Duik in de prijslijst: Een 911 GT3 of 911 GT3 RS?
Van de Porsche 911-familieleden zijn er twee al jaren favoriet op de redactie van Autovisie: de 911 GT3 en 911 GT3 RS. Het prijsverschil tussen de twee GT3-versies bedraagt 44.800 euro. In Porsche-termen is dat een vrij klein prijsverschil. Wat te doen? Doorsparen voor de 911 GT3 RS of genoegen nemen met een 911 GT3? Misschien geeft een duik in de prijslijst duidelijkheid.
Prijsverschillen
De Porsche 911 GT3 is er in Nederland vanaf 228.100 euro voor de versie met PDK. De handbakversie kost 229.016 euro: een gevolg van de iets hogere CO2-uitstoot. De 911 GT3 RS vergt een investering van 272.900 euro. Om de verschillen duidelijker in beeld te krijgen, zetten we eerst even de specificaties op een rij in onderstaande infographic.
Atmosferisch, lekker!
Zowel de 911 GT3 als 911 GT3 RS heeft een fantastische 4,0-liter zescilinder boxermotor zonder turbo’s. Atmosferisch, zoals het hoort in de ogen van de purist. De 911 GT3 heeft 500 pk, de GT3 RS voegt hier 20 pk’s aan toe. Het verschil in koppel is bijzonder klein. De GT3 heeft 460 Nm versus 470 Nm voor de GT3 RS.
Prestatieverschillen
De 911 GT3 RS is wel de snelste sprinter. Hij heeft 3,2 tellen nodig voor het bereiken van 100 km/h versus 3,4 seconden voor de GT3 met PDK. De handbak is weer wat langzamer: 3,9 seconden. De handgeschakelde 911 GT3 blinkt dan weer wel uit in topsnelheid: 320 km/h. De GT3 RS haalt slechts 312 km/h. Zoals je merkt zijn de prestatieverschillen vrij klein. En of een auto nu in 3,2 of in 3,4 seconden naar 100 km/h sprint: het menselijk brein geeft in beide gevallen aan dat het bijzonder hard gaat.
9.000 toeren per minuut
In beide modellen haalt de boxermotor maar liefst 9.000 toeren per minuut. Pure verwennerij voor de oren. Toch maakt dit ook duidelijk dat je de 911 GT3 RS niet hoeft te kopen voor de betere motorsound.
Er staat wel wat
De toegevoegde waarde van de GT3 RS zit hem in de betere rijkwaliteiten op het circuit en de looks, want er staat wel wat. Dik uitgeklopt, agressieve styling, opvallende luchtroosters en niet te missen: de forse achterspoiler. De 911 GT3 RS oogt beschaafder en is meer de Autobahn-cruiser. Minder hardcore dan de 911 GT3 RS en om die reden geschikter voor elke dag.
Kiezen maar
De slotvraag dan: heb je genoeg aan een 911 GT3 of moet je doorsparen voor een 911 GT3 RS? Wie met regelmaat het ultieme van zijn auto vraagt, moet absoluut doorsparen voor de 911 GT3 RS. Weet echter wel dat deze auto echt track focussed is. Het is de hardcore 911 voor het rijden van de snelste rondetijden en de meest imponerende auto om naar te kijken. De 911 GT3 draagt een deel van dat RS-dna in zich mee, maar heeft een iets meer op comfort gerichte set-up. Vergeet niet: ook in de 911 GT3 kun je absurd hoge bochtsnelheden halen. Beide versies zijn auto’s voor de purist. De 911 GT3 RS vormt de overtreffende trap en heeft na al die jaren nog altijd iets magisch.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63