Duik in de prijslijst: NIO ET5 – moet Tesla zich zorgen maken?
Laatst maakten we al kennis met de SUV van het merk, deze keer duiken we in de prijslijst van de NIO ET5, de kleinste sedan. Moet de Tesla Model 3 zich zorgen gaan maken?
NIO debuteert in Nederland (en enkele andere Europese landen) met de ET5, ET7 en EL7. Respectievelijk een compacte sedan, een grotere sedan en een compacte SUV. Hoewel, compact, het blijven modellen voor het hogere middensegment. De vergelijking met de Tesla Model 3, Model S en Model Y ligt voor de hand en dat ziet NIO dan ook als de meest directe concurrenten. Met een duik in de prijslijst van de NIO ET5 zoeken we uit of Tesla zich zorgen moet maken.
Specificaties NIO ET5
Net als bij de directe concurrent zit het bij de NIO ET5 wel goed met vermogen en actieradius. De standaardversie van de Tesla-concurrent beschikt al over 360 kW (490 pk) en 700 Nm koppel, goed voor een 0-100-sprint in 4,0 seconden en een topsnelheid van 200 km/u. Zowel de voor- als achterwielen worden aangedreven. Standaard is ook een 75 kWh batterij, goed voor een actieradius van 453 km (WLTP). Optioneel is een 100 kWh-batterij, die de actieradius vergroot naar 590 km (WLTP). Een variant met meer of minder motorvermogen is er (nog) niet.
Prijzen NIO ET5
NIO biedt de ET5 aan in één uitrustingsniveau, leverbaar vanaf 51.900 euro. Daar krijg je een behoorlijk complete auto voor terug, waarover straks meer. Belangrijk om te weten is dat deze vanafprijs geldt voor de 75 kWh batterij, die je afzonderlijk van de auto huurt voor 169 euro per maand. Wil je de batterij liever samen met de auto kopen, dan bedraagt de vanafprijs 63.900 euro. Wil je de 100 kWh-batterij dan blijft de vanafprijs van de auto 51.900 euro, maar stijgt het maandbedrag naar 289 euro. Koop je de 100 kWh-batterij, dan komt de totale prijs van de auto op 72.900 euro.
Of huur of koop van de batterij voordeliger is, hangt af van hoe lang je met de auto wilt blijven rijden. Op de lange termijn ben je met koop namelijk goedkoper uit. Vergeet niet dat het bij batterijhuur mogelijk is om de batterij te wisselen bij een NIO wisselstation. Dat is een vooralsnog uniek aanbod. Het is niet alleen een alternatief voor snelladen, maar ook een manier om slechts tijdelijk de duurdere grote batterij te gebruiken, bijvoorbeeld als je een lange reis gaat maken.
Uitrusting van de Tesla-rivaal
NIO werkt niet met een traditionele prijslijst, maar geeft sowieso geen complete lijst met alle uitrustingen op. Wel worden op de website de belangrijkste highlights genoemd: 19-inch lichtmetalen velgen, soft-close-portieren, sportstoelen, stoffen bekleding van gerecyclede petflessen, groot glazen panoramadak, een 1.000 watt audiosysteem met 23 speakers, een 12,8-inch centraal display, uitgebreid infotainment met “persoonlijke assistent” NOMI (spraakbediening), en allerlei veiligheids- en rijhulpsystemen die ook (deels) autonoom rijden mogelijk maken.
Ook bijzonder zijn de liefst acht rijmodi, inclusief instellingen voor natte ondergrond, sneeuw en zand. Dat soort rijmodi zie je normaal gesproken alleen bij terreinwagens. Zoals gezegd is er maar één uitrustingsniveau en losse opties zijn er ook nauwelijks.
Exterieuraankleding NIO ET5
De NIO ET5 is volgens het merk leverbaar in allerlei carrosseriekleuren “die zijn geïnspireerd op de lucht”. Dat zit hem dan in de kleurnamen, zoals Cloud White, Stratosphere Blue en Sunbathe Yellow. In de configurator is dat Stratosphere Blue, een grijzig lichtblauw, standaard geselecteerd. Opties zonder meerprijs zijn wit, zwart en grijs. Voor 1.680 euro extra heb je ook de keuze uit een donkerdere tint grijsblauw, oranje, een groenige tint, een soort heel licht bruin en zacht geel. Voor 1.000 euro extra kan je ook kiezen voor iets grotere, 20-inch velgen. Denk eraan dat die ook enkele tientallen kilometers aan actieradius kosten.
Interieuraankleding Nio ET5
De standaardselectie voor het interieur is stof-Haptex-bekleding in zwart met ‘zandkleur’. Ziet er goed uit. Wil je toch liever alles zwart, dan kan dat zonder meerprijs. Ook zwart met heel lichtgrijs (bijna wit) kost niets extra. Wil je zwart met heel lichtgroen, dan ben je 800 euro extra kwijt.
Een alternatief is microvezel-Haptex-bekleding, die 1.000 euro meer kost. Dat is leverbaar in dezelfde kleurencombinaties, waarbij groen nog eens 800 euro extra kost.
Losse opties NIO ET5
Zoals gezegd zijn er nauwelijks losse opties, maar ze zijn er wel. Bijvoorbeeld een complete set winterbanden in 19 of 20 inch (resp. 2.500 euro en 3.000 euro). Wil je oranje remklauwen, dan kan dat voor 500 euro. De laatste optie is het Comfort Pack à 1.500 euro. Dat omvat een iets langer zitvlak voor de voorstoelen, stoelventilatie en -massage, stoelverwarming achterin, stuurverwarming en een “intelligent geursysteem met ionisator”.
Tesla-concurrent zelf samenstellen
Daarmee zijn we aan het einde gekomen van de configurator. Hoe zou jij de NIO ET5 samenstellen? Bekijk de configurator op www.nio.com/nl_NL.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63