Duik in de prijslijst: welke opties heeft de Mazda MX-30?
De eerste elektrische auto van Mazda is een feit. De Mazda MX-30 komt in september dit jaar naar Nederland, maar is al volop te bestellen. Dat betekent dat ook de tarieven van eventuele opties bekend zijn. Welke opties zijn er mogelijk op de Mazda MX-30? En hoe duur zijn ze? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.
De specificaties
De Mazda MX-30 is uitgerust met een 145 pk sterke elektromotor en een lithium-ionbatterij van 35,5 kWh. Daarmee moet de MX-30 op papier zo’n 200 kilometer kunnen rijden (WLTP). De batterij kan met DC snelladen binnen ongeveer 40 minuten worden opgeladen tot 80 procent. De topsnelheid bedraagt 140 km/u en de 0-100-sprint duurt 10 seconden bij de First Edition en 9,7 seconden bij de Luxury. Tot zover wat basisgegevens.
First Edition of Luxury
Tijd voor de prijzen. Mazda trapt af met een MX-30 First Edition, leverbaar vanaf 33.990 euro. De Luxury-uitvoering – de topversie in de line-up – moet 38.990 euro kosten. Je kan hier als particulier eventueel nog 4.000 euro korting op krijgen dankzij de subsidie op elektrische auto’s. In dit verhaal rekenen we even met de basisprijzen.
Kleur bekennen
We gebruiken de MX-30 First Edition als basis en starten dus te rekenen bij 33.990 euro. Mazda levert de MX-30 in diverse kleuren. Arctic White Solid is standaard en de kleur Ceramic Metallic heeft geen meerprijs. Voor andere kleuren moet fors worden bijbetaald. De volgende kleuren zijn mogelijk.
Arctic White Solid – standaard
Ceramic Metallic – geen meerprijs
Polymetal Gray 3-Tone – 1.800 euro
Polymetal Gray – 800 euro
Jet Black Mica – 800 euro
Machine Gray Metallic – 1.000 euro
Ceramic Metallic 3-Tone – 1.800 euro
Soul Red Crystal 3-Tone – 2.500 euro
Felrood
Omdat felrood is uitgegroeid tot een echte Mazda-kleur – en rood natuurlijk goed past bij Autovisie – kiezen we voor Soul Red Crystal 3-Tone. De First Edition is standaard uitgerust met 18-inch lichtmetaal. Wat betreft is er hier dus geen keuze. De First Edition is er met een licht interieur met grijze zitting (modern interieur) of een donker interieur met zwarte stof op de zitting (industrieel interieur). Er is geen meerprijs. Ook de Luxury is met deze interieurs te krijgen.
Niet alles in First Edition leverbaar
Veel in de First Edition is standaard, maar een aantal zaken zijn niet in de First Edition te krijgen. Denk hierbij aan een 360-graden cameramonitor, een Bose Premium-geluidssysteem, stuurwielverwarming, een schuifdak, Traffic Jam Assist (dat automatisch remt en optrekt tijdens het rijden in de file), Front Cross Traffic Alert (waarschuwt bij het vooruitrijden voor kruisend verkeer) en Smart City Brake Support (remt automatisch wanneer er gevaar dreigt bij achteruitrijden). Wil je deze voorzieningen, dan ben je verplicht om te kiezen voor de Luxury Edition (vanaf 38.990 euro).
Eindprijs
Duurder dan 36.490 euro is een MX-30 First Edition dus niet te maken. Wil je de zojuist genoemde opties, dan ben je verplicht om de MX-30 Luxury te kiezen. Die begint bij 38.990 euro. En ook daar geldt dat je feitelijk alleen nog de kleur moet bepalen. Kies je een MX-30 Luxury in de kleur Soul Red Crystal 3-Tone, dan eindig je op 41.490 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63