Duik in de Prijslijst: Zijn opties op de nieuwe Ford Focus duur?
Ford heeft een nieuwe Focus geïntroduceerd. Er is keuze uit diverse motoren, maar uit nog veel meer opties. Hoe duur zijn deze opties? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.
EcoBoost-benzinemotoren en drie EcoBlue-diesels
Allereerst kijken we even naar de beschikbare motoren. Er is keuze uit zeven verschillende krachtbronnen, waarvan vier EcoBoost-benzinemotoren en drie EcoBlue-diesels. De meerprijs van de Focus Wagon bedraagt altijd 1.000 euro.
Motoren:
- 1.0 EcoBoost 6-bak 5-deurs – 100 pk – 23.765 euro
- 1.0 EcoBoost 6-bak 5 deurs – 125 pk – 27.565 euro
- 1.5 EcoBoost automaat 5 deurs – 150 pk – 31.315 euro (alleen ST-Line)
- 1.5 EcoBoost 6-bak 5 deurs – 175 pk – 30.065 euro (alleen ST-Line)
- 1.5 EcoBlue 6-bak 5-deurs – 95 pk – 26.565 euro
- 1.5 EcoBlue 6-bak 5-deurs – 120 pk – 28.765 euro
- 2.0 EcoBlue 6-bak 5 deurs – 150 pk – 31.865 euro (alleen ST-Line)
Vier uitvoeringen
Er is keuze uit de uitvoeringen Trend Edition, Trend Edition Business, ST-Line Business en tot slot de Titanium Business. Het mag gezegd worden dat de standaarduitrusting van de nieuwe Ford Focus – de Trend Edition – bijzonder uitgebreid is.
Dit is standaard
De Trend Edition heeft standaard onder meer een 6,5-inch Touch&Swipe display, airco, lederen bekleding op het stuurwiel en de pookknop en het infotainmentsysteem SYNC 3 met bluetooth, stembesturing, Apple Carplay en Android auto. Pas vanaf de Trend Edition Business installeert Ford een 8,0-inch Touch&Swipe display met navigatiesysteem (West-Europa). Cruise control, elektrisch inklapbare buitenspiegels en parkeersensoren vóór en achter krijg je er dan ook bij.
Achteruitrijcamera
Er zijn diverse pakketten te bestellen, maar niet ieder pakket is leverbaar op alle uitvoeringen. Neem het Technology Pack dat niet op de Trend Edition – de instapper dus – leverbaar is. Dit pakket kost 450 euro en biedt Adaptive Cruise Control, grootlicht assistent, verkeersbordenherkenning en een stuurhulpsysteem. Ook het Parking Pack is niet op de Trend Edition leverbaar. Dit pakket kost eveneens 450 euro en biedt een wide-view achteruitrijcamera een mogelijkheid om automatisch in te parkeren.
Comfort Pack
Is er dan geen enkel pakket leverbaar op de Trend Edition? Jawel! Ford levert voor 950 euro het Comfort Pack, bestaande uit automatische airco, Ford Keyless Entry inclusief start-stopknop, guide-me-home verlichting, een regensensor en een automatisch dimmende binnenspiegel.
Panoramadak
De Trend Edition moet het ook stellen zónder panoramadak inclusief elektrisch bedienbaar zonnescherm en een radioantenne in de vorm van een haaienvin in hoogglans zwart. Dit dak is wel op alle andere versies leverbaar en kost 1.100 euro.
Winter Pack
Ford levert verder op alle versies een Winter Pack. De kosten? Ook 450 euro. Dit pakket biedt een verwarmbare voorruit, verwarmbare voorstoelen, een verwarmbaar stuurwiel en verwarmbare ruitensproeiers, wel zo handig in de winter. Ook handig is de handsfree elektrisch bedienbare achterklep. Die levert Ford alleen op de Focus Wagon en dan alleen op de topversie: de Titanium Business. Het systeem kost 400 euro. Een head-up display (450 euro) is alleen optioneel leverbaar op de ST-Line Business en Titanium Business. Wel beschikbaar voor alle uitvoeringen is de inductielader voor smartphones. Kosten: 150 euro.
Trekhaak
Tot slot nog even de trekhaak: voor sommige Nederlanders een onmisbare voorzieningen. De Focus hatchback heeft optioneel een afneembare trekhaak inclusief Trailer Sway Assist. Ford vraagt 650 euro. De trekhaak op een Focus Wagon is met 850 euro iets duurder, maar is dan wel wegklapbaar en elektrisch te bedienen. Ook hier is Trailer Sway Assist inbegrepen.
Conclusie
Niet alle opties zijn op de instapversie Ford Focus Trend Edition beschikbaar. Daarmee verplicht Ford de koper haast – indien hij of zij meer opties wenst – om voor de tweede versie te kiezen: de 950 euro duurdere Trend Edition Business. Sowieso is dat iets om te overwegen, want met een 8-inch display met geïntegreerde navigatie, parkeersensoren vóór en achter en cruise controle biedt deze versie je net wat meer comfort. Daarnaast hebben de meeste pakketten een bescheiden meerprijs.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Waarom de Ford Capri de Johan Derksen in ons bovenhaalt
-
Ford-topman rijdt dagelijks in een Chinese EV en wil hem niet kwijt
-
Ford verandert van strategie! De gefacelifte Kuga staat er symbool voor
-
Als je drugs probeert te smokkelen, heeft deze Ford je meteen door
-
Ford-baas schrikt van rit in Chinese auto: ‘Dit is een bedreiging!’
-
Covermodel: Ford Cortina Mk1 – beter dan zijn Duitse neef
-
Dit kost de Ford Mustang Mach E Rally in Nederland
-
Einde Fiesta? Nee, dit is het plan van Ford
-
‘Beroemde naam hergebruiken moet met passende auto, dat is deze Ford Capri niet’
-
Ruimte nodig? Deze jonge betaalbare occasion heeft het
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427