Duik in de prijslijst: de Renault Espace is… anders
De Renault Espace is dood, leve de Renault Espace! Het Franse merk komt toch wel met een nieuwe modelgeneratie, maar die is totaal anders dan alle voorgaande. Met een duik in de prijslijst maken we kennis.
Het kan verkeren. In 1984 behoorde Renault met de Espace tot de pioniers van het MPV-segment. Samen met Chrysler (Voyager) was de Renault Espace bovendien de eerste echt grote MPV en in Europa de auto die ook het segment groot maakte. Succes duurt echter niet voor eeuwig. Smaken veranderen, ook die van de consument. In plaats van het zuurverdiende geld te besteden aan een vooral praktische auto, koopt men tegenwoordig liever een SUV.
De nieuwe Renault Espace
Met de nieuwe Renault Espace speelt Renault daarop in, al hadden ze het model misschien beter Grand Austral kunnen noemen. De nieuwe Espace is namelijk niets meer of minder dan een aan de achterkant verlengde versie van de Austral. Op zich niets mis mee en het model zal vast goed gaan verkopen, maar met eerdere Espace-modellen heeft de nieuwe weinig te maken. Hoewel, de nieuwe Espace biedt volgens Renault nog steeds veel praktische binnenruimte.
Uitrustingen Renault Espace
Laatst konden we al met de nieuwe Renault Espace rijden, nu maken we kennis met wat de Nederlandse prijslijst heeft te bieden. Zoals bij iedere moderne middenklasser is het ‘instapmodel’ Techno al zeker niet kaal uitgerust, dus we houden het bij enkele highlights: 19-inch lichtmetalen velgen, stoffen bekleding, 12-inch openR-multimediasysteem, Arkamys Auditorium met 3D-geluid, elektrisch bedienbare achterklep, parkeersensoren voor, achter en flank guard protection met optische en sonische weergave, blind spot warning met lane departure prevention.
Boven de Techno komt de Esprit Alpine, die met onder meer 20-inch lichtmetalen velgen, deels alcantara bekleding en donkerder exterieuraccenten en wat sportieve uitstraling heeft. Verder is de 4Control-vierwielsturing een highlight van de extra uitrustingen. Het topmodel is de Iconic, die onder meer leren bekleding, aanvullende elektrische verstellingsmogelijkheden voor de voorstoelen en extra assistentie biedt (o.a. met 3D Arround View Camera).
Eén motorvariant
Het motorenaanbod is lekker overzichtelijk: de nieuwe Renault Espace is altijd een E-Tech Full Hybrid 200, waarbij dat getal het aantal pk’s aanduidt. Een achttrapsautomaat en voorwielaandrijving zijn standaard en meer mogelijkheden zijn er ook (nog) niet. Dankzij de hybridetechniek blijft het verbruik beperkt tot gemiddeld 4,7 l/100 km (WLTP).
Prijzen Renault Espace
De prijslijst begint bij 46.830 euro voor de Renault Espace Techno. Voor de Esprit Alpine vraagt Renault precies 3.000 euro meer en topmodel Iconic staat vanaf 52.030 euro in de lijst. Wij kiezen voor de Iconic. Die heeft wat ons betreft de meest aansprekende uitstraling en de meeste extra-uitrustingen hadden we anders toch wel als optie aangevinkt.
Exterieuraankleding
De mogelijkheden voor exterieuraankleding beperken zich bij de Renault Espace tot de carrosseriekleuren, maar daar zien we wel een positieve verrassing: rood is de standaardkleur. Iedere andere kleur kost minstens 800 euro extra. Hopelijk gaat dat het vele grijs op straat wat tegen. Voor die meerprijs heb je keuze uit zwart en donkergrijs. Wil je luxe wit of heel donkerblauw, dan kost dat 950 euro extra. We twijfelen tussen rood en blauw, maar kiezen uiteindelijk die laatste. Wielkeuzes zijn er niet, die hangen samen met het uitrustingsniveau.
Interieuraankleding
Ook in het interieur geen keuzemogelijkheden, met deze leren bekleding Initiale Paris Gris Sable als enige mogelijkheid. Daar klagen we overigens niet over, het ziet er mooi uit.
Pakketten en opties
Dan komen we bij de optielijst van de Renault Espace. Het Pack Advanced Drive Assist omvat met name rijstrookbegeleiding en een automatische snelheidsbegrenzer. De meerprijs van 500 euro valt mee, maar wij slaan over. Met het Pack Bagage ruil je de derde zitrij in voor twee extra USB-C-aansluitingen en 100 liter extra bagageruimte. Slaan wij ook over, want die extra zitplaatsen zijn juist de grootste meerwaarde ten opzichte van de Austral. Ook de Matrix LED-koplampen vinken we niet aan, dat scheelt weer 900 euro. De standaard adaptieve led-koplampen zijn al geavanceerd genoeg.
Het Harman Kardon Premium Sound-systeem (950 euro) wordt wel aangevinkt, net als het enorme glazen panoramadak (1.000 euro) en het head-up display (700 euro). Voor 200 euro vinden het ruimtebesparende reservewiel ook wel prettig om bij ons te hebben. Tot zover ook meteen de optielijst, want als topmodel heeft de Renault Espace Iconic al bijna alles standaard aan boord.
De nieuwe Renault Espace zelf samenstellen
Onze ‘gezinsauto nieuwe stijl’ kost nu 55.830 euro. Dat is zelfs wat voordeliger dan de meest luxe uitvoering van de vorige generatie Renault Espace op het laatst kostte. Alle prijzen en uitrustingen van de nieuwe Renault Espace (en zelfs nog die van eerdere modellen) zijn te bekijken op www.renault.nl. Daar vind je ook de configurator.
Duik in de prijslijst: Lexus RZ 450e, een geduchte BMW iX3-concurrent?
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Hyundai Inster in Nederland
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler