Duik in de prijslijst: Is een Dacia Duster nog echt goedkoop?
Bij Dacia denkt men nog vaak aan ‘low budget’. Maar is dat nog wel echt zo? Een duik in de prijslijst geeft inzicht of de Dacia Duster nog steeds een betaalbare SUV is.
De vanafprijs van de Dacia Duster
De Duster is een van de populairste modellen van Dacia. Deze compacte SUV begint in Nederland bij 17.980 euro. Dat is om heel eerlijk te zijn een scherpe prijs. Een Renault Captur – die met dezelfde motoren wordt geleverd – begint bij 21.790 euro. Een Peugeot 2008 begint bij 25.360 euro en een Opel Crossland X kost op z’n minst 19.999 euro. Dus die Duster is zo ‘duur’ nog niet, al blijft ook 18 mille veel geld voor heel veel mensen.
Basisversie Essential
Een ding is zeker: de basisversie van de Duster – Essential geheten – oogt lekker basic. Stalen wielen, witte carrosserielak, zwarte kunststofbumpers, alles oogt robuust. Airco ontbreekt overigens. Dat krijg je pas standaard vanaf niveau Comfort en die kost alweer 19.380 euro. Pas vanaf niveau Prestige – vanaf 20.880 euro – heb je ondersteuning van Android Auto en Apple CarPlay.
TCe 100 Bi-Fuel
Zelfs de basisversie Essential is te krijgen met een sterkere TCe 130-benzinemotor (vanaf 20.580 euro). Maar in dit verhaal staat ‘value for money’ centraal en dus kiezen we de goedkoopste versie. Dat is de TCe 100 Bi-Fuel. Dacia levert hem zonder meerprijs in de kleuren Blue Navy, Wit of Glacier White. Metallickleuren zijn ook leverbaar voor 595 euro extra. Er is keuze uit Blue Iron, Rouge Fusion, Gris Highland, Gris Comete, Beige Dune, Orange Atacama, Brun Vison of Noir Nacre.
Kleuren
We kiezen maar even voor Rouge Fusion, of ‘Autovisie Rood’. Op de Essential is geen ander wieldesign mogelijk. Het is zelfs niet mogelijk om een andere bekleding van de stoelen te kiezen. What you see is what you get. Een ding moet je zeker bestellen: handbediende airco. Dat kost je 595 euro extra. En dat is ook direct de enige optie die je op de Essential kunt bestellen. Onder de streep ben je dan voor 19.170 euro klaar.
Is de Comfort niet een betere keuze?
Tja, en dan speelt je verstand op. De Comfort-versie begint namelijk bij 19.380 euro, een prijsverschil van slechts 210 euro. Ons advies: ga minimaal voor de Comfort-variant. Die staat standaard op 16-inch lichtmetalen Cyclade-wielen.
Optiepakketten
Op de Comfort kun je bovendien een paar interessante optiepakketten bestellen, zoals Pack Medianav Multimedia – navigatiesysteem West-Europa inclusief Android auto en Apple Carplay en een met leder bekleed stuurwiel. Kosten: 590 euro extra.
Krappe 21.000 euro
Kies je dan ook nog Pack Look Bi-Fuel, dan krijgt je Duster voor 395 euro in satijnglans chroom afgewerkte zijspiegelkappen, een dakrails in lengterichting chroomkleur met satijnglans en privacy glass. Een achteruitcamera kost 100 euro en parkeersensoren achter 195 euro. Tellen we alles dan bij elkaar op, dan ben je voor 20.960 euro klaar. Als je al die extra luxe niet wenst, dan kun je al voor iets meer dan 19 mille je handtekening zetten. Jij bepaalt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63