Duik in de prijslijst: De opties van de Jaguar I-PACE
De verwachtingen van de volledig elektrische Jaguar I-PACE zijn hoog. De nieuwkomer komt op het juiste moment op de Nederlandse markt want: 4 procent bijtelling bij zakelijk gebruik en registratie in 2018. Nog belangrijker: Jaguar kán leveren. De Tesla Model 3 blijft uit. Goedkoop is de Jaguar I-PACE niet en samenstellen is best een pittig klusje door de diverse opties in de optielijst. Welke opties zijn er? En wat kosten ze? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.
Premium elektrische crossover
Jaguar is er op tijd bij met het introduceren van een premium elektrische crossover. Aartsrivaal Audi komt pas begin 2019 met de I-PACE-tegenhanger e-tron. Deze gaat naar verluidt 82.500 euro kosten. De Audi e-tron reserveren is nu al mogelijk. Heel slim van Audi, want zo hoopt het merk klanten weg te houden bij Jaguar waar de I-PACE als sinds maart te bestellen is. Rond de zomer van 2018 start de levering.
Bijtelling
Voor zakelijke rijders goed nieuws, want die profiteren zoals gezegd van 4 procent bijtelling. In 2019 is een deel van dat bijtellingsfeest alweer voorbij, aangezien je dan 22 procent bijtelling betaalt over alles boven de 50.000 euro. Dat zou bij de I-PACE betekenen dat je over 50.000 euro 4 procent bijtelling afrekent en 22 procent over 30.330 euro. De I-PACE is er namelijk vanaf 80.330 euro.
I-PACE SE EV400
Voor dat bedrag krijg je de sleutels van een I-PACE S EV400. De I-PACE SE EV400 kost 88.420 euro en voor de I-PACE HSE EV400 vraagt Jaguar 94.480 euro. Het tijdelijke topmodel – de First Edition – moet 104.780 euro kosten. Ter vergelijk: voor 110.175 euro heb je de Tesla Model S 100D.
Prestaties
Als je een I-PACE puur voor de prestaties koopt, dan heb je absoluut geen First Edition nodig. Alle uitvoeringen van de I-PACE hebben namelijk dezelfde aandrijflijn. De vóór- en achterwielen hebben ieder een elektromotor. De twee elektromotoren leveren samen 400 pk en 696 Nm koppel. Jaguar installeert in elke I-PACE een 90 kWh lithium-ion-batterij met 432 cellen. Goed voor een WLTP-range van 480 kilometer. Niets om over te klagen. Zeker niet over de prestaties: 0-100 in 4,8 seconden en een topsnelheid van 200 km/h. Daarnaast geeft Jaguar 8 jaar óf 160.000 kilometer garantie op de batterij en 3 jaar óf 100.000 kilometer op het hele voertuig.
Fors gewicht
De 4.682 mm lange en 1.565 mm hoge Jaguar I-PACE heeft een forse wielbasis van 2.990 mm. Een nadeel is het forse gewicht. Deze Jaguar weegt standaard namelijk 2.133 kilogram. Met Active Air Suspension neemt dat gewicht toe naar 2.140 kilogram. De I-PACE zal door dit hoge gewicht een hogere bandenslijtage hebben, zoals ook bij Tesla’s het geval is. Die extra ‘rubberkosten’ worden weer gecompenseerd door minder onderhoudskosten aan de aandrijflijn, want van olie verversen is logischerwijs geen sprake. Daarnaast is Jaguar Care inbegrepen: 3 jaar gratis onderhoud met een maximum kilometrage van 100.000.
First Edition
Vink wat opties aan en het gewicht van de Jaguar I-PACE neemt stapsgewijs toe. De vraag is alleen: welke opties zijn er? En wat kosten? Zoals gezegd is de I-PACE er in de smaken S, SE, HSE en als First Edition die alleen in het eerste modeljaar leverbaar is.
Standaarduitrusting in orde
Laten we allereerst zeggen: een I-PACE helemaal standaard volstaat ook. Daarvoor is de standaarduitrusting voldoende. 18-inch lichtmetaal, een 2-zone climate control, 8-voudig elektrisch en handmatig verstelbare voorstoelen, Touch Pro Duo-infotainment, een 12,3-inch Interactive Driver Display, een Navigation Pro navigatiesysteem én een audiosysteem (380 Watt) van Meridian is namelijk allemaal standaard. Hetzelfde geldt voor Emergency Braking, cruisecontrol en Speed Limiter, Traffic Sign Recognition met Adaptive Speed Limiter, Lane Keeping Assist, een achteruitrijcamera, 360° Park Distance Control, Rear Traffic Monitor, Clear Exit Monitor en Park Assist. Voor een DAB+-tuner betaal je 356 euro.
