Duik in de prijslijst: wordt het de Volkswagen ID.4 of ID.5?
De volledig elektrische Volkswagen ID.4 is een succes. In de vorm van de ID.5 heeft de ID.4 er nu een ‘coupéversie’ bij. Is het dak het enige verschil of is er meer? We nemen een duik in de prijslijst om dat te ontdekken.
De populaire Volkswagen ID.4 werd eind vorig jaar aangevuld met de ID.5. Dat is in feite een ‘coupéversie’ van de ID.4, met een aan de achterkant wat lager dak. Zonder zo’n coupé-SUV lijk je als autofabrikant niet meer mee te tellen, al heeft het zeker bij een elektrisch model natuurlijk wel ook een stroomlijnvoordeel. Wat zijn verder precies de verschillen tussen beide modellen, wat kosten ze en welke moet je dan hebben? We zetten de verschillen eens op een rij.
Volkswagen ID.5 minder praktisch?
Zo’n aflopende daklijn, dat gaat toch ten koste van de interieurruimte? Normaal gesproken wel, maar bij de Volkswagen ID.4 en ID.5 is het verschil bijzonder klein. Afhankelijk van de positie van de achterbank kan je in de Volkswagen ID.4 543 tot 1.575 liter aan bagage meenemen. In de Volkswagen ID.5 is dat 549 tot 1.561 liter. Dat scheelt dus bijzonder weinig en met de achterbank rechtop is de ID.5 ondanks het lagere dak dus zelfs iets ruimer achterin. Interieurmaten geeft Volkswagen voor de ID.5 nog niet op, maar we kunnen ons voorstellen dat de hoofdruimte op de achterbank wel iets krapper is.
Volkswagen ID.5 ander motorenaanbod
Misschien nog wel een groter verschil dan het afwijkende dak, is het motorenaanbod voor de Volkswagen ID.5. De 52 kWh-batterij is namelijk niet leverbaar, waardoor het aanbod gelijk begint bij de 77 kwh-batterij in combinatie met 128 kW (174 pk) sterke elektromotor. Dat is dan weer een variant die niet leverbaar is voor de ID.4, die wel een vrijwel net zo krachtige versie met 52 kWh-batterij heeft. De 150 kW (204 pk) sterke Pro en het topmodel GTX met 220 kW (299 pk) en vierwielaandrijving komt voor beide VW’s wel overeen.
Afhankelijk van de uitvoering komt de Volkswagen ID.4 maximaal 520 km ver op een acculading, de Volkswagen ID.5 maximaal 516 km. Dat is wat tegenstrijding gezien de betere stroomlijn. Bij topmodel GTX heeft de ID.5 weer wel een betere score: 491 km versus 482 km voor de ID.4.
Minder keuze, standaard meer luxe
Samen met de afwijkende motorvarianten, is er ook een verschil in uitrustingsniveaus. Zo is de Pure-uitvoering niet beschikbaar voor de Volkswagen ID.5, maar biedt die ten opzichte van de ID.4 wel weer ook een minder krachtige versie van de Pro. Voor de kleuren heb je bij de ID.5 een keuze minder: Mangan Grey behoort niet tot de mogelijkheden. Ook de 18-inch Falun-velgen moet je missen, maar daarmee zijn 19-inch lichtