Duik in de prijslijst: de Volvo EX90 – ultieme Zweedse luxe?
De Volvo XC90 is uitgegroeid tot een belangrijk model voor het merk. Nu is het tijd voor aflossing, in de vorm van de Volvo EX90. We nemen een duik in de prijslijst en kijken wat het model in huis heeft.
In 2002 mengde Volvo zich in het SUV-segment met de XC90. De auto vestigde zich al snel als ‘de sympathieke SUV’ en is een echt succes te noemen. Het model bleef ook liefst tot 2014 in productie (tot 2016 buiten Europa). De tweede generatie uit 2015 ging verder waar de eerste gebleven was, maar legde de nadruk wel meer op luxe. Dankzij een plug-in hybrideversie was het model in ons land ook nog eens lange tijd fiscaal aantrekkelijk. Nu is het tijd voor het volgende hoofdstuk. De XC90 wordt afgelost door de Volvo EX90. Zoals de naam al doet vermoeden zet die een volgende stap op gebied van elektrificatie (en luxe).
Volvo EX90 altijd elektrisch
De Volvo EX90 is namelijk altijd volledig elektrisch aangedreven. De naamswijziging benadrukt dat. Qua design is de EX90 duidelijk een directe opvolger van de XC90, want het gaat vooral om een designevolutie. Een bijzonder detail is de introductie van klapkoplampen, maar niet zoals je die gewend bent.
Introductie
Hoewel de Volvo EX90 al eind 2022 werd onthuld, duurt het nog even voor het model er is. Pas in 2024 worden de eerste exemplaren verwacht. Op moment van schrijven vermeldt de configurator een levertijd van liefst 16 tot 18 maanden. Dat betekent niet dat de kopers rustig afwachten: het eerste modeljaar was al snel uitverkocht. Wie nu een Volvo EX90 bestelt, doet dat al voor modeljaar 2025. Dat is dus ook het modeljaar dat wij nu hier behandelen.
Prijzen Volvo EX90
Een goedkope auto was de Volvo XC90 al een tijdje niet meer, de nieuwe EX90 is dat al helemaal niet. De focus ligt immers meer dan ooit op luxe, al verschijnen op de lange termijn misschien nog voordeliger varianten. In ieder geval breidt men verder uit naar boven, met de Excellence-uitvoering die het auto’s zoals de Mercedes-Maybach GLS moeilijk moet gaan maken.
Voorlopig is de Volvo EX90 er alleen als zevenzitter in Ultra-uitvoering met zo’n beetje alles erop en eraan. De prijslijst begint dan ook bij een stevige 99.195 euro. Wil je de Performance-uitvoering, dan ben je minimaal 104.195 euro kwijt. Via Care by Volvo kan je de Volvo EX90 ook rijden in abonnementsvorm. Dat kost wel een lieve som van minimaal 1.489 euro per maand…
Specificaties Volvo EX90
‘Standaard met alles erop en eraan’ geldt ook voor de aandrijflijn. Standaard krijg je al twee elektromotoren met een systeemvermogen van 300 kW (408 pk). Het koppel bedraagt 770 Nm en alles bij elkaar sprint je in 5,9 seconden naar de 100 km/u. Vind je dit nog niet genoeg, dan kies je de EX90 Performance. Die biedt een systeemvermogen van 380 kW (517 pk) en liefst 910 Nm koppel. De 100 km/u is in 4,9 seconden bereikt. De topsnelheid is altijd begrensd op 180 km/u, net als tegenwoordig voor alle Volvo-modellen.
Ongeacht de uitvoering is de Volvo EX90 voorzien van een 111 kWh batterijpakket (107 kWh bruikbaar). Dat is samen met een gemiddeld stroomverbruik van 20,9 tot 21,1 kWh/100 km goed voor een indrukwekkende actieradius van 580 tot 585 km (WLTP), afhankelijk van of je de standaard- of Performance-versie neemt. Voor volledig opladen met 11 kW heb je met zo’n grote batterij wel 11 uur geduld nodig. Gelukkig kan de EX90 ook snelladen als je die tijd niet hebt.
