Duik in de prijslijst: GR Supra en Z4 met viercilinder
De Toyota GR Supra 2.0 en BMW Z4 sDrive30iA beschikken over dezelfde aandrijflijn. De Toyota is een sportcoupé, de BMW een roadster met softtop. Een duik in de prijslijst geeft inzicht in welke variant nu de voordeligste is.
Prestaties Toyota GR Supra 2.0
Voordat we in de prijzen duiken, zetten we eerst even de prestaties op een rij. Te beginnen met die van de nieuwe Toyota GR Supra 2.0. Ten opzichte van de variant met zescilinder met 340 pk is de GR Supra twee-punt-nul 100 kilogram lichter. Het gewicht bedraagt nu 1.450 kilogram. Het vermogen van de 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor komt uit op 258 pk met 400 Nm aan koppel. Dat resulteert in een 0-100-tijd van 5,2 seconden en een topsnelheid van 250 km/h.
Prestaties Z4 sDrive30iA
In de BMW Z4 sDrive30iA ligt zoals gezegd dezelfde krachtbron. Ook hier 258 pk en 400 Nm dus, maar omdat de cabriodakconstructie wat zwaarder is, komt het gewicht van de Z4 uit op 1.505 kilogram. Dat resulteert in een 0-100-tijd van 5,4 seconden. De topsnelheid komt uit op 250 km/h.
Andere banden
De BMW Z4 is 4.324 mm lang, de GR Supra 4.380 mm. De wielbasis is van beide modellen gelijk, te weten 2.470 mm. Opvallend is dat BMW de Z4 sDrive30iA standaard aflevert op banden in de maat 225/50 R17 vóór en 255/45 R17 achter. Toyota levert direct 18-inch lichtmetaal in de maat 255/40ZR18 vóór en 275/40ZR18 achter.
BMW voordeliger?
Dan de prijzen. De BMW Z4 sDrive30iA is er vanaf 57.180 euro. Voor de GR Supra 2.0 Launch Edition vraagt Toyota op z’n minst 61.995 euro. Hier is de BMW dus in het voordeel, want we praten over een prijsverschil van 4.815 euro. Er is wel een verschil in de standaarduitrusting.
Uitrusting Toyota
Toyota levert de GR Supra standaard met 18-inch lichtmetalen wielen, sportstoelen met zwarte alcantarabekleding, een navigatiesysteem, een multimediasysteem met radio, bluetooth en DAB+ inclusief 10 speakers, Pre-Crash Safety System, Lane Keep Assist, Active Steering en Road Sign Assist.
Uitrusting BMW
De BMW Z4 heeft standaard ook al behoorlijk wat spulletjes, zoals Approach Control Warning, Attentiveness Assistant, Lane Departure Warning), BMW Live Cockpit, een BMW Connected Pack met Remote Services en 17-inch lichtmetaal. De BMW heeft standaard dus geen alcantara bekleding en 18-inch lichtmetalen wielen, maar een heel eerlijk vergelijk is dat niet.
Model M Sport
Feitelijk zou je de BMW Z4 sDrive30i M Sport moeten vergelijken met de Toyota GR Supra 2.0. Die M Sport-variant is er vanaf 61.175 euro en staat standaard op 18-inch lichtmetaal en heeft ook deels alcantara-bekleding. Waarom de M Sport-versie? Omdat die ook een sportonderstel krijgt. De GR Supra 2.0 heeft in de basis al een sportonderstel. Onder de streep praten we dus over 61.995 euro voor de Toyota en 61.175 euro voor de Z4 sDrive30i M Sport. Dan gaat het nog maar om een heel klein prijsverschil. De verkoop van de nieuwe Toyota GR Supra 2.0 start overigens in maart 2020.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe MG ZS – niet meer elektrisch?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe Opel Grandland in Nederland
-
Duik in de prijslijst: dit kost de MG 3 inclusief opties
-
Duik in de prijslijst: wat kost de Lynk & Co 02 in Nederland?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Lamborghini Temerario in Nederland
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV
-
Duik in de prijslijst: de MG Cyberster
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Skoda Elroq
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Hyundai Inster in Nederland
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?