo handig met knoeiende kinderen achterin onze sportieve gezinsauto. De Mokka-opties zijn wel weer erg donkerbruin, waardoor we toch terugvallen op Alcantara Sensatec Schwarz, met M-stiksels. Voor de volledigheid: lederen bekleding behoort voor 1.321 euro extra ook tot de mogelijkheden.
De standaard interieurlijsten Quarz Silber mat vinden we eigenlijk wel prima. Alternatieven zijn hoogglans zwart, Aluminium Mesheffect, Aluminium Hexacube donker of voor 139 euro extra Edelhoutuitvoering Eukalyptus met open structuur.
Pakketten en opties BMW 2 Serie Active Tourer
Inmiddels zitten we op 52.467 euro, maar dan zijn er nog allerlei aanvullende pakketten en extra’s. Uiteindelijk gaan we toch voor het Innovation Pack, met onder meer adaptieve led-koplampen, BMW Live Cockpit Professional, Comfort Access, automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels en extra parkeerassistenten. Binnen het pakket vinken we ook de verwarmde voorstoelen en stuurwiel aan, wat de totaalprijs voor het pakket op 4.346 euro brengt. Van de losse opties vinken we dan nog het glazen panoramadak aan (1.428 euro) en dan hebben we het einde van de optielijst ook wel zo’n beetje bereikt.
De ideale BMW 2 Serie Active Tourer?
Onze BMW 223i Active Tourer Model M Sport kost inmiddels 58.378 euro, maar dan hebben we wel de voor ons ideale uitvoering. Hoewel, of wachten we liever toch nog even op die 326 pk sterke plug-in hybrideversie…
Hoe zou jij de BMW 2 Serie Active Tourer samenstellen? Leef je uit in de Configurator op www.bmw.nl en bekijk daar ook de volledige uitrusting van de auto.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63