Duik in de prijslijst: de nieuwe Toyota Prius
De nieuwe Toyota Prius is een evolutie van voorgaande modellen, op één ding na: het design. Met een duik in de prijslijst maken we nader kennis en stellen we hem samen.
Puur rationeel beschouwd is het concept van de Toyota Prius zo gek nog niet: je kunt vier personen en een redelijke hoeveelheid bagage vervoeren, terwijl het verbruik dankzij de optimale stroomlijn lekker laag blijft. Maar ja, echt spannend reed het niet en laten we eerlijk zijn, het oog wil ook wat.
Dat is precies wat de nieuwe Toyota Prius interessant maakt. Het concept borduurt voort op het bekende: een goede stroomlijn en een efficiënte hybride aandrijflijn zorgen voor een laag verbruik. Tegelijkertijd belooft Toyota dat de auto nu eindelijk ook fijne rijeigenschappen biedt. Daarnaast ziet het nieuwe model er zelfs echt goed uit. Dat we dat nog eens over een Prius konden zeggen. Vorige maand konden we al ervaren dat de rijeigenschappen inderdaad enorm zijn verbeterd. Nu staan we stil bij de prijzen en uitrustingen.
Aandrijflijn Toyota Prius
Eerst nog even in het kort de nieuwe aandrijflijn. Ook de nieuwe Toyota Prius is er als ‘gewone’ hybride en als plug-in hybride, maar alleen die laatste komt nog naar Nederland. Daarmee beschik je over een systeemvermogen 164 kW (223 pk) en 208 Nm. Na 6,7 seconden zit je al op de 100 km/u. Sneller en krachtiger was een Prius nog nooit! Toch is hij nog steeds zeer zuinig, met volgens de WLTP en verbruik en emissie van 0,5 l/100 km en 11 g/km. Afhankelijk van de uitvoering kan de Prius zo’n 70 à 85 km volledig elektrisch rijden.
Prijzen en uitrustingen Toyota Prius
Er zijn drie uitrustingsniveaus: Dynamic, Executive en Solar Edition. De vanafprijs zijn respectievelijk 44.695 euro, 47.195 euro en 53.595 euro. Enkele highlights uit de standaarduitrusting: 17-inch aluminium velgen met wieldoppen, privacy glass, voorruitverwarming, met leder bekleed stuurwiel, elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen, keyless entry, uitgebreid infotainment inclusief spraakbediening voor bepaalde functies, vier jaar gratis Toyota Smart Connect-diensten en tot slot over-the-air-updates voor rijassistentiesystemen. Voor het opladen krijg je twee laadkabels mee: een voor een regulier stopcontact en een voor reguliere laadpunten.
De Executive biedt vooral een wat hoogwaardiger visuele aankleding, inclusief 19-inch lichtmetalen velgen, maar ook adaptieve koplampen, stuurwielverwarming en een digitale binnenspiegel. Ook is het pas vanaf dit uitrustingsniveau dat de achterlichtbalk daadwerkelijk over de hele breedte is verlicht.
De Solar Edition is het meest rijk uitgeruste model, met onder meer extra rijassistenten, kunstlederen bekleding, stoelventilatie voorin, een verwarmbare achterbank en – daar dankt hij zijn naam aan – zonnepanelen op het dak om daarmee de batterij (ietsje) bij te laden. Detail: de Solar Edition is uitsluitend leverbaar in Sunset Yellow.
Voor onze keuze zijn we er vrij snel uit: het wordt de Executive. Die biedt net even wat meer dan het standaardmodel – en ziet er nog net wat beter uit. De Solar Edition en zijn zonnedak vinden we erg interessant en die gele carrosseriekleur staat hem goed, maar wij durven hem er toch niet mee te bestellen. Als jij wel voor geel durft te gaan, staan wij voor je klaar met applaus.
Exterieuraankleding
Door naar de exterieuraankleding van de Toyota Prius. Voor de reguliere modellen is donkerblauw de standaardkleur. Leuk, weer een fabrikant waarbij je moet bijbetalen voor saaie kleuren. Dat maakt het straatbeeld hopelijk wat vrolijker. Een andere kleur dan donkerblauw helpt je gelijk 995 euro verder. Dan heb je keuze uit lichtgrijs, donkergrijs en zwart, maar ook het genoemde geel. Voor 1.395 euro meerprijs heb je keuze uit ‘premium metallic’ rood of parelmoerwit. Uiteindelijk besluiten we voor rood te gaan. Niet zo extreem als het geel, maar nog steeds wel een lekker kleurtje. Andere wielkeuzes zijn er niet.
Interieuraankleding
Dan komen we bij het interieur, al zijn we daar ook snel klaar. De zwarte stoffen bekleding is de enige mogelijkheid. Wil je echt graag kunstleder, dan moet je alsnog voor de gele Solar Edition gaan.
Losse opties Toyota Prius
De optielijst is eigenlijk ook niet zo lang. Het belangrijkste is het panoramadak à 995 euro. Wij slaan deze keer even over. De aluminium instaplijsten (met ‘Hybrid’-opschrift) voor 156 euro vinken we wel aan. Vooruit, de rubberen vloermatten (144 euro) zijn ook wel handig. De vele mogelijkheden voor beschermfolies voor de carrosserie (64 tot 293 euro) geloven we wel, net als de ‘extra bescherming’ voor in- en exterieur (116 tot 444 euro), wat dat ook precies mag inhouden.
Voor de rest staan er alleen nog wat praktische accessoires op de optielijst, zoals een boodschappenkrat of lifehammers. Opmerkelijk zijn een oranje waarschuwingslicht dat je met een magneet op het dak kunt bevestigen (30 euro, geinig, vinken we aan) en windgeleiders voor bovenaan de ramen (314 euro, maar wie koopt dit tegenwoordig nog?).
De nieuwe Toyota Prius zelf samenstellen
De samengestelde Toyota Prius heeft nu een prijskaartje van 49.036 euro. Voor welke variant zou jij gaan? Durf je hem in het geel te bestellen? Alle prijzen en uitrustingen zijn, net als de configurator, te vinden op www.toyota.nl.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63