Duik in de prijslijst: Hoe duur kun je een BMW X7 maken?
Vanaf 30 maart 2019 staat de geheel nieuwe BMW X7 bij de Nederlandse dealers. Het is de grootste SUV ooit van BMW. Is ie ten opzichte van concurrenten duur? En hoe duur kun je hem eigenlijk maken? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.
X-familie
De X-familie van BMW wordt steeds groter. In het programma heeft BMW al de X1, X2, X3, X4, X5, X6 en X7. Alle niches worden opgevuld. De X4 is de coupévariant van de X3. Van de X5 bestaat ook een coupéversie: de X6. De voorlopig grootste SUV van BMW is de X7.
Zeven zitplaatsen
BMW levert de X7 standaard met zeven zitplaatsen. De standaarduitrusting is sowieso vrij uitgebreid, want de X7 is standaard voorzien van 20-inch lichtmetalen V-spaak wielen met run-flatbanden, een adaptief onderstel met luchtvering op de vóór- en achteras, ambiance verlichting, 4-zone automatische airconditioning en een automatische 8-traps Steptronic transmissie.
Glazen panoramadak
Ook standaard: een met leder bekleed stuurwiel, lederen bekleding, verwarmbare voorstoelen, een glazen panoramadak, Park Distance Control (PDC) vóór en achter, adaptieve LED koplampen, BMW Head-Up Display en Gesture Control (gebarenbediening). Kortom: best veel dus.
Drie motorvarianten
De 5.151 millimeter lange, 2.000 millimeter brede en 1.805 millimeter hoge BMW X7 is in eerste instantie verkrijgbaar in drie motorvarianten. Hieronder een handig overzicht van de beschikbare versies, inclusief prijzen en motorvermogen. We zetten er direct X7-concurrenten tussen. De volgorde is bepaald op basis van prijs van laag naar hoog.
Prijsoverzicht BMW X7 versus concurrenten:
- BMW X7 xDrive30d – 265 pk – 115.350 euro
- Mercedes-Benz GLS 400 4Matic – 333 pk – 116.107 euro
- BMW X7 xDrive40i – 340 pk – 118.495 euro
- Mercedes-Benz GLS 350d 4Matic – 258 pk – 129.816 euro
- Volvo XC90 Excellence T8 Twin Engine AWD PHEV – 390 pk – 130.870 euro
- Range Rover P400e – 404 pk – 132.860 euro
- BMW X7 M50d – 400 pk – 148.495 euro
- Range Rover 3.0 SDV6 diesel – 275 pk – 149.260 euro
- Mercedes-Benz GLS 500 4Matic – 455 pk – 174.865 euro
- Range Rover 4.4 SDV8 diesel – 339 pk – 189.270 euro
- Cadillac Escalade V8 – 426 pk – 174.287 euro
Concurrenten
Echt heel veel concurrenten heeft de BMW X7 niet. Qua formaat komen alleen de Range Rover, Cadillac Escalade en Mercedes-Benz GLS in de buurt. Modellen als de Audi Q7, Volkswagen Touareg en Volvo XC90 zijn feitelijk gezien concurrenten van de BMW X5. Waarom we dan toch de XC90 in bovenstaande lijst hebben opgenomen? We noemen expliciet de bijzonder luxe Excellence-uitvoering met vier zitplaatsen. Die zit qua prijs in de buurt van de X7.
BMW X7 standaard
Configurator
Goed, dat terzijde. Want we stelden aan het begin van dit verhaal een vraag: hoe duur kun je de BMW X7 eigenlijk maken? Tijd om in de configurator te duiken. Weten we direct hoe de X7 standaard oogt (zie boven). Als uitgangspunt nemen we de 400 pk sterke BMW X7 M50d met een vanafprijs van 148.495 euro. Die ziet er direct al wat sportiever uit.
Kleuren
De kleur Alpine Weiss III heeft geen meerprijs. De metallickleuren kosten 1.295 euro, behalve de kleur Sunstone Metallic. Voor die kleur rekent BMW 2.495 euro. Voor de X7 M50d levert BMW vijf verschillende wieldesigns. Standaard levert BMW 21-inch wielen. Optioneel levert BMW vier 22-inch wieldesigns. Prijzen variëren van 1.602 tot 2.796 euro. We kiezen de duurste. De tussenstand: 157.926 euro.
Vijf kleuren lederen bekleding
Het interieur is tot in detail op smaak te brengen. Er zijn vijf kleuren lederen bekleding, zelfs negen als je de vier ledertinten van BMW Individual meerekent. BWW levert drie interieurlijsten (kosten allemaal 192 euro).
Pakketten
Je zou denken dat BMW nog tientallen pakketten levert, maar dat valt bij de X7 M50d reuze mee. Het M Aerodynamicapakket is al standaard op de M50d. Verder noemt BMW de pakketten BMW Personal CoPilot Pack (1.496 euro) en High Executive (3.995 euro). Wie BMW Personal CoPilot Pack aanvinkt, is verplicht om ook het High Executive-pakket te bestellen. Dit alles omvat Driving Assistant Professional, Parking Assistant Plus, Warmte Comfortpakket voor, verwarmde stoelen voor en achter en BMW Laserlicht.
Overige opties
Bij de extra uitrusting kun je wat meer aanvinken, zoals een trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel (1.281 euro), extra getint glas achter (480 euro), elektrisch verstelbare lendensteun (288 euro), een handbediend zonnescherm achterportierruiten (822 euro), BMW Indivual-afwerking van het dashboard (1.709 euro), Soft Close Automatic portieren (684 euro), 5-zone airco (1.014 euro), interieurvoorverwarming (1.815 euro) en stoelventilatie voorstoelen (908 euro).
De eindscore
Andere opties zijn Driving Assistant Professional (1.612 euro), DAB-tuner (449 euro), TV functie (1.228 euro), een Bowers & Wilkins Diamon Surround Sound-systeem (4.805 euro), een entertainmentsysteem voor de passagiers achterin (2.829 euro), een SkyView-panoramadak (908 euro) en een Ambient Air Pakket (341 euro). Voor Executive Drive Pro inclusief Active Steering vraagt BMW 4.110 euro. Tel alles bij elkaar op en je komt op een behoorlijk bedrag puur voor opties. De eindscore? Die bedraagt 187.108 euro. Alles bij elkaar hebben we 38.613 euro aan opties uitgegeven.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63