18-inch valt klein uit
Neus door de online configurator en het valt op dat 18-inch lichtmetaal best klein uitvalt onder de I-PACE. Wielen maken de auto duur: je betaalt in het geval van de I-PACE S tot 3.050 euro voor 20-inch lichtmetaal en zelfs 5.084 euro voor 22-inch. In principe ben je dan wel klaar. Toch zijn er altijd klanten die méér wensen. Gelukkig: er zijn heel wat opties.
Opties
Voor een vast glazen panoramadak – standaard op de First Edition – betaal je bijvoorbeeld 1.302 euro. En voor het Carbon Fibre Exterior Pack – optioneel leverbaar op de S, SE en HSE – vraagt Jaguar 3.680 euro. Je krijgt dan een grille in Gloss Black met omlijsting in Carbon Fibre, maar ook buitenspiegelkappen, voor- en achterbumperdetails en portierpanelen in Carbon Fibre.
Nog meer opties
Active Air Suspension is standaard op de First Edition en optioneel voor de S, SE en HSE-versies. De kosten: 1.607 euro. Je krijgt dan elektronisch gestuurde, onderling verbonden luchtvering rondom, met automatische niveauregeling en verstelbare rijhoogte. Het aanbod stoelen valt ook op. De I-PACE S heeft standaard 8-voudig verstelbare Sport-stoelen. De SE heeft standaard 10-voudig verstelbare Sport-stoelen (optioneel voor S: 1.084 euro). Verder levert Jaguar ook nog 14- of 18-voudig verstelbare sportstoelen.
Kleur bekennen
Tijd voor wat carrosseriekleuren. De kleurkeuze van de First Edition is zeer beperkt. Standaard heeft deze limited edition de kleur Photon Red (Solid lak). Santorini Black en Corris Grey (metallickleuren) hebben een meerprijs van 1.007 euro. De S, SE en HSE zijn standaard gespoten in Fuji White of Narvik Black (Solid). Optioneel levert Jaguar de kleuren Yulong White, Santorini Black, Corris Grey, Indus Silver, Firenze Red, Caesium Blue of Borasco Grey. Allemaal kosten deze metallickleuren 1.007 euro. De premium metalliclakken Silicon Silver of Farallon Pearl Black kosten 2.237 euro extra.
Samenstellen
We doen eens gek en starten een configuratie. De keuze valt op de Jaguar I-PACE HSE, leverbaar vanaf 94.480 euro. We selecteren de volgende opties:
- Caesium Blue carrosseriekleur: € 1.007
- 22″ ‘5-Spoke’ ‘Style 5069’ in Grey met contrasterende accenten- € 2.542
- Vast panoramadak – € 1.302
- Privacy glas – € 458
- Omlijsting zijruiten in Gloss Black – € 305
- Performance stoelen met stoelbekleding in Siena Tan Windsor leder en Ebony – € 792
- Full Extended Leather Upgrade – € 2.288
- Hemelbekleding in Ebony Suedecloth – € 1.627
- Interieurafwerking in Aluminium Weave Carbon Fibre – € 1.474
- Met Suedecloth bekleed stuurwiel – € 488
- Head-Up Display – € 610
- 4-Zone Climate Control – € 915
- Adaptive Dynamics – € 1.118
- Elektronisch gestuurde luchtvering – € 1.607
- DAB+-tuner (Digital Audio Broadcasting) – € 356
Dan komen we uit bij de volgende prijsopbouw:
- Jaguar I-PACE HSE EV400 – € 76.975 (netto basisprijs)
- Totaal geselecteerde opties: € 13.958
- BPM: € 0
- BTW 21% – € 19.096
- Kosten Rijklaarmaken – € 1.340
- Consumentenprijs: € 111.369
31.039 euro verschil
Vergelijken we die 111.369 euro met de vanafprijs van de I-PACE S, dus 80.330 euro, dan komen we uit op een verschil van 31.039 euro. Je kan het dus behoorlijk bont maken. Hoeft niet, want zoals gezegd is met de standaarduitrusting van de I-PACE niets mis.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
Deze nieuwe Jaguar moet het merk redden
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Jaguar verkoopt voor het eerst in 90 jaar geen nieuwe auto’s meer
-
Schotse ontwerper maakt James Bond-rekwisiet straatlegaal
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Deze ‘nieuwe’ Jaguar is de mooiste auto ooit
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5