Duik in de prijslijst: Is de Mini One First een lokkertje?
De gefacelifte versie van de driedeurs Mini hatchback is iets goedkoper dan voorheen. Hoe dat komt? Heel simpel: de zogeheten One First met 75 pk staat tegenwoordig op de Nederlandse prijslijst. Is deze One First überhaupt interessant? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.
Toen niet, nu wel
De 75 pk sterke One First-versie was bij het uitgaande type niet opgenomen in het Nederlandse leveringsprogramma, omdat de hogere CO2-uitstoot hem hier onverkoopbaar maakte. Er zou tussen de One First met 75 pk en de reguliere One met 102 pk simpelweg geen prijsvoordeel bestaan. Reden genoeg voor de Nederlandse importeur om de One First destijds hier niet te gaan voeren.
Groter slagvolume voor One First
Dat grote CO2-verschil is tijdens de facelift van de drie- en vijfdeurs hatchback verdwenen, onder meer doordat het slagvolume van de One First is vergroot naar 1,5-liter (voorheen 1,2-liter). De CO2-uitstoot bedraagt nu 111 g/km, gelijk aan de One. Hierdoor lijkt de One First plotseling wel interessant voor de Nederlandse markt. Hij staat in ieder geval op de prijslijst, dat is al één stap. Bovendien kan je stellen dat de One First in een Mini rijden een stuk bereikbaar maakt. Wat blijft er van dat ‘bereikbaarder’ over als we in de prijzen duiken?
1300 euro
We benadrukken direct maar even dat het prijsverschil tussen de 75 pk sterke One First en 102 pk sterke One slechts 1300 euro bedraagt. De One First kost op z’n minst 21.600 euro. Voor de One vraagt Mini 22.900 euro. Voor de vijfdeurs hatchback is het prijsverschil tussen de One First en One gelijk. Ook 1300 euro dus.
Hetzelfde verbruik
De One First heeft een 75 pk sterke 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor met 160 Nm trekkracht. Goed voor een topsnelheid van 175 km/h en een 0-100-sprint van 12,8 seconden. Het gemiddelde verbruik komt uit op 5,0 l/100 km. Prima prestaties, maar voor 900 euro meer krijg je dezelfde 1.5 driepitter met hetzelfde verbruik, maar dan met 102 pk en 190 Nm. Dan duurt de sprint naar 100 km/h nog maar 10,1 seconden en bedraagt de topsnelheid 195 km/h. Blindstaren op alleen prestaties is onverstandig, maar toch is een paar extra pk’s niet verkeerd. En dat voor slechts 1300 euro.
“In Duitsland bedraagt het prijsverschil tussen de One First en One 2.000 euro, in Nederland is dat 1300 euro.”
Alleen One met automaat leverbaar
De uitrusting van de One First en One is gelijk. Het verschil zit hem puur in de motor, waarbij de One een iets hogere turbodruk heeft. Beide versies hebben bovendien een handgeschakelde zesbak. Alleen de One is ook met automaat leverbaar.
Uitrusting: géén airco
Er is één groot nadeel: airco ontbreekt bij zowel de One First en One. Altijd nemen, als is het maar voor de restwaarde. Neem daarom in ieder geval pakket Salt. In dit pakket – dat 1.200 euro kost – zít airco. Dat brengt de totaalprijs van een driedeurs Mini One First op 22.800 euro en 23.800 euro voor de vijfdeursvariant. Voor de Mini One met pakket Salt geldt dezelfde regel: tel 1.200 euro bij de vanafprijs op. Dat resulteert bij de driedeurs One in een vanafprijs van 24.100 euro en 25.100 euro voor de vijfdeursvariant. Een Mini Cooper (136 pk) met standaard airco is er vanaf 25.500 euro (vijfdeurs: 26.500 euro).
In het kort krijgen we het volgende prijsoverzicht:
Driedeurs
Mini One First handgeschakeld – 75 pk – 21.600 euro
Mini One First handgeschakeld mét pakket Salt– 75 pk – 22.800 euro
Mini One handgeschakeld – 102 pk – 22.900 euro
Mini One handgeschakeld mét pakket Salt – 102 pk – 24.100 euro
Mini One Automaat – 102 pk – 25.200 euro
Mini Cooper handgeschakeld – 136 pk – 25.500 euro
Vijfdeurs
Mini One First handgeschakeld – 75 pk – 22.600 euro
Mini One First handgeschakeld mét pakket Salt – 75 pk – 23.800 euro
Mini One handgeschakeld – 102 pk – 23.900 euro
Mini One handgeschakeld mét pakket Salt – 102 pk – 25.100 euro
Mini One Automaat – 102 pk – 26.200 euro
Mini Cooper handgeschakeld – 136 pk – 26.500 euro
Powerreserve
In Duitsland bedraagt het prijsverschil tussen de One First en One 2.000 euro. Dat is een aanzienlijk groter prijsverschil dan in Nederland. De vraag is of je 1300 euro meer kan en wil besteden aan een One. Is dat het geval, dan doe je jezelf een groot plezier. Een beetje powerreserve kan namelijk nooit kwaad en is bovendien handig bij inhaalacties. Door het kleine prijsverschil tussen de One First en One heeft de versie met 102 pk onze voorkeur, en waarschijnlijk ook de persoon die de Mini na jou gaat rijden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe Hyundai Santa Fe
-
Duik in de prijslijst: nieuwe 1-serie – de goedkoopste BMW
-
Duik in de prijslijst: de Audi Q6 e-tron