Duik in de prijslijst: de nieuwe BMW X1
BMW heeft onlangs de nieuwe X1 onthuld. De introductie gaat snel, want het model is nu al volledig samen te stellen. Voor een eerste kennismaking met de nieuwe BMW X1 nemen we dus snel een duik in de prijslijst.
Zoals gebruikelijk bij BMW is de nieuwe modelgeneratie een evolutie van de vorige. Dat is bij de X1 niet anders. Het blijft een relatief compacte SUV, die er weer fris uitziet. Ook de grote nierengrille is van de partij, al blijven die qua omvang nog relatief bescheiden vergeleken met andere BMW-modellen.
Prijzen nieuwe BMW X1
De prijslijst begint bij 48.608 euro, voor de BMW X1 sDrive18i met 1,5-liter driecilinder benzinemotor, een vermogen van 100 kW (136 pk), een zeventrapsautomaat en voorwielaandrijving. Wil je vierwielaandrijving? Dan moet je de xDrive23i hebben, leverbaar vanaf 55.695 euro. Dan bestaat de aandrijving uit een 2,0-liter viercilinder benzinemotor met mild hybridtechnologie en een vermogen van 160 kW (218 pk).
BMW levert de nieuwe X1 ook nog gewoon met dieselmotoren. Dat zijn de sDrive18d en sDrive23d. Beide zijn voorzien van een 2,0-liter viercilinder, maar met een vermogen van 110 kW (150 pk) of 155 kW (211 pk). De krachtigste versie is ook voorzien van mild hybridtechnologie. Het prijskaartje begint bij 54.032 of zelfs een stevige 59.900 euro.
Een volledig elektrisch aangedreven variant volgt later, in de vorm van de BMW iX1.
Standaarduitrusting
De highlights uit de standaarduitrusting: 17-inch lichtmetalen wielen, led-verlichting voor en achter, keyless entry, met leder bekleed stuurwiel, verder stoffen bekleding, handmatige stoelverstelling, automatische airco, Welcome- en Follow me Home-verlichting, automatische achterklepbediening en veiligheidssystemen inclusief waarschuwing voor tegemoetkomend verkeer bij het afslaan, met noodstopfunctie. Ook standaard aanwezig is het BMW Curved Display, dat toegang biedt tot alles van de BMW Live Cockpit Plus en het al best uitgebreide Connected Pack.
Uitvoeringen BMW X1
Wij gaan voor de BMW X1 xDrive23i. Het wat hogere vermogen laat de auto net wat beter tot zijn recht komen en bovendien, als je een SUV kiest dan hoort vierwielaandrijving er eigenlijk wel bij. Dan is er nog keuze tussen de xLine of het M Sportpakket. Wij gaan voor die eerste, die oogt met zijn zwarte exterieuraccenten net wat stoerder.
Exterieuraankleding BMW X1
De BMW X1 wordt standaard afgeleverd in het wit, met zwart als gratis optie. Wil je metallic-lak, dan kost dat 1.050 euro extra. Je hebt dan keuze uit een wat luxere wint wit en zwart, maar ook uit donkerblauw, donkergroen en zelfs oranje. Ook is er een soort groenig grijs. Voor 1.550 euro krijg je donkergrijs en voor 2.495 euro meerprijs krijgt de X1 een matgrijze lak. Doorgaans zijn we voorstander van kleur in het verkeer, maar op de een of andere manier vinden we deze keer de grijstinten het beste staan. De keuze valt uiteindelijk op het donkergrijs, Storm Bay.
De gekozen uitvoering is leverbaar met twee typen 18-inch lichtmetaal (geen meerprijs) en 19- of 20-inch wielen (960 en 2.028 euro meerprijs). Qua ontwerp zijn de 20-inch wielen onze favoriet, maar die zijn ook wel wat aan de grote kant en bovendien stevig geprijsd. Uiteindelijk gaan we voor de optionele 18-inch wielen: Sterspaak-styling 865.
Tot slot voeren we de buitenspiegelkappen uit in hoogglans zwart, een gratis optie.
Interieuraankleding BMW X1
Door naar het interieur. Voorgaande keuzes hebben de standaard stoffen bekleding alvast vervangen door zwart kunstleder Sensatec. De andere Sensatec-kleuren (beige, rood-zwart en donkerbruin) staan als gratis optie in de lijst, maar brengen sportstoelen à 405 euro met zich mee. Wil je echt leder, dan kost dat 1.321 euro. Wil je dat leder in beige of donkerbruin, dan moet je alsnog ook die sportstoelen bestellen. Wij gaan uiteindelijk voor beige lederen bekleding, dus een totale meerprijs van 1.726 euro.
De standaard zwarte interieurlijsten laten we zo. Alternatieven zijn aluminium Mesheffect (128 euro) en Edelhout Eukalyptus (267 euro).
Pakketten en opties
Van de pakketten horen een aantal al bij de hiervoor gemaakte keuzes, maar dat breiden we nog verder uit met het Excellence Pack, waarmee je ook gelijk het Innovation Pack krijgt (samen 7.495 euro). Nu is onze BMW X1 ook voorzien van onder meer stoel- en stuurverwarming, elektrisch verstelbare stoelen, adaptieve koplampen, meer Parking Assistant-functies, een head-up display, automatisch dimmende spiegels, een glazen panoramadak en een Harman Kardon-audiosysteem.
Aan losse opties selecteren we nog de M hoogglans Shadow Line (geen meerprijs) en een grotere brandstoftank (53 euro). Voor de rest is bijna alles al aangevinkt. Eigenlijk is het enige dat we laten zitten de interieurcamera (150 euro), getinte ramen achter (427 euro), de trekhaak (1.067 euro), het bagagenet (213 euro), dakdragers (320 euro), extra rijassistenten (624 tot 801 euro) en wat M-uitrustingen (267 tot 736 euro).
BMW X1 zelf samenstellen
Tja, zodra je opties gaat aanvinken gaat het met de prijs vaak hard bij de Duitse merken. Aan het eind van onze configuratie staat er zomaar een stevige 73.868 euro op het prijskaartje… De BMW X1 zelf samenstellen? Bekijk de configurator op www.bmw.nl. Daar vind je ook het volledige overzicht van prijzen en uitrustingen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63