Duik in de prijslijst: de Polestar 3
De Polestar 3 is inmiddels te bestellen. We nemen een duik in de prijslijst en configurator en stellen er eentje samen. Wat heeft hij allemaal te bieden?
Beetje bij beetje werd al steeds meer bekend over het nieuwste model van Polestar: de Polestar 3. Nog even in het kort: zoals de naam al aangeeft is dit het derde nieuwe model sinds Polestar een automerk op zich is geworden. Hoewel het design nog steeds wel wat Volvo-trekjes heeft, neemt Polestar met de 3 weer wat meer afstand van het moederbedrijf. Verder is de Polestar 3 een coupé-SUV-model dat niet alleen schermt met veel pk’s en bijbehorende prestaties, maar ook met technologieën op gebied van connectiviteit en autonoom rijden.
Prijzen Polestar 3
De eerste exemplaren van de Polestar 3 worden pas vanaf het vierde kwartaal van 2023 uitgeleverd, maar bestellen kan nu al. We nemen een duik in de prijslijst (of eigenlijk de configurator) en stellen er een samen. Qua prijskaartje is de Polestar 3 duidelijk het nieuwe topmodel van het merk. Waar je de 2 ‘al’ hebt vanaf 46.900 euro, moet je voor de Polestar 3 doorsparen tot minimaal 89.900 euro. Dan krijg je de Long Range Dual Motor. Wil je daar het Performance-pakket bij? Dan bedraagt de vanafprijs 96.500 euro. Gelukkig komen er op termijn voordeliger uitvoeringen.
Prestaties Polestar 3
Nog een keer de cijfers op een rij. Standaard heb je de beschikking over 360 kW (489 pk) en liefst 840 Nm. Het Performance-pakket gaat daar nog eens overheen met een systeemvermogen van 380 kW (517 pk) en 910 Nm. Vierwielaandrijving heb je hoe dan ook. De 100 km/h is in respectievelijk 5,0 en 4,7 seconden bereikt en ongeacht de uitvoering is de topsnelheid begrensd op 210 km/h. Belangrijker voor de dagelijkse praktijk: afhankelijk van de uitvoering ligt de actieradius op 560 tot 610 km.
Standaarduitrusting Polestar 3
Standaard is de Polestar 3 voorzien van onder meer Brembo-remmen met goudkleurige remklauwen, actieve luchtvering (rijhoogte afhankelijk van snelheid), sportstoelen, uitgebreid Android-infotainment met over-the-air-updates, een Bowers & Wilkins audiosysteem, een glazen panoramadak, interieurluchtreiniging en een hele berg aan veiligheids- en assistentiesystemen. Het Performance-pakket voegt daar vooral een grotere wielmaat aan toe: 22-inch in plaats van 21-inch velgen. Voor onze configuratie kiezen wij de ‘standaarduitvoering’.
Exterieuraankleding
Standaard wordt de Polestar 3 geleverd in Magnesium, ofwel ‘grijs’. Een andere kleur kost 1.300 euro extra en dan heb je keuze uit wit, heel donker grijs, een grijstint met een luxe glans erin, heel donker blauw en zwart. Normaal gesproken zijn wij wel in voor een kleurtje, maar nu vinden we toch die luxe grijstint het beste staan. De kleur staat overigens in de prijslijst als Jupiter.
De standaard 21-inch velgen kunnen we voor 2.500 euro omwisselen voor 22-inch exemplaren. Doen we niet. De standaardvelgen vinden we veel mooier en die zijn waarschijnlijk ook nog net iets comfortabeler door het extra rubber eromheen.
Interieuraankleding
Het interieur van de Polestar 3 is standaard bekleed met duurzame zwarte MicroTech-bekleding, gecombineerd met aluminium accenten. Dat is zonder meerprijs om te wisselen voor eveneens zwarte bekleding van diervriendelijke wol. Optioneel is lichte Nappa-lederen bekleding voor de stoelen in combinatie met witte of zwarte bekleding en zwarte houtaccenten voor de rest van het interieur. Kost een stevige 6.000 euro extra, maar dan heb je wel ook geventileerde voorstoelen met massagefunctie. We kunnen de verleiding niet weerstaan en gaan voor de lichtste versie. Is het interieur gelijk ook wat minder zwart.
Optiepakketten Polestar 3
Al bij de prijs inbegrepen zijn de Pilot en Plus Packs. Die eerste omvat zaken als rijstrookbegeleiding, adaptieve cruise control en een head-up display. Die tweede omvat het Bowers & Wilkins audiosysteem, een geluidswerende infraroodvoorruit, stoel-, stuur en ruitenwisserverwarming, interieurluchtreiniging, het gebruik van duurzame materialen en nog een aantal comfortzaken.
Een optie is het Performance-pakket, maar die kozen we dus niet. Een andere optie is het pakket met via LiDAR werkende rijsystemen, maar dat is pas vanaf Q2 2023 te bestellen. Hier zijn we dus snel klaar.
Aan losse opties kunnen we kiezen uit een elektrisch wegklapbare trekhaak (1.400 euro), Megapixel HD LED-koplampen (1.900 euro) en het annuleren van de extra getinte achterramen (geen meerprijs). Wij kiezen alleen die koplampen.
Extra’s en accessoires Polestar 3
De laatste stap zijn de extra’s en accessoires. Bijvoorbeeld een set winterwielen à 3.160 euro. Het is namelijk een complete set met 20-inch lichtmetalen velgen, een type dat overigens niet leverbaar is met zomerbanden. In die zin een exclusief setje. Accessoires voor de wielen: sneeuwkettingen en ‘-sokken’ voor respectievelijk 400 en 120 euro.
Verder zijn er extra laadkabels (340 tot 550 euro), dakdragers (300 euro), een zonnescherm voor het panoramadak (160 euro), vloer- en bagagematten (150 tot 200 euro) en een ISOFIX-beugel voor de passagiersstoel voorin (200 euro). We kiezen alleen het zonnescherm.
Polestar 3 zelf samenstellen
Onze Polestar 3 heeft nu een prijskaartje van 99.260 euro. Dat is toch even slikken, maar voor een vergelijkbaar uitgeruste Volvo of Duitse concurrent ben je natuurlijk al gauw hetzelfde bedrag kwijt. Zoals gezegd wordt de auto naar verwachting pas in het vierde kwartaal van 2023 geleverd. Tot die tijd betaal je alvast 1.000 euro voor de reservering van de productieplek. Als de auto wordt geleverd, krijg je dat geld weer terug. De Polestar 3 zelf samenstellen? Neem zelf eens een kijkje in de configurator op www.polestar.com/nl. Daar vind je ook het volledige overzicht van prijzen en uitrustingen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63