Duik in de prijslijst: Opel Astra hatchback versus Sports Tourer
Na de hatchback, is de nieuwe Opel Astra er inmiddels ook weer als Sports Tourer. Is de stationwagen simpelweg een verlengde hatchback of zijn er meer verschillen? We nemen een duik in de prijslijst en gaan op zoek naar het antwoord.
Recent heeft Sjoerd je al uitgebreid laten kennismaken met de nieuwe Opel Astra Sports Tourer, waarbij hij ook inging op de verschillen met de hatchback. Nu kijken we ook eens uitgebreid naar de verschillen in de prijslijst.
Motorenaanbod Opel Astra Sports Tourer
Laten we beginnen bij het motorenaanbod. Dat is voor de hatchback en stationwagen volledig identiek. Er is een 1.2 Turbo benzinemotor met 81 of 96 kW (110 of 130 pk), een 1.5 CDTI dieselmotor met eveneens 96 kW (130 pk) en de 1.6 Turbo Hybrid met 133 kW (180 pk). Ondanks de naam Hybrid gaat het daarbij om een plug-in hybride. De minst krachtige 1.2 Turbo hoort uiteraard bij het instapmodel. Behalve die instapper is de nieuwe Opel Astra altijd voorzien van een achttrapsautomaat (optioneel voor de 1.2 Turbo met 130 pk).
De Opel Astra hatchback is leverbaar vanaf 28.549 euro, de Opel Astra Sports Tourer vanaf 29.749 euro. Een prijsverschil van 1.200 euro. Kijken we naar de vanafprijzen van alle andere uitvoeringen en motorvarianten, dan blijkt dat de Sports Tourer altijd precies 1.200 euro meer kost.
Uitvoeringen Opel Astra Sports Tourer
Ook het uitvoeringenaanbod is voor beide carrosserievarianten gelijk. Het aanbod loopt van de Edition, via de Elegance naar de GS Line. Gericht op de zakelijke markt zijn er nog de uitvoeringen Business Edition en Business Elegance. De 110 pk sterke benzineversie is er alleen als (Business) Edition, de krachtigste benzineversie met automaat is er ook als Ultimate en de diesel is er alleen als Business Edition en (Business) Elegance. Voor de rest zijn alle aandrijfvarianten te combineren met alle uitvoeringen. Ook de inhoud van de uitvoeringsvarianten is voor de Opel Astra Sports Tourer gelijk aan dat van de hatchback.
Verschillende kleuren
Zijn er behalve de extra lengte en bagageruimte dan echt geen verschillen tussen de hatchback en de Sports Tourer? Toch wel. Zo is de Opel Astra hatchback standaard gespoten in Amber Yellow, een kleur die ook alleen voor de hatchback leverbaar is. De Opel Astra Sports Tourer is standaard uitgevoerd in Peperoncino Red, terwijl dat voor de hatchback juist de duurste kleur is met een meerprijs van 899 euro.
Voor de rest komt het kleurenaanbod van beide overeen. Een ander kleurtje kost 199 euro voor wit, 899 euro voor Vertigo Blue en 699 euro voor zwart of een grijstint. Het dak in contrasterend Diamond Black is niet leverbaar voor de Edition-modellen, kost 399 euro voor de Elegance-modellen en is standaard vanaf de GS Line.
Historische wielen
Het wielenaanbod komt voor beide overeen. Standaard zijn 16-inch lichtmetalen velgen, met 17-inch vanaf de Elegance. Leuk is dat sommige velgen namen dragen van historische Opel-modellen, zoals de Kadett en Admiral. Met de nodige fantasie herken je in de Kadett-velgen nog wel een bepaald type wieldop van de laatste Kadett, maar de historische verwijzing zit hem eigenlijk alleen in de naam. Overigens komt ook de interieuraankleding voor de hatchback en stationwagen overeen.
Opel Astra Sports Tourer samenstellen
Laten we dan ook nog even een Opel Astra Sports Tourer samenstellen. We gaan voor de Hybrid, want die biedt de meeste pk’s voor toch het laagste verbruik. Dan moet je natuurlijk wel braaf stekkeren zoals het hoort. Verder kiezen we de stoere GS Line en voor de carrosserie willen we ook wel een lekker kleurtje. Na enige twijfel tussen rood en blauw gaan we voor die laatste.
De 18-inch velgen vinden we eerlijk gezegd net iets too much, dus we houden het bij de 17-inch velgen. Die velgen kunnen volledig in het zwart. In combinatie met het standaard geel van de hatchback staat dat erg goed, maar voor onze blauwe stationwagen houden we het toch bij de bi-colour-velgen.
De Opel Astra zelf samenstellen en de prijslijsten rustig vergelijken kan op www.opel.nl.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe Hyundai Santa Fe
-
Duik in de prijslijst: nieuwe 1-serie – de goedkoopste BMW
-
Duik in de prijslijst: de Audi Q6 e-tron