Duik in de Prijslijst: Op zoek naar een limousine met power
Je bent in de markt voor een limousine met power en je wilt maximaal 200.000 euro uitgeven. Uit welke modellen kun je kiezen? Een duik in de prijslijst wijst uit dat er voor twee ton aardig wat keuze is.
Cadillac CT6
Wil je zo weinig mogelijk centen kwijt zijn? Dan betaal je minimaal 112.780 euro voor een Cadillac CT6, een Amerikaanse limousine met opmerkelijk goede kwaliteiten. Zelfs de bouwkwaliteit van het interieur is dik in orde. Dat was voorheen wel anders. Aan kracht geen gebrek, want Cadillac peutert uit een 3,0-liter twinturbo V6, gekoppeld aan een achttrapsautomaat en AWD-systeem, in totaal 417 pk vermogen en 550 Nm trekkracht. Genoeg om in 5,7 tellen naar 100 km/h te sprinten. De topsnelheid ligt bij 250 km/h. Met een CT6 ben je dus het voordeligste uit en kies je waarschijnlijk ook voor de zeldzaamste auto in dit overzicht.
Maserati Quattroporte S Q4
Niet Amerikaans, maar liever Italiaans? Dan valt de keuze direct op een Maserati Quattroporte S Q4, voorzien van een 3,0-liter biturbo V6 met 410 pk en 550 Nm. De Quattroporte S Q4 – Q4 staat voor vierwielaandrijving – is leverbaar voor prijzen vanaf 156.369 euro. Zonder AWD kost zo’n Maserati minstens 150.674 euro. De prestaties van deze Italiaanse powersaloon zijn in orde. Met een topsnelheid van 286 km/h en een 0-100-sprinttijd van 4,9 tellen kun je uitstekend meekomen. Waarom noemen we nu niet de 530 pk en 710 Nm sterke Quattroporte GTS met 3,8 liter V8? Simpel: die valt met een vanafprijs van 214.035 euro buiten het budget.
Porsche Panamera Turbo
De Porsche Panamera Turbo valt met een vanafprijs van 195.400 euro wel binnen ons budget van twee ton, al is er weinig ruimte meer voor opties. Wat je krijgt? Een beresterke 4,0-liter biturbo V8 met 550 pk vermogen en 770 Nm trekkracht. De Porsche is een van de snelste sprinters in dit overzicht. Hij bereikt in 3,8 tellen (3,6 met Sport Chrono Pakket) een snelheid van 100 km/h en houdt het pas bij 306 km/h voor gezien. Kijkend naar de verhouding tussen prijs en performance is de Panamera een uitstekende koop. En als het toch iets goedkoper moet: Porsche levert voor 140.700 euro de Panamera 4S met 2,9-liter zescilindermotor met 440 pk en 550 Nm. Ook dan ben je een van de allersnelsten bij het stoplicht (0-100 in 4,4 tellen, topsnelheid van 289 km/h). En die zestig mille kun je spenderen aan je kleinkinderen of must have opties.
Jaguar XJR575
Vers van de aluminiumpers is de Jaguar XJR575. Deze uitvoering vervangt de vorige XJR en krijgt van Jaguar een 575 pk en 700 Nm sterke 5,0-liter Supercharged V8-motor. Een probleem: je moet wel nog iets doorsparen, want hij valt met een vanafprijs van 204.150 euro net iets buiten het budget. Toch is het prijsverschil nog te overzien. De prestaties zijn finger lickin’ good: van 0 naar 100 in 4,4 seconden en de sprint vanuit stilstand naar de topsnelheid van 300 km/h duurt slechts 44 seconden. Indrukwekkend.
Mercedes-AMG S 63 4Matic+
Ook de Mercedes-AMG S 63 4Matic+ valt met een vanafprijs van 206.469 euro net iets buiten het budget. Maar doorsparen is de moeite waard. Je krijgt namelijk een 612 pk (!) en 900 Nm (!) sterke 4,0-liter V8 biturbo. Je verwacht het misschien niet: maar de Mercedes-AMG is de snelst accelererende power saloon die je kunt kopen. Hij sprint in 3,5 seconden naar 100 km/h. Dat is op 0,1 seconde na net zo snel als een Ferrari GTC4Lusso. Is zo’n S 63 iets te veel van het goede? Voor 153.906 euro levert Mercedes-Benz een S 560 4Matic met eveneens een 4,0-liter biturbo V8, maar dan met 469 pk en 700 Nm. Ook dan is er over de 0-100-sprinttijd geen reden tot klagen: 4,6 seconden.
Audi S8
Bij Audi is geduld hebben een aanrader, want er staat een nieuwe Audi A8 klaar. Die komt er sowieso als 4.0 TFSI met 460 pk en in een later stadium ook weer als S8. Prijzen van de nieuwe A8 zijn nog niet bekend. Wie nu een Audi S8 koopt, krijgt nog het ‘oude’ model. Ondanks de al wat hogere leeftijd van de A8 zijn de prestaties helemaal van deze tijd. Voorin lepelt Audi een 4.0 TFSI V8 met 520 pk en 650 Nm, gekoppeld aan een achttraps Tiptronic-automaat. Ondanks het forse gewicht van 2.065 kilogram staat er na 4,1 seconden een snelheid van 100 km¬¬/h op de klok. De vanafprijs bedraagt 170.625 euro. Maar nogmaals: wacht even op het nieuwe model.
BMW 750i
Ten opzichte van de Audi, Maserati, Porsche en Jaguar is de BMW 750i met 450 pk en 650 Nm sterke 4,4-liter v8-motor een bijzonder voordelige koop. Natuurlijk kun je op een BMW M760Li xDrive Sedan met 609 pk sterke V12-motor 248.700 euro stukslaan, maar weet wel dat je voor 132.100 euro een hele leuke BMW 750i hebt. Dan bespaar je nog eens 116 mille. Meer dan genoeg geld voor wat leuke opties en een leuke auto ‘voor erbij’. En geef toe: accelereren in 4,7 seconden naar 100 km/h is toch geen straf?
Luxeprobleem
Keuzes, keuzes… wat moet je nemen? Kiezen in dit segment is sowieso een luxeprobleem. In alle gevallen koop je echter iets bijzonders. De keuze zal afhangen van merkbeleving, design en welke motor de voorkeur heeft. Succes met sparen en samenstellen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8