Duik in de prijslijst: Peugeot 508 facelift – klaar voor nieuwe ronde?
De Peugeot 508 is gefacelift. Is dat genoeg om de verkopen op te krikken? Met een duik in de nieuwe prijslijst maken we kennis.
De huidige generatie Peugeot 508 kwam in 2018 op de markt. Wij waren – en zijn – enthousiast. Een mooie sedan die ook nog eens fijn rijdt, met de Peugeot Sport Engineered als overtreffende trap. Maar ja, de consument wil tegenwoordig blijkbaar echt alleen maar SUV’s. De Peugeot 5008 is een verkooptopper, terwijl de Peugeot 508 in zijn beste jaar (2019) in Nederland niet verder kwam dan 1.269 stuks. Het is zelfs maar de vraag of de auto een opvolger krijgt. Tijd voor pensioen is het echter nog niet en met een facelift kan de Peugeot 508 er weer volop tegenaan. Hopen we.
Motoren Peugeot 508
Op motorengebied biedt de facelift weinig nieuws. Sinds de facelift bestaat het motorenaanbod uit drie varianten. De PureTech 130 S&S EAT8 is de standaardmotor, een 1,2-liter driecilinder met zoals de naam al aangeeft een vermogen van 96 kW (130 pk), standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Dit is de enige overgebleven variant zonder stekker.
Erboven staat namelijk de HYbrid 180 e-EAT8, met een systeemvermogen van (dus) 132 kW (180 pk). Wil je nog meer vermogen? Dan is er ook een variant met 165 kW (225 pk) systeemvermogen. Is dat nog niet genoeg, dan is de Peugeot Sport Engineered met liefst 265 kW (360 pk) nog steeds van de partij. Kortom, het bekende aanbod van voor de facelift.
Standaarduitrustingen Peugeot 508
In het interieur blijven de wijzigingen van de facelift eigenlijk ook beperkt. Het grootste nieuws is misschien wel het infotainment, waaraan je nu (via Bluetooth) twee smartphones tegelijk kunt koppelen. Ook zijn er extra USB-aansluitingen. Nee, dit is echt een facelift in de letterlijke zin van het woord: vooral cosmetische wijzigingen.
De standaarduitrusting blijft op wat details na dus ook gelijk. De highlights: 17-inch lichtmetalen velgen, verwarmde buitenspiegels, getinte ramen achter, keyless entry & start, Peugeot i-Connect Advanced-navigatie en een 180-graden achteruitrijcamera.
Prijzen Peugeot 508
Na de facelift begint het prijskaartje van de Peugeot 508 bij 45.050 euro, voor de benzineversie in Allure-uitvoering. De plug-in hybrideversie is er vanaf 50.480 euro voor de 180-pk-variant en vanaf 51.980 euro voor de 225 pk sterke versie. De iets luxere GT-uitvoering heeft altijd een meerprijs van 2.200 euro en stationwagenversie SW kost altijd 1.600 euro extra. De sportieve PSE heeft een prijskaartje van 73.580 euro.
De vernieuwde Peugeot 508 samenstellen
Wij gaan voor de sedan. De vorige keer hebben we de Peugeot Sport Engineered al samengesteld, deze keer houden we het bescheiden en gaan we voor de Allure. Die vinden we gewoon net wat mooier dan de GT, terwijl de Allure ook al luxe zat is. Wel kiezen we voor de plug-in hybrideversie, die zolang je hem netjes oplaadt lekker zuinig is. Gezien de relatief kleine meerprijs ervan gaan we dan wel gelijk voor de HYbrid 225.
Exterieuraankleding
Het standaard grijs is wel erg grijs. Zonder meerprijs kunnen we kiezen voor een donkerdere tint of het niet-metallic grijs, maar ook voor wit, zwart en donkerblauw. Onder meer dat blauw is nieuw en het niet-metallic grijs was voor de facelift voorbehouden aan de PSE. De laatste kleuroptie voor de gekozen uitvoering is helder rood, met een meerprijs van 250 euro. Wij gaan voor donkerblauw. Wielkeuzes zijn er niet.
Interieuraankleding
Door naar het interieur. Standaard is een combinatie van stof en kunstleder, in antraciet. Voor 2.000 euro maak je daar zwart echt leder van en dan krijg je er ook het Comfort Business Pack bij. Dat omvat onder meer AGR-gecertificeerde stoelen, elektrische verstelmogelijkheden en stoelverwarming. Wij houden het bij de standaardstoelen.
Pakketten en losse opties
Het Comfort Business Pack vinken we wel afzonderlijk aan. Er zijn nog twee andere pakketten: het Vision & Drive Assist Plus Pack (1.300 euro) en het Panoramisch schuifdak Pack (1.350 euro). Die eerste omvat een alarm, draadloze telefoonlader, Pack Drive Assist (adaptieve cruise control en rijstrookassistent) en een 360-graden parkeercamera. Die tweede wordt een pakket genoemd omdat je ook voorruitverwarming bij het panoramadak krijgt. Vooruit, vinken we beide aan.
Dan de losse opties. Voor 450 euro vinken we de handsfree achterklepbediening aan, maar de wegklapbare trekhaak à 950 euro laten we zitten. Hier kunnen we (voor 150 euro meerprijs) ineens wel voor een ander type 17-inch lichtmetalen velg kiezen, maar die vinden we niet mooier dan de standaardvelgen. De 7,4 kW boordlader (in plaats van 3,7 kW) vinden we ook wel een must. Kost 400 euro extra.
Dan zijn er ook nog heel wat accessoires. Van sneeuwkettingen en extra wielsets tot beschermmatten en opbergmogelijkheden. We zullen niet alles benoemen, maar een aantal bijzondere zaken pakken we er wel even uit. Zo staat er gewoon een 10,5 tablet op de optielijst (210 euro) en kan je zelfs voor 313 euro een uitneembaar espressomachientje in de bekerhouder van de middenconsole laten installeren. Nee echt.
De vernieuwde Peugeot 508 zelf samenstellen
Zo zijn we bij het einde van de configurator gekomen. Het prijskaartje van de Peugeot 508 vermeldt nu een bedrag van 56.080 euro. Alle uitrustingen en prijzen eens op je gemak bekijken? Dat kan op www.peugeot.nl.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe Hyundai Santa Fe
-
Duik in de prijslijst: nieuwe 1-serie – de goedkoopste BMW
-
Duik in de prijslijst: de Audi Q6 e-tron