Duik in de prijslijst: de nieuwe BMW M2 Coupé
De BMW M2 Coupé begint aan een nieuwe modelgeneratie. Met een duik in de prijslijst maken we kennis en we stellen er een naar wens samen.
BMW is het merk voor de liefhebbers van autorijden en de M-modellen vormen daarin de overtreffende trap. Meer pk’s zijn niet altijd beter. Misschien wel het leukste M-model is namelijk de ‘instapper’ BMW M2 Coupé. Juist door zijn compacte afmetingen.
Specificaties BMW M2 Coupé
Overigens heb je in de nieuwe BMW M2 Coupé ook niets te klagen over het vermogen. In zijn nieuwste gedaante beschikt het model over liefst 338 kW (460 pk) en 550 Nm, afkomstig van dezelfde 3,0-liter zes-in-lijn die ook in grote broer M4 ligt. Sterker nog, ook in andere opzichten is de M2 eigenlijk gewoon een gekrompen M4 geworden. In 4,3 seconden is de 100 km/u bereikt en de topsnelheid ligt op de standaard afgeregelde 250 km/u. Goed nieuws voor wie van zelf schakelen houdt: een achttrapsautomaat is standaard, maar een handgeschakelde zesbak is optioneel leverbaar.
Prijzen BMW M2 Coupé
Een nieuwe BMW M is niet goedkoop, ook een BMW M2 Coupé niet. De prijzen beginnen bij 114.938 euro. Wil je zelf schakelen, dan kost dat 119.375 euro. Niet mis, mede dankzij alleen al minstens 38.954 euro aan bpm. Toch is het hiermee wel nog steeds het ‘voordeligste’ volbloed M-model dat je nieuw kunt kopen.
Uitrustingen BMW M2 Coupé
Voor dat bedrag krijg je wel heel wat terug. De sportieve eigenschappen worden bijvoorbeeld mede mogelijk gemaakt door het adaptieve M-onderstel en het actieve M Sportdifferentieel. M Compound-schijfremmen zorgen ervoor dat je ook weer op tijd stil staat. Verder zorgt een M-uitlaatsysteem voor een mooie soundtrack en maakt M Drive Professional het mogelijk om de aandrijflijn op de specifieke situatie aan te passen.
Ook in andere opzichten zit een nieuwe BMW goed in de spullen, dat is voor de M2 Coupé niet anders. Zaken als cruise control, lederen bekleding, de BMW Curved Display en uitgebreid infotainment en een goed audiosysteem zijn allemaal gewoon aanwezig.
BMW M2 Coupé samenstellen
Tijd om de nieuwe BMW M2 Coupé naar wens samen te stellen. De M2 is er maar in één motorvariant en één uitvoering, dus bij de eerste stappen van de configurator zijn we snel klaar. De enige keuzemogelijkheid is de transmissie, waarbij wij voor de handbak kiezen.
Exterieuraankleding
De BMW M2 Coupé is leverbaar in vijf kleuren. Wit is standaard, maar dat is wel erg wit. Voor 1.050 euro extra is er keuze uit zwart, grijs, rood en lichtblauw. Zwart is lekker sinister, grijs en rood staan hem ook erg goed, maar wij gaan voor blauw. Al is het maar om de naam van de kleur: M Zandvoort Blau.
Standaard rolt de BMW M2 Coupé op zwarte velgen, 19-inch voor en 20-inch achter. De velgen zijn standaard volledig zwart, wat er volgens ons erg goed uitziet. Ben je er toch minder van gecharmeerd, dan worden de velgen voor 213 euro uitgevoerd in gepolijst Bicolor.
Interieuraankleding
Standaard is het interieur bekleed met zwart Alcantara en Sensatec. Wil je echt leder, dan kan dat ook. Dan is er keuze uit zwart, cognac en zwart met M-accenten. Die staan als optie zonder meerprijs in de configurator, maar let op, er horen ook elektrisch verstelbare M Sportstoelen bij. Dat brengt de meerprijs alsnog op 2.827 euro. Die waren we toch al van plan aan te vinken. We gaan voor zwarte bekleding met M-accenten. Verder vervangen we de standaard zwarte interieurlijsten door exemplaren van koolstofvezel (1.056 euro). Een andere optie is antraciet met een sportief motiefje (320 euro).
Pakketten en opties
Het M Driver’s Pack bestellen we ook. Dat kost 2.795 euro en brengt de topsnelheid van de BMW M2 Coupé op 285 km/u. Bovendien mag je dan ook een BMW M Race Track rijtraining van BMW Driving Experience Slotemakers volgen. Het M Race Track Pack, dat voor 9.614 euro vooral nog een koolstofvezel dak aan eerder geselecteerde opties toevoegt, laten wel even zitten.
Dan de losse opties. Wij kiezen de M Hoogglans Shadow Line-exterieurelementen (107 euro) en M koplampen Shadow Line (267 euro) voor wat extra donkere accenten. Bij die laatste hoort overigens ook de grootlichtassistent (170 euro). Prima. De M-veiligheidsgordels (320 euro) vinken we ook aan, net als extra getinte achterruiten (378 euro), stuurwielverwarming (213 euro), het Harman Kardon-audiosysteem (586 euro), Comfort Access (eveneens 586 euro) en de Parking Assistant (640 euro).
Dan hebben we eigenlijk al bijna alles erop en eraan zitten. Het enige dat nog niet is aangevinkt (afgezien van eerder besproken opties) zijn levering zonder typeaanduiding (gratis optie, maar waarom zou je dat bij een M2 willen?), rode remklauwen (320 euro), active cruise control (640 euro), Driving Assistant (908 euro), een schuif-/kanteldak (1.014 euro), BMW Live Cockpit Professional (1.120 euro) en M Carbon kuipstoelen (5.338 euro).
De nieuwe BMW M2 Coupé zelf samenstellen
Onder de streep kost de door ons samengestelde BMW M2 Coupé 130.894 euro. Veel geld, dat zeker, maar de meerprijs ten opzichte van de standaard M2 valt ons nog mee. Bovendien heb je voor dit bedrag nog steeds geen M4 Coupé, terwijl de nieuwe M2 daar qua prestaties maar weinig voor onder doet. Hoe zou jij de nieuwe M2 samenstellen? Leef je uit in de configurator op www.bmw.nl en ontdek daar ook het volledige aanbod van uitrustingen en prijzen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63