Duik in de prijslijst: de vernieuwde Alfa Romeo Giulia facelift
De Alfa Romeo Giulia is subtiel gefacelift. Heel groot is het nieuws niet, maar het is voor ons genoeg aanleiding om een van de leukste sedans naar eigen smaak samen te stellen.
Alfa Romeo werkt aan uitbreiding van het modelaanbod, maar in traditie van het merk laten die nieuwe modellen nog wel even op zich wachten. De Tonale is wel recent geïntroduceerd – en maakt een succesvolle start. Ondertussen worden de Alfa Romeo Giulia en Stelvio warm gehouden met een subtiele facelift. Een goed excuus om een van onze favoriete sedans weer eens nader te bekijken. We nemen een duik in de prijslijst en stellen hem naar wens samen.
Alfa Romeo Giulia facelift
Zoals gezegd is de facelift niet heel ingrijpend. Voor het exterieur zien we vooral nieuwe lichtunits, met nieuwe led-dagrijverlichting vóór en rookglas achter. Ook nieuw zijn dynamische richtingaanwijzers. De belangrijkste wijzigingen in het interieur zijn de introductie van een digitaal instrumentarium en een verbeterd infotainment met groter touchscreen. Overigens is de facelift (nog) niet doorgevoerd op de Giulia Quadrifoglio, die Alfa Romeo toch een beetje als model op zich positioneert. De ‘Q’ laten we nu dan ook verder buiten beschouwing.
Motoren Alfa Romeo Giulia facelift
Met de facelift is het motorenaanbod flink ingeperkt. Er is nog maar keuze uit twee, of één eigenlijk. Opmerkelijk genoeg staan in de prijslijst een diesel- en een benzinemotor, terwijl je in de configurator alleen die laatste kunt kiezen. De diesel is een 2,2-liter turbodiesel viercilinder met 154 kW (210 pk) en 470 Nm koppel. De benzinemotor is een 2,0-liter viercilinder met turbo en 206 kW (280 pk) en 400 Nm. Dat is ook de snelste variant, met een 0-100-tijd van slechts 5,2 seconden en een topsnelheid van 240 km/u. Een achttrapsautomaat is standaard, handmatig schakelen is er niet meer bij.
Prijzen en uitvoeringen Alfa Romeo Giulia facelift
De vernieuwde Alfa Romeo Giulia is leverbaar vanaf 65.000 euro voor de benzineversie. De diesel staat voor 1.500 euro meer in de prijslijst. De diesel is er alleen als Ti en Veloce, voor de benzineversie is er ook keuze uit de Sprint en Competizione, die het aanbod respectievelijk aan de onder- en bovenkant aanvullen.
Een greep uit de standaarduitrusting: 18-inch lichtmetaal, full-led-matrixkoplampen, aluminium sportpedalen, met leder bekleed stuurwiel en transmissiehendel, tienvoudig verstelbare voorstoelen, compleet infotainment en de assistentiesystemen die je in een moderne auto verwacht.
Welke Giulia wordt het?
Zoals gezegd laat de configurator ons alleen kiezen voor de benzinemotor. Prima, waren we toch al van plan. Voor de prestaties maakt de verdere modelkeuze niets meer uit, maar wij gaan alsnog voor de Veloce. Die spreekt ons met zijn sportievere aankleding meer aan, zonder dat je gelijk de hoofdprijs kwijt bent voor de net zo snelle Competizione. De Veloce is er vanaf 72.000 euro, de Competizione vanaf 76.000 euro. Dat prijsverschil besteden we liever aan wat opties.
Exterieuraankleding
Welke uitvoering je ook kiest, de standaardkleur is Alfa Romeo-rood. Kijk, zo gaat Alfa Romeo het grijze wagenpark op straat alvast wat tegen. Een andere kleur kost minimaal 495 euro extra en voor de bedrag krijg je je Giulia in het wit. Voor 1.195 euro behoren felblauw, donkergrijs en zwart tot de mogelijkheden. Voor liefst 2.995 euro extra wordt de Alfa Romeo Giulia gespoten in een nog intenser rood. Wij vallen ervoor. Wielkeuzes biedt de Veloce niet, wel laten we de remklauwen voor 395 euro uitvoeren in het rood.
Interieuraankleding
Door naar het interieur. Als gratis optie is de zwarte lederen bekleding om te ruilen voor rode. Dat wordt ons wel heel erg rood, we houden het bij zwart.
Pakket en losse opties
Het Harman Kardon Beautiful Sound Pack à 2.200 euro omvat behalve dat hoogwaardige audiosysteem ook wat extra lederen aankleding. Vinken we aan. Het pakket met aanvullende rijassistenten voor 1.495 euro hoeft van ons dan weer niet. Aan losse opties is bij de Veloce al bijna alles aangevinkt. Het panoramadak voor 1.695 euro laten we deze keer even zitten, het alarmsysteem voor 500 euro vinken we wel aan.
Op gebied van aankleding vinken we de carbon bumpergrilles (552 euro), aluminium tankdop (110 euro), sportpedalen (170 euro), verlichte instaplijst (663 euro) en led-portierverlichting (merkbeeld op de grond geprojecteerd, 150 euro) nog aan, de carbon spiegelkappen (864 euro) of achterspoilers (abs voor 326 euro of carbon voor 1.146 euro) dan weer niet.
Alfa Romeo Giulia zelf samenstellen
Aan het einde van de configuratie hebben we een Alfa Romeo Giulia die 79.673 euro kost. Hoe zou jij de Giulia samenstellen? Kijk op www.alfaromeo.nl voor de configurator en een volledig overzicht van prijzen en uitrustingen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63