Duik in de Prijslijst: Grote kerels met een klein hartje
Driecilinders zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Ze verschenen eerst in A- en B-segmentmodellen, maar anno 2017 zijn ze gemeengoed in het C- én zelfs het D-segment. We selecteren vijf grote auto’s met een driepitter. Oftewel, vijf grote kerels met een klein hartje.
Skoda Octavia 1.0 TSI Greentech
Als het gewicht van een auto beperkt is, volstaat een driecilinder natuurlijk. Zo simpel is het. Skoda bewijst dat in de Octavia met 1.0 TSI Greentech turbobenzinemotor met 115 pk en 200 Nm. Het leeggewicht bedraagt 1.125 kilogram en de 4,67 meter lange Octavia kan in 9,9 seconden naar 100 km/h sprinten. De topsnelheid bedraagt 202 km/h en de prestaties zijn van een acceptabel niveau. Skoda levert de geblazen driepitter standaard met een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar je kan hem ook krijgen met een zeventraps DSG. Vooral die laatste vormt een bijzonder prettige aandrijflijn. De Octavia hatchback kost minimaal 22.790 euro; de Octavia Combi kost 23.690 euro.
Seat Ateca 1.0 EcoTSI
Seat lepelt de 1.0 TSI ook in de 4.363 mm lange Ateca, maar noemt hem 1.0 EcoTSI. De Volkswagen Tiguan, technisch verwant aan de Ateca, wordt direct vanaf de instapper geleverd met een viercilinder 1.4 TSI met 125 pk. Het prijsverschil tussen een Ateca 1.0 EcoTSI met 115 pk en een Tiguan 1.4 TSI met 125 pk bedraagt 3.300 euro. Je kunt de Seat Ateca met driepitter alleen met een handgeschakelde zesbak krijgen. De Spaanse SUV in het C-segment weegt 1.180 kilogram, sprint in 11 seconden naar 100 km/h en haalt een top van 183 km/h. Hij is er voor prijzen vanaf 27.700 euro.
Peugeot 5008 1.2 PureTech 130
De 1.2 PureTech driecilinder van PSA verdient absoluut het predicaat ‘goed’. De 130 pk sterke motor heeft een soepele loop en levert zijn 230 Nm over een breed toerengebied. De driecilinder heeft geen enkele moeite met de 5008. Het lage gewicht van de crossover-achtige, 4,64 meter lange MPV speelt een belangrijke rol. Hij weegt namelijk maar 1.290 kilogram en dat is niet veel voor een auto van deze afmetingen. Je kan hem krijgen met een handgeschakelde zesbak of een EAT6-automaat. De 0-100-sprint duurt met handbak 10,9 seconden (automaat 10,4) en de topsnelheid ligt op 188 km/h. De kosten? Peugeot vraagt op z’n minst 33.210 euro voor de handbak en 37.680 euro voor de automaatversie.
Mini Countryman
De nieuwe Mini Countryman mag je met gemak een flinke kerel noemen. Ondanks de lengte van 4,3 meter is hij leverbaar met drie verschillende driecilindermotoren. De instapper is de Countryman One met een 102 pk en 180 Nm sterke 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor. Goed voor een top van 180 km/h en een 0-100-sprinttijd van 11,8 seconden. Een handmatig te bedienen zesbak is standaard, een achttrapsautomaat optioneel. De Countryman Cooper heeft dezelfde driepitter, maar dan met 34 pk en 40 Nm meer: in totaal dus 136 pk en 220 Nm. De 0-100-acceleratie en de topsnelheid zijn logischerwijs beter, te weten 9,6 seconden en 202 km/h.
‘Drieselen’
Is ‘drieselen’ een werkwoord? Hoe dan ook: je kan ook dieselen met een driepitter in de Countryman. De One D heeft een 1,5-liter driecilinder met turbo met in totaal 116 pk en 270 Nm. De oliegestookte driepitter geeft de SUV een top van 190 km/h. In 10,9 tellen bereikt de Mini 100 km/h. De Countryman One is er voor prijzen vanaf 29.900 euro en de Cooper-versie kost 33.300 euro. De One D kost 35.000 euro.
BMW 3 Serie 318i
De 136 pk sterke driecilinder uit de Countryman gebruikt BMW in zijn 3 Serie. De BMW 318i is momenteel de enige sedan en stationwagon in het D-segment met een driecilinder. Tot voor kort waren dat er nog twee: de Ford Mondeo was leverbaar met een 1.0 EcoBoost driecilinder met 125 pk, maar die motor is uit het Nederlandse gamma gehaald. De 318i heeft een 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor met 136 pk en 220 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/h duurt 8,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 210 km/u. Dat zijn cijfers die sommige viercilinders niet eens realiseren. BMW 318i sedan kost 39.601 euro en de Touring 41.826 euro. Daarmee is de 318i ook direct de duurste auto met driepitter in dit overzicht.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce