Duik in de prijslijst: Porsche Cayenne GTS, dure opties?
Er is weer een nieuwe Porsche Cayenne GTS. De 3,6-liter biturbo V6 is exit. De nieuwe GTS heeft gewoon weer een V8. Hoe duur is ie? Welke opties zijn mogelijk? En hoe duur kun je hem eigenlijk maken? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.
De power
De 4,0-liter biturbo V8-motor in de Cayenne GTS schopt het tot 460 pk en 620 Nm. Dat is 20 pk en 20 Nm meer dan zijn voorganger. Van 0 naar 100 km/h sprinten kost 4,5 seconden voor zowel de SUV en Coupé. De topsnelheid komt uit op 270 km/h. Voorheen was dat 262 km/h.
Middenrange
De Cayenne GTS valt qua power precies in het midden van het Cayenne-gamma. Cayenne S heeft 440 pk, de Cayenne E-Hybrid heeft er 462 en de Cayenne Turbo 550 pk. Het absolute topmodel van de Cayenne-familie is de Cayenne Turbo S E-Hybrid met 680 pk.
Highlights van de GTS op een rij
- Sportuitlaatsysteem
- Standaard stalen vering inclusief de actieve dempers
- Porsche Active Suspension Management (PASM)
- Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus)
- 20 mm verlaagde wielophanging
- Standaard 21 inch RS Spyder Design wielen
- 390×38 millimeter remschijven voor
- 358×28 millimeter remschijven achter
- Rode remklauwen
- Donker getinte lichtunits
- Sportstoelen met 8-voudige verstelling
- Alcantara in het interieur
Vanafprijzen
De nieuwe GTS-versies van de Cayenne zijn te bestellen voor een consumentenadviesprijs van 178.900 euro voor de Cayenne GTS en 183.800 euro voor de Cayenne GTS Coupé. De levering bij de Nederlandse Porsche Centra start in juli 2020.
Kleuren
In dit verhaal zetten we de Porsche Cayenne GTS centraal. We beginnen dus te rekenen bij 178.900 euro. Uiteraard is de Cayenne GTS net zoals elke andere Porsche tot in de kleinste details te personaliseren. Wit of zwart is standaard. Voor metallic lak moet je altijd 1.157 euro bijbetalen. Voor een ‘Speciale kleur’ is dat 2.513 euro. De keuze valt op karmijnrood, toch een beetje de GTS-kleur in wording. Er is volop keuze uit wieldesigns. Voor de duurste 22-inch exemplaren betaal je 2.652 euro. Wij blijven bij de 21-inch RS Spyder Design-wielen.
De kassa rinkelt
Voor het interieur valt de keuze op alcantara met karmijnrode stiksels. Kosten: 2.287 euro. Dan zijn we er nog niet, want Sport stoelen Plus kunnen we ook niet laten staan. De kassa rinkelt opnieuw: 2.098 euro. Porsche verplicht je dan wel om op de Cayenne GTS stoelverwarming bij te nemen. Voor en achter kost dat 918 euro. In totaal tellen we 3.016 euro bij de rekening op. Tijd om wat losse opties te noemen.
Losse opties
- Panoramadak: 1.657 euro
- Dakrails aluminium zwart: 616 euro
- SportDesign Pakket Carbon + carbon zijspiegels: 4.261 euro
- Portiergrepen in zwart gespoten: 252 euro
- ‘PORSCHE’ logo led-deurbelichtingslampen + Licht Design Pakket: 729 euro
- Elektrisch uitklapbare trekhaak: 1.283 euro
- Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) + adaptieve luchtvering: 5.714 euro
- Sport Chrono Pakket inclusief rijmodi-schakelaar: 1.157 euro
- Achterasbesturing + stuurbekrachtiging plus: 2.463 euro
- Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) met gele remklauwen: 9.438 euro
- Matrix LED koplampen inclusief Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus): 1.118 euro
- Zelfdimmende binnen- en buitenspiegels: 379 euro
- Geluid- en warmtewerend privacyglas: 1.822 euro
- Head-up display: 1.546 euro
- ParkAssistent inclusief Surround View: 1.496 euro
- Nachtzichtassistent: 2.338 euro
- Adaptieve cruise control incl. noodgevalassistent en Lane Keep Assist: 2.966 euro
- Porsche Entry & Drive: 1.220 euro
- Soft-Close portieren: 742 euro
- Exclusive Design tiptronic hendel: 866 euro
- 4-zone automatische airconditioning: 866 euro
- Interieurpakket carbon: 906 euro
- Multifunctioneel sportstuurwiel carbon: 748 euro
- Individuele dorpellijsten carbon, verlicht : 2.954 euro
- Individuele carbon vloermatten met lederen bies: 999 euro
- Burmester High-End Surround Sound-System: 6.270 euro
- Porsche Rear Seat Entertainment + voorbereidingskit: 2.778 euro
Fabrieksaflevering
Wil je stoelventilatie voorin en achterin en massagefunctie voorin? Dat kost 3.193 euro, maar is niet mogelijk met alcantara bekleding. Je bent dan verplicht om voor lederen bekleding te gaan. Dat kost ongeveer 1.700 euro extra. Tot slot: fabriekslevering in Leipzig kost je 1.396 euro en in Zuffenhausen 1.068 euro.
Eindstand
De eindstand. Best even slikken. We hebben nu 67.524 euro aan opties. Dat brengt het totaal op 246.424 euro. Je begrijpt: je kan hem helemaal naar eigen wens aankleden. Alles is mogelijk dankzij Porsche Exclusive, de personaliseringsafdeling van Porsche.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63