Uitrustingen Volvo EX90
Standaard als luxe Ultra dus. Het spreekt voor zich dat het niet te doen is om hier de volledige standaarduitrusting van de Volvo EX90 op te noemen. Je kunt eigenlijk gewoon alles verwachten dat Volvo op dit moment in huis heeft. Een bijzondere technologie is de SunLike LED-verlichting, interieurverlichting met een zeer natuurlijk lichteffect. Ook noemenswaardig is de lidar-technologie, die (op termijn) vergaand geautomatiseerd rijden mogelijk moet maken. Vandaar ook het ‘taixbord’ boven de voorruit. Sowieso zit het met de assistentie- en veiligheidssystemen wel goed. Volgens Volvo is de EX90 de veiligste Volvo ooit, al zou het bij zo’n topmodel ook vreemd zijn als dat niet zo was.
Exterieuraankleding Volvo EX90
We gaan eens een exemplaar samenstellen. Op gebied van uirustingsniveaus valt dus (nog) niets te kiezen. Bij de volgende stap gaan we voor de ‘standaard’ Twin Motor. In de dagelijkse praktijk biedt de Performance immers weinig voordeel. Dan komen we bij de carrosseriekleuren. Niet-metallic grijs is standaard. Iedere andere kleur kost 1.295 euro (of 20 euro per maand) extra. Goed nieuws is dat Volvo voor modeljaar 2025 enige kleur aan het aanbod toevoegt. Naast de gebruikelijke grijstinten, wit en zwart is er ook keuze uit een soort lichtbeige, donker grijsblauw en donker wijnrood. In dit geval vinden we de standaardkleur toch het beste bij de auto passen.
De standaard 21-inch aerodynamische lichtmetalen wielen zijn voor 970 euro (of ook weer 20 euro per maand, opmerkelijk genoeg) om te ruilen voor 22-inch exemplaren met een ander aerodynamisch design. Wij houden het toch weer bij de standaardoptie.
Interieuraankleding Volvo EX90
Standaard krijg je zwarte Microtech-bekleding met grijze interieuraccenten. Als optie zonder meerprijs is er keuze uit heel licht grijsbruine (in combinatie met zwarte en donkergrijze delen) of heel lichtgrijze bekleding (in combinatie met donkergrijze delen). Voor 1.210 euro (of opnieuw 20 euro per maand) extra behoort ook heerlijk zachte wollen bekleding tot de mogelijkheden, in diverse grijstinten met wat wit en zwart. Wij gaan voor de licht grijsbruine bekleding.
Pakketten en opties Volvo EX90
Tot slot de pakketten en losse opties voor de Volvo EX90. Het Climate Pack (595 euro, of +10 euro per maand) spreekt ons wel aan. Dan zijn de ruitensproeiers verwarmd, net als het stuurwiel en de buitenste zitplaatsen van de achterbank. Het Pilot Assist Pack (2.495 euro of +35 euro per maand) met automatisch inparkeren en vrijwel zelfstandig rijden op de snelweg hoeft van ons dan weer niet.
De losse opties zijn all-season-banden (340 euro/+10 euro per maand), winterwielsets (3.400-4.700 euro/+40 euro per maand), actieve luchtvering (2.705 euro/+50 euro per maand), geïntegreerde zittingverhoging achterbank (315 euro/geen invloed op maandprijs), Bowers & Wilkins hifi-audiosysteem (3.095 euro/+40 euro per maand), extra getint glas achter (515 euro/+5 euro per maand) en een automatisch inklapbare trekhaak (1.295 euro/+20 euro per maand). Wij kiezen alleen het audiosysteem.
Volvo EX90 zelf samenstellen
Het eindresultaat is een Volvo EX90 Ultra die 99.790 euro kost, of 1.499 euro per maand. Hoe zou jij de Volvo EX90 samenstellen? Leef je uit in de configurator op www.volvocars.com/nl/. Daar vind je ook het volledige overzicht van prijzen en uitrustingen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Hyundai Inster in Nederland
-
In deze occasion van 9.000 euro kun je genieten van een vijfcilinder
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch