Duik in de prijslijst: Renault Mégane R.S. Trophy-R of toch…
De meest radicale Mégane R.S. ooit is gelanceerd: de Renault Mégane R.S. Trophy-R. Er worden slechts vijfhonderd genummerde exemplaren gebouwd. In Nederland is ie best prijzig. Heel prijzig zelfs. Wat kun je nog meer voor kopen voor zo’n leuke Mégane R.S. Trophy-R? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.
Nürburgring-Nordschleife
Een mooie binnenkomer: de Renault Mégane R.S. Trophy-R heeft het ronderecord voor voorwielaangedreven productieauto’s op de Nürburgring-Nordschleife (07:40,100) in handen. Dat zegt eigenlijk al genoeg. Comfort is in de Mégane R.S. Trophy-R bijzaak. Bij deze uitvoering draait het maximale prestaties. En Renault nam daarvoor radicale maatregelen.
Vaarwel achterbank
Ten opzichte van de reguliere Mégane R.S is de Trophy-R-versie 130 kilogram lichter. Hoe is dat bereikt? Door heel veel uit de auto te slopen. De achterbank is bijvoorbeeld vervangen door een lichtgewicht frame met daarin een bandennet van Sabelt om vier extra wielen mee te kunnen nemen. Verder installeert Renault standaard een titanium uitlaat van Akrapovič en instelbare schokdempers van Öhlins. Brembo-remmerij en Bridgestone Potenza S007-banden zijn andere kenmerken. In Nederland is ook het R.S. Monitor telemetriesysteem in de prijs inbegrepen.
20 mille prijsverschil
De 1,8-liter turbomotor levert 300 pk en 400 Nm en kan in de Mégane R.S. Trophy-R alleen gekoppeld worden aan een handgeschakelde zesbak. En wat moet dat dan allemaal kosten? Een stevige 76.490 euro. Ter vergelijking: de Mégane R.S. 280 met 279 pk (inderdaad, géén 280 pk) is er vanaf 51.340 euro met handbak of 50.540 euro met EDC-automaat. De Mégane R.S. 300 kost met EDC-automaat minimaal 55.540 euro of 56.340 euro voor de handbakversie. Ten opzichte van de Mégane R.S. 300 met handbak kost de Trophy-R-uitmonstering dus 20.150 euro meer. Maar dan krijg je wel een hardcore hot-hatchback, en zijn er nog maar bijzonder weinig van.
Alternatieven
Sterker nog: de Mégane R.S. Trophy-R is misschien wel de enige in zijn soort. Alternatieven zijn wellicht een 320 pk sterke Civic Type R. Die kost als 2.0 i-VTEC Type R GT minimaal 62.380 euro, maar met Carbon Pack voor het exterieur (5.000 euro) en interieur (2.000 euro) alweer 69.380 euro. Dat komt al in de buurt van de Mégane R.S. Trophy-R. De 292 pk sterke Alpine A110S – een auto met een totaal ander concept – is er vanaf 77.900 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63