Duik in de prijslijst: Mercedes-AMG EQS 53 4Matic
Mercedes-Benz elektrificeert en dat is voor de AMG-modellen niet anders. Het eerste volledig elektrische AMG-model is nu een feit: de Mercedes-AMG EQS 53 4Matic. We nemen een duik in de prijslijst om te kijken wat die te bieden heeft.
Met de EQ-modellen biedt Mercedes-Benz steeds meer volledig elektrische alternatieven voor de brandstofmodellen van het merk. Bij de EQS doet Mercedes-Benz het net even anders. In plaats van een elektrische versie van een brandstofmodel, is de EQS vanaf het begin ontwikkeld als elektrische auto. Zoals de S al aangeeft, is het een elektrische auto op het niveau van de S-Klasse. De eerste kennismaking vorig jaar beviel goed.
Eerste elektrische AMG
Iedere Mercedes-Benz is ook leverbaar als sportieve AMG. Daar is de volledig elektrische EQS geen uitzondering op. Daarmee is de Mercedes-AMG EQS 53 4Matic gelijk het allereerste elektrische AMG-model. Begin dit jaar werden de eerste prijzen van de EQS bekendgemaakt en inmiddels worden de eerste exemplaren uitgeleverd. Vorig jaar keken we al naar wat de Mercedes-Benz EQS te bieden heeft, nu gaan we de allereerste elektrische AMG naar wens samenstellen.
Mercedes-AMG EQS 53 4Matic geen koopje
Hoewel bpm bij een volledig elektrische aandrijflijn niet van toepassing is, is een AMG uit de topklasse nog steeds geen koopje. De Mercedes-Benz EQS is leverbaar vanaf 91.303 euro, maar voor de Mercedes-AMG EQS 53 4Matic betaal je minstens 172.010 euro.
Specificaties Mercedes-AMG EQS 53 4Matic
Daar krijg je wel AMG-waardige prestaties voor terug. Het systeemvermogen bedraagt 484 kW (658 pk) en als tijdelijk piekvermogen is zelfs 560 kW (761 pk) beschikbaar. De sprint van 0 naar 100 km/h in 3,8 seconden is ook niet mis. De topsnelheid ligt met 230 km/h iets lager dan ‘de Duitse standaard’, maar is ook al niets om je voor te schamen. Toch niet snel genoeg? Met het AMG Dynamic Plus Pack duurt de sprint nog maar 3,4 seconden en ligt de topsnelheid wel op 250 km/h. Het 107,8 kWh batterijpakket is goed voor een actieradius van 578 km (WLTP), mits je natuurlijk niet steeds die topprestaties aanspreekt.
Kleuren Mercedes-AMG EQS 53 4Matic
De eerste stap van de configuratie is de exterieuraankleding. Obsidiaanzwart is standaard, maar mede daarom ook wel weer de voor de hand liggende keuze. Volgens de configurator is Sodalietblauw (zonder meerprijs) echter de meest gekozen kleur. Staat op zich goed, maar wij gaan toch voor het iets sinistere Nauticblauw. Ook die kleur heeft geen meerprijs. Alleen de drie leverbare Manufaktur-kleuren hebben een meerprijs: Hyacintrood (290 euro), Diamantwit (895 euro) en Selenietgrijs Magno (2.190 euro).
Wielen Mercedes-AMG EQS 53 4Matic
Standaard rolt de Mercedes-AMG EQS op 21-inch lichtmetalen vijfspaaksvelgen, een optie zonder meerprijs zijn zwarte kruisspaakexemplaren. Voor een meerprijs van 242 euro gaan wij echter voor 22-inch multispaakvelgen.
Exterieuraankleding Mercedes-AMG EQS 53 4Matic
Voor de overige exterieuraankleding is er relatief weinig keuze, gewoon omdat bij de AMG al veel standaard is. Het enige aanvullende aankledingspakket voor de AMG-versie is het AMG Nightpakket voor 2.420 euro, dat extra getinte ruiten omvat. Vinken we aan, net als de losse opties warmte- en geluidswerend glas (1.392 euro) en de verwarmde voorruit (702 euro). Het enige dat we hiermee laten zitten zijn een trekhaak (past niet echt bij een AMG), de rode remklauwen (zie je met de gekozen velgen toch weinig van) en de achterspoiler in hoogglans zwart.
Interieur Mercedes-AMG EQS 53 4Matic
Voor het interieur bestaat de keuze vooral uit visuele aankleding. We houden het bij de standaard zwart/spacegrijze Nappalederen AMG-bekleding. De variant in nevagrijs/balaobruin (424 euro) vinden we wat te licht en zwart/balaobruin (ook 424 euro) vinden we niet mooier dan het standaard grijs. De zwarte niet-AMG-bekleding lijkt een optie zonder meerprijs, maar brengt een aantal optiepakketten met zich mee en kost zo indirect liefst 9.014 euro extra. Voor de overige visuele aankleding houden we het bij het standaard zwarte hout, wat we mooier vinden dan de verschillende donkerbruine houtopties of de carbonaccenten.
Verder is ook hier een hoop al standaard, maar kiezen we nog wel voor een verwarmde achterbank (geen meerprijs, maar Premium-pakket à 2.964 euro is vereist), stuurwielverwarming (593 euro, blijkbaar niet standaard), uittrekbare zonneklep (115 euro, blijkbaar ook niet standaard), zwarte microvezel hemelbekleding (1.936 euro). Opmerkelijk genoeg is het luchtfiltersysteem (optie zonder meerprijs) niet te combineren met de gekozen bekleding en stuurwielverwarming. Dan maar niet.
Losse opties Mercedes-AMG EQS 53 4Matic
Aangezien we hiervoor al het Premium-pakket hebben moeten kiezen, kunnen we de uitrustingspakketten overslaan. Bij de losse opties gaan we nog voor het keramische AMG-remsysteem (5.082 euro), het AMG Dynamic Plus-pakket (4.840 euro) en de ingebouwde dashcam (242 euro). Voor de rest is alles standaard of al onderdeel van eerder aangevinkte opties. Kortom, er zijn nog maar een handjevol opties die we niet hebben aangevinkt.
Mercedes-Benz EQS zelf samenstellen
Wat kost zo’n Mercedes-AMG EQS 53 4MAtic met alles erop en eraan? Na de configuratie krijgen we het bedrag van 192.961 euro te zien. We willen zeker niet beweren dat dat goedkoop is, maar een S-Klasse in snelste uitvoering komt daar zonder opties al dicht bij in de buurt en legt het dan nog nipt af qua pk’s en prestaties. De Mercedes-Benz EQS zelf samenstellen kan eenvoudig op www.mercedes-benz.nl. Daar vind je ook de exacte uitrustingen van de auto.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63