Autovisie
Autovisie Nieuws 24 mrt 2021
Leestijd: 3 minuten

Duik in de prijslijst: is de Dacia Spring echt zo goedkoop?

Met een actieradius van 230 km (WLTP), vier zitplaatsen en een bagageruimte van 290 liter lijkt de elektrische Dacia Spring het koopje van de eeuw. Maar is de Dacia Spring echt zo goedkoop? Een duik in de prijslijst geeft inzicht in de vanafprijzen en de opties.

Actieradius Dacia Spring

De Dacia Spring is 3,73 m lang, 1,58 m breed (exclusief spiegels) en 1,51 m hoog. Onder de motorkap schuilt een 44 pk en 125 Nm sterke elektromotor die zijn energie haalt uit een batterij van 27,4 kWh. Op papier kom je zoals gezegd 230 kilometer ver. In de praktijk is dat sterk afhankelijk van de buitentemperatuur, rijstijl, het type wegdek, de bandenspanning en diverse andere factoren. In de praktijk moet je rekenen op 110 tot 200 kilometer. In onderstaande video vertelt Autovisie-testredacteur Dries van den Elzen meer over de Dacia Spring.

Renault Kwid

Weet in ieder geval dat de Spring Electric niet van de grond af aan als EV is ontwikkeld, maar dat het ‘simpelweg’ een Renault Kwid is waarin een elektrische aandrijflijn is gelegd. Dat hoeft per definitie niet slecht te zijn. Dacia heeft de vanafprijs van de Spring in ieder geval willen drukken door ook te besparen op materiaalgebruik. Verwacht dus geen zachte kunststoffen in het interieur.

Comfort

Toch lijkt de Spring op papier best veel waar voor zijn geld te bieden. Want zaken als handmatige airco, een Bluetooth-radio, USB-ingang, LED-dagrijverlichting en 14-inch wielen zijn allemaal standaard op de Comfort-uitvoering. De vanafprijs van die versie start bij 17.890 euro. Optioneel levert Dacia nog een reservewiel (145 euro) en een noodlaadkabel voor incidenteel gebruik (395 euro). Dat brengt de prijs al op 18.430 euro.

Comfort Plus

Als je bereid bent om dat bedrag te betalen, dan kun je beter gaan voor de Comfort Plus-uitvoering, want dan is het reservewiel al standaard. Verder heeft deze Comfort Plus-variant ook een Orange Pack voor het in- en exterieur en het zogeheten Techno Pack, bestaande uit een MediaNav-infotainmentsysteem met 7-inch touchscreen, Apple CarPlay en Android Auto-ondersteuning, een achteruitrijcamera en parkeersensoren achter. De kosten van de Comfort Plus bedragen 18.890 euro. Maar ook hier heb je weer wat opties, zoals de noodlaadkabel voor incidenteel gebruik (395 euro) en een DC-lader (495 euro) om de Dacia Spring te kunnen DC snelladen met 30 kW. Dat brengt de eindprijs op 19.780 euro.

Ander kleurtje wellicht?

Als je liever niet de standaard tint Blanc Kaolin wenst, dan ben je ook nog extra geld kwijt voor een metalliclak. Er is keuze uit Gris Lightning (595 euro), Bleu Cenote (595 euro) en Rouge Goji (595 euro). De laatste kleur is alleen voor de Comfort. Met een ander kleurtje loopt de vanafprijs van het topmodel op naar 20.375 euro.

Dacia Spring

Seat, Volkswagen, Skoda en Smart

Hmm, dat zet ons aan het denken. Want welke elektrische auto’s koop je nog meer voor die 20 mille? Niet heel veel. Althans: geen nieuwe elektrische auto. Een Volkswagen e-Up uit voorraad kost al 24.000 euro. Interessanter is dan de Seat Mii Electric. Die heb je uit voorraad voor 21.900 euro, maar we zien online bijvoorbeeld ook een jong gebruikte Skoda Citigo-e iV met 13.000 kilometer. Die heb je dan weer wel voor 20.500 euro. Deze drieling maakt gebruik van een 32,3 kWh batterij, goed voor 260 kilometer range (WLTP). Het is een overweging waard. Een Smart EQ Fortwo of EQ Forfour is ook een optie. Die zijn te koop voor 23.995 euro, maar hebben een lagere actieradius dan de Dacia. Onder de streep heeft de Dacia Spring nog niet echt concurrentie, ook niet met alle opties inbegrepen. Zelfs dan is de Dacia nog relatief goedkoop.

Dacia Spring financieren

Financiering van de Spring is overigens ook mogelijk. De Dacia Spring Comfort is er vanaf 159 euro en de Comfort Plus vanaf 169 euro. Het tarief van 159 euro per maand is op basis van een consumentenadviesprijs van 17.890 euro en een looptijd van 60 maanden. In totaal betaal je voor deze financiering 18.760 euro door een kostenpercentage van 3,9 procent.

De pre-orders starten in april, orders in juni en leveringen eind dit jaar.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.