Duik in de prijslijst: Toyota Yaris Hybrid vs Mazda2 Hybrid
Op zoek naar een compacte en zuinige stadsauto? De hybride Toyota Yaris is al jarenlang een logische keuze. Sinds kort is deze auto ook verkrijgbaar als Mazda2 Hybrid. Technisch zijn de auto’s identiek. Of zijn er toch verschillen? En waar krijg je de betere deal? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.
Hybride
Laten we een eerlijke vergelijking maken. Jazeker, de Toyota Yaris is er al vanaf 20.450 euro. Daarvoor krijg je echter de handgeschakelde instapversie met 1.0 liter VVT-i benzinemotor met 72 pk. De meest betaalbare Mazda2 kost 18.990 euro, maar dat is een handgeschakelde 1.5 liter benzinemotor met 75 pk.
Voor dit specifieke vergelijk richten we ons op de hybride versies. Die delen dezelfde techniek: een 1.5 liter driecilinder benzinemotor (93 pk) en een elektromotor, samen goed voor 116 pk systeemvermogen. Je krijgt altijd een automatische transmissie. De hybride Yaris kost bij Toyota vanaf 23.150 euro, Mazda vraagt minimaal 23.990 euro voor een hybride Mazda2. Een prijsverschil van 840 euro in het voordeel van de Toyota.
Basisuitvoeringen
Toyota en Mazda leveren deze hybrides ook als instapversie met witte lak, 15-inch stalen velgen met wieldoppen, halogeen verlichting en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels met geïntegreerde knipperlichten. Ook komen de twee zustermodellen standaard met een stoffen interieur, climate control, stuurwielbediening en een elektronische handrem met Hill-start Assist Control (Toyota) of Hill Hold Assist (Mazda2).
Verschillen zijn er ook. In de Yaris krijg je standaard elektrische ramen voor én achter; bij Mazda krijg je alleen elektrische ramen vóór. Daartegenover verwent elke Mazda2 de inzittenden met een digitale radio met DAB+, bluetooth, Apple Car Play of Android Auto, 12V- en USB-aansluiting, twee luidsprekers en een 7-inch multimediascherm. In de instap-Yaris (radiovoorbereiding en twee speakers) kun je daar alleen van dromen.
Veiligheid
Qua veiligheidssystemen ontlopen de twee auto’s elkaar niet. In de basis komen beide auto’s met onder meer acht airbags, automatisch groot licht, adaptieve cruise control, rijstrookassistent, botswaarschuwingssysteem en bandenspanningssensoren.
Voor parkeerhulp moet je een uitrustingsniveau hoger. Vanaf het tweede uitrustingsniveau leveren zowel Toyota als Mazda een achteruitrijcamera. Voor parkeersensoren (voor en achter) moet je de duurste uitvoeringen van de Mazda2 of Yaris selecteren.
Een goed voorbeeld van volwassen technologie in een compacte auto is een Head-up Display. In de Mazda2 zit deze optie standaard op het hoogste uitrustingsniveau (vanaf 29.790). Bij Toyota is een Head-up Display optioneel leverbaar bij de twee duurste uitvoeringen (30.295 of 32.395 euro), als onderdeel van een pakket (1.597 euro) met panoramadak, verwarmd stuurwiel, JBL premium audio en 8 speakers.
Garantie
Toyota en Mazda hebben allebei een sterke reputatie op het gebied van betrouwbaarheid. Des te opmerkelijker is het dat voor de technisch identieke Yaris en Mazda2 verschillende garantietermijnen gelden: de Mazda2 krijgt 3 jaar of 100.000 kilometer, Toyota geeft de Yaris 10 jaar of 200.000 kilometer garantie mee. Bij Mazda kun je desgewenst extra zekerheid bijbestellen via Mazda Plus Garantie.
Vergelijk
Wie een leuk aangeklede uitvoering zoekt, komt bij Toyota al snel uit bij de Yaris hybrid Dynamic (vanaf 27.150 euro), met 7-inch multimediascherm, vier speakers en 16-inch lichtmetaal. Kies je voor een versie met metallic lak (795 euro meerprijs), dan heb je een goed uitgeruste stadshybride met 10 jaar of 200.000 kilometer garantie.
De Mazda2 Hybrid in Agile-uitvoering (vanaf 26.190) kost bijna 1.000 euro minder en heeft pluspunten als een 8-inch multimediasysteem met 6 speakers. Wel staat hij op iets kleinere 15-inch lichtmetalen velgen. Voor metallic lak (700 tot 900 euro) en grotere velgen (16-inch is een optie van 1.341 euro) moet je bijbetalen. Verder is de garantie na 3 jaar of 100.000 kilometer verstreken.
Conclusie
De Toyota Yaris en de Mazda2 Hybrid: tweelingbroertjes met identieke hybridetechniek. Instappen is goedkoper bij Toyota, maar met een rijkere uitrusting is de Mazda2 Hybrid al snel de voordelige keuze. Bij Toyota krijg je echter langer garantie en meer opties om de auto naar je eigen smaak aan te kleden. Toch biedt de Mazda, zeker in de rijkere uitvoeringen, minstens evenveel waar voor nét iets minder geld.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63