Duik in de prijslijst: halve euroton voor Ford Puma ST?
De Ford Puma ST heeft dezelfde technologie als de Fiesta ST. Onder de motorkap lepelt Ford dus ook een geblazen driecilinder met 200 pk. De Fiesta ST is er vanaf 33.880 euro, de Puma ST begint bij 41.525 euro. Dat is een prijsverschil van 7.645 euro. Is een halve euroton voor een Puma ST mogelijk? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.
Bij buurlanden stukken goedkoper
Tof ding, die Ford Puma ST. Ford stopt alle ingrediënten van een hot hatchback in een compacte crossover. Een begeerlijke combinatie wat ons betreft, maar in Nederland is de Puma ST helaas niet heel goedkoop door het superstrenge BPM-beleid. In België pik je voor 34.150 euro een Ford Puma ST Ultimate op, in Duitsland krijg je voor 32.900 euro de sleutels van een Puma ST X. In Nederland beginnen we al bij 41.525 euro. En dan begint het feestje pas.
Fully loaded Puma ST
Gelukkig levert Ford Nederland in beginsel al een fully loaded Puma ST, maar er blijven altijd nog losse opties over. Laten we allereerst eens naar de kleuren kijken. Ford levert er zeven voor de Puma ST waarbij Frozen White standaard is. Alternatieven zijn Agate Black en Desert Island Blue voor 800 euro of Fantastic Red, Magnetic en Grey Matter voor 1.000 euro. Het opvallende Mean Green kost je 1.200 euro. De keuze valt op Mean Green.
Interieur is altijd zwart
Voor het interieur is er eigenlijk geen keuze, want Ford levert altijd Salerno/Accelleration-bekleding in Ebony. De voorstoelen hebben ook opvallende ST-logo’s, wel zo leuk. We gaan direct door naar de opties, want jawel: die zijn er nog een paar.
Driver Assistance Pack
Ford levert voor de Puma ST bijvoorbeeld een Driver Assistance Pack (1.050 euro), bestaande uit Adaptieve Cruise Control, Collision Mitigation system, Blind Spot Information system (BLIS), parkeersensoren voor, een geavanceerde parkeerassistent en een Wide View achteruitrijcamera. Is dit iets te veel van het goede? Er is ook een goedkoper Driver Assistance Pack 2 (500 euro) beschikbaar. Dan krijg je alleen parkeersensoren voor, een geavanceerde parkeerassistent en een achteruitrijcamera. Wij opteren voor het uitgebreide pakket.
Panoramadak voor Puma ST
Een elektrisch te openen panoramadak is ook mogelijk voor de Puma ST. Hier betaal je 1.000 euro voor bij. Andere opties zijn een handsfree bedienbare achterklep (450 euro) en een afneembare trekhaak (650 euro). En dat waren direct ook alle opties.
Een halve euroton?
Het antwoord op de vraag of er een Puma ST te bestellen is van een halve euroton luidt volmondig nee. De euroteller blijft steken op 45.875 euro, we investeerden 4.350 euro in opties. Jammer van die 7.766 euro aan BPM, want dan was de aanschaf van een Puma ST een stuk leuker en interessanter geweest.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63