Autovisie
Autovisie Nieuws 26 aug 2020
Leestijd: 2 minuten

Duik in de prijslijst: Jaguar I-Pace EV320, een goed aanbod?

Die hadden we niet zien aankomen: de Jaguar I-Pace EV320. Een ding is zeker: voor de Nederlandse markt is het model veel aantrekkelijker dan de EV400. Maar hoe vergelijkt de I-Pace EV320 zich qua prijs ten opzichte van concurrenten? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.

EV400 versus EV320

Jaguar vraagt voor de I-Pace EV400 een stevig bedrag van 81.855 euro. Dit model heeft een 90 kWh lithium-ion batterij met een actieradius van 470 kilometer volgens de WLTP-testnorm. De I-Pace EV320 heeft hetzelfde accupakket en dezelfde range, maar omdat de elektromotoren opnieuw zijn gekalibreerd, daalt het systeemvermogen naar 320 pk en 500 Nm versus 408 pk en 696 Nm voor de I-Pace EV400.

Best bijzonder

En dat scheelt dan kennelijk 15.865 euro in prijs. Dat is best bijzonder, aangezien in beginsel vooral de batterij kostbaar is. En die is onveranderd gebleven. Hoe dan ook: de Jaguar I-Pace EV320 kost je 65.990 euro. Wat kosten de concurrenten?

Mercedes-Benz en BMW

Een BMW iX3 met 80 kWh batterij is leverbaar voor een consumentenadviesprijs vanaf 71.000 euro, heeft 286 pk en komt 459 kilometer (WLTP) ver op een volle acculading. Voor een Mercedes-Benz EQC 4Matic betaal je minimaal 77.935 euro. Dan heb je 408 pk en 760 Nm en kom je 417 kilometer ver op een volle lading stroom. Ten opzichte van deze modellen heb je aan de Jaguar de betere auto. Die is goedkoper en komt verder op een lading stroom.

Polestar en Audi

En hoe vergelijkt de Jaguar I-Pace EV320 zich met de Polestar 2 en Audi e-tron 50 quattro? De Polestar 2 met 78 kWh batterij kost minimaal 59.800 euro, heeft 408 pk en komt 400 kilometer ver. Voor de 313 pk sterke Audi e-tron 50 quattro betaal je 62.700 euro en krijg je een 71 kWh batterij en 300 kilometer range. Toegegeven: de Jaguar is iets duurder in aanschaf en de Polestar heeft ook iets meer vermogen. Maar de Jaguar blijft het winnen op het gebied van actieradius: 470 kilometer voor de Jag versus 400 voor de Polestar en 300 voor de Audi.

Best een goede deal

Dus eigenlijk is die Jaguar best een goede deal. Maar wel een tijdelijke, want Jaguar spreekt over een gelimiteerde oplage. Maar voor nu zet deze EV320 de EV400 volledig buitenspel. Jaguar zou beter de EV400 kunnen schrappen en zich volledig gaan toeleggen op het aanbieden van de EV320.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.