Autovisie
Autovisie Nieuws 31 mei 2023
Leestijd: 4 minuten

Duik in de prijslijst: de vernieuwde Porsche Cayenne met méér cilinders

aDe Porsche Cayenne is met een facelift grondig vernieuwd. Met een duik in de prijslijst maken we opnieuw kennis.

De Porsche Cayenne onderging voor modeljaar 2023 een facelift en Porsche is daarbij niet over één nacht ijs gegaan. De visuele wijzigingen zijn subtiel, maar duidelijk merkbaar. We zien bijvoorbeeld iets vierkantere koplampen en de achterlichtbalk heeft strakkere contouren en een 3D-effect gekregen. Vanbinnen zijn de wijzigingen groter, met onder meer een volledig nieuw dashboard met gebogen instrumentarium, zoals we dat kennen uit de Taycan. Desgewenst lopen de touchscreens door tot voor de passagier.

Motor Porsche Cayenne

Onderhuids is ook het nodige geüpdatet, waarbij vooral opvalt dat de S-uitvoering zijn 2,9-liter V6 inruilt voor een 4,0-liter V8. Aan de andere kant van het spectrum moet je met de fractioneel krachtiger geworden E-Hybrid nu 90 km volledig elektrisch kunnen rijden (WLTP). Hoe de vernieuwde E-Hybrid rijdt, konden we eerder deze maand al ervaren. Nu staan we vooral stil bij de uitrustingen van de vernieuwde Porsche Cayenne en stellen er een samen.

Prijzen vernieuwde Porsche Cayenne

Op dit moment, kort na introductie, is de vernieuwde Cayenne leverbaar in drie varianten. De ‘standaardversie’, de E-Hybrid en de S. Op termijn volgen natuurlijk nog veel meer varianten, net als voor de facelift. Het zal geen verrassing zijn dat de hybrideversie dankzij ons belastingklimaat de voordeligste versie is. Die heeft een vanafprijs van 110.000 euro. De ‘standaardversie’ komt op minimaal 146.200 euro, best een verschil. Is je bankrekening nog beter gevuld, dan komt vanaf 182.600 euro de Cayenne S in beeld.

Uitrustingen

Natuurlijk is een Porsche Cayenne standaard rijk uitgerust, dus we houden het even bij de highlights. Dat zijn: 20-inch lichtmetalen velgen, elektrisch verstelbare en verwarmbare comfortstoelen, hoogglans zilveren exterieuraccenten, verwarmbare buitenspiegels, matrix led-koplampen, cruise control die zich aanpast op de geldende maximumsnelheid, actieve interieurluchtreiniging, draadloze smartphone-lader, infotainment met spraakbediening en het Sound Package Plus. De drie nu leverbare modellen verschillen in standaarduitrusting slechts op detailniveau, je kiest vooral tussen de verschillende aandrijflijnen.

Vernieuwde Porsche Cayenne samenstellen

Daarover gesproken, voor wie rationeel kiest is er eigenlijk maar één logische optie: de Porsche Cayenne E-Hybrid. Dat is met afstand de voordeligste variant, is veruit de zuinigste variant (mits gebruikt zoals bedoeld) en doet qua vermogen niet onder voor de ‘standaard’ Cayenne. Toch kiezen wij de Cayenne S. Een Porsche koop je nou eenmaal niet rationeel en we willen een V8 zolang het nog kan. De V8 levert trouwens 349 kW (474 pk), met een maximaal koppel 600 Nm. Daarmee zitten we in 4,4 seconden op de 100 km/u en gaan we door tot de 275 km/u.

Exterieuraankleding

De eerstvolgende stap is het kiezen van de carrosseriekleur. Wit is standaard, met zwart als optie zonder meerprijs. Voor 1.220 euro extra mogen we kiezen uit de metallickleuren wit, zwart, lichtgrijs, donkergrijs, een grijzig donkerblauw en een andere tint donkerblauw. Voor 2.513 euro meerprijs behoren de ‘speciale carrosseriekleuren’ donkergrijs, ‘krijt’, beige en donkerrood tot de mogelijkheden. Zit er dan nog steeds niets voor je bij, dan kan je voor 10.229 euro meerprijs een ‘kleur naar keuze’ kiezen. Dan behoren werkelijk alle kleuren uit het Porsche-aanbod tot de mogelijkheden. Wij gaan voor donkerrood.

Dan volgt een enorm aanbod aan velgkeuzes, van 20- tot 22-inch. Het gaat om zeven basisdesigns, die leverbaar zijn in verschillende kleurvarianten. Daar zitten een aantal opvallende varianten tussen. Goudkleurige velgen zijn tot daar aan toe, maar wat dacht je van velgen die grotendeels in carrosseriekleur zijn uitgevoerd? Uiteindelijk valt onze keuze op de zwarte 21-inch RS Spyder-velgen, in combinatie waarmee de wielkastranden in carrosseriekleur worden uitgevoerd (in plaats van zwart). Voor 63 euro voegen we daar antidiefstalbouten aan toe.

Interieuraankleding

Door naar het interieur, dat standaard volledig zwart is uitgevoerd, met halflederen bekleding. Voor 190 euro worden daar beige oppervlakken aan toegevoegd. Volledig leren bekleding kost 3.481 euro, of 4.109 in combinatie met een kleurtje (zie foto’s). Clubleder met speciaal stiksel kost 5.172 tot 5.675 euro extra, maar daar moeten ook minimaal comfortstoelen met extra instellingsmogelijkheden à 1.112 euro bij. Laten we eens gek doen en kiezen voor zwart leer met bordeauxrood, sluit mooi aan op het exterieur. Die extra instellingsmogelijkheden kiezen we er als losse optie alsnog bij.

Veel losse opties voor Porsche Cayenne

Dan komen we bij de losse opties en dat zijn er nogal wat. Van voor de hand liggende zaken tot opvallende stickers voor op de portieren. Als voorbeeld hebben we hier het aantal pk’s op de voorportieren gezet. We zullen je verder niet met alle mogelijkheden vermoeien, maar vertellen alleen onze keuzes.

Onze keuzes voor de Porsche Cayenne: modelaanduidingen in zwart (491 euro), exterieurpakket hoogglans zwart (364 euro), aanvullende hoogglans zwarte exterieurdelen (buitenspiegels, achterruitenwisser en portiergrepen à 565 + 214 + 252 euro), voorruitverwarming (655 euro), extra getinte ramen (529 euro), ook stoelverwarming achterin (460 euro), stoelmassage voorin met stoelventilatie voor- en achterin (3.003 euro, plus 866 euro voor 4-zone airco), Porsche-embleem op alle hoofdsteunen (478 euro), bordeauxrode gordels (515 euro), Bose Surround Sound System (1.428 euro), nachtzichtassistent (2.414 euro), adaptieve cruise control (1.483 euro) en een head-up display (1.358 euro).

De nieuwe Porsche Cayenne zelf samenstellen

Na enthousiast opties aanvinken zit er bijna voor 30.000 euro aan opties op onze Porsche Cayenne. Daarmee komt de totaalprijs op 211.263 euro. Hoe zou jij de Porsche Cayenne samenstellen? Leef je uit in de configurator op www.porsche.nl en ontdek de vele mogelijkheden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.