Duik in de prijslijst: Fiat 500e La Prima versus Icon
Fiat levert de nieuwe elektrische 500e in de smaken Action, Passion, Icon en La Prima. Die laatste vormt het absolute topmodel. Hij kost 35.900 euro (hatchback). Maar kun je hem echt niet duurder maken? En hoe zit het met de Icon-versie? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.
Fiat 500e als hatchback, cabrio of 3+1
Fiat levert de 500e als hatchback (Berlina), als cabrio (500C) en als 3+1. Bij die laatste zit er aan de bijrijderskant een extra deurtje dat in tegenovergestelde richting opent. Op zich best leuk, al zal het gros van de kopers voor een hatchback kiezen. Die begint bij 24.900 euro voor de Action. De Passion kost 28.600 euro en de Icon is er vanaf 30.600 euro.
10,25-inch infotainmentsysteem
Die laatste heeft standaard het 10,25-inch infotainmentsysteem met navigatie, Android Auto en Wireless Apple CarPlay en automatische airconditioning. Het topmodel – de La Prima – voegt hier in het geval van de hatchback een panoramisch zonnedak met nieuwe aerodynamische spoiler, Full LED Infinity-verlichting en Level 2 autonoom rijden aan toe. Je betaalt dan wel 35.900 euro.
Opties voor La Prima
Blijven er dan echt geen opties meer over voor de La Prima? Jazeker! Voor elektrisch verwarmbare voorstoelen betaal je 250 euro extra en voor elektrisch verwarmbare voorruitwisser ben je 150 euro meer kwijt. En dan zijn er nog wat meer opties. Zoals verlichte instaplijsten met 500-logo (278 euro), een verchroomde sierlijst voor op de motorkap (99 euro) en een Italia-badge op de voorschermen (49 euro).
Je kunt ook nog je garantie uitbreiden:
Maximum Care, Maximum Care 3 jaar / 120.000 km – 200 euro
Maximum Care, Maximum Care 4 jaar / 160.000 km – 360 euro
Maximum Care, Max Care 5 jaar / 200.000 km – 480 euro
Onder de streep kun je dan wel klaar zijn voor 36.781 euro voor de Fiat 500e La Prima hatchback.
Fiat 500e Icon Berlina
Laten we dan eens kijken naar de Fiat 500e Hatchback Icon, vermoedelijk de populairste versie van de elektrische 500 omdat deze variant standaard beschikt over het 10,25-inch infotainmentsysteem. De Icon staat standaard op 16-inch lichtmetaal. Wil je 17-inch wielen, dan moet je 600 euro bijbetalen. Om het inzichtelijk te maken, zetten we alle aangevinkte opties hieronder op een rij.
Basisprijs Fiat 500e Icon Berlina: 30.600 euro
17-inch Diamond-wielen: 600 euro
Stof lichtgrijs/blauw met zilverkleurige afwerking: 300 euro
Magic Eye Pack: 1.000 euro
(automatisch grootlicht, automatisch dimmende binnenspiegel, LED-koplampen)
Winter Pack: 500 euro
(voorruit wisserdeel elektrisch verwarmbaar en elektrisch verwarmbare voorstoelen)
Comfort seats Pack: 300 euro
(6-voudig verstelbare bestuurdersstoel, middenarmsteun voor en opbergvak tussen voorstoelen)
Style Pack: 300 euro
(Aluminium instaplijsten, privacy glass en vloermatten)
Draadloos opladen smartphone: 150 euro
Panoramadak schuif/kantel dak, elektrisch bedienbaar: 1.100 euro
Mode 3 laadkabel + tas: 339 euro
Chrome zijstrips op flanken: 400 euro
Chrome raamlijst: 200 euro
Verlichte instaplijsten met 500-logo: 278 euro
Verchroomde sierlijst voor op de motorkap: 99 euro
Italia-badge op de voorschermen: 49 euro
Eindprijs: 36.316 euro
Conclusie
Wie een Fiat 500e Icon helemaal fully loaded uitrust, komt nagenoeg op hetzelfde eindbedrag uit als een La Prima-versie. Het verschil is bijzonder klein. De vraag is of dat je wel moet doen, want om heel eerlijk te zijn heeft een Icon alles al in huis om zich compleet te mogen noemen. En wil je echt het panoramadak, dan kun je die er voor 1.100 euro nog bijbestellen. Dan kom je uit op 31.700 euro, nog altijd 4.200 euro goedkoper ten opzichte van de La Prima. Aan jou de keuze.
Bekijk ook onze review van de nieuwe elektrische Fiat 500e.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Als je snel bent, kun je nog subsidie krijgen op de Fiat Grande Panda
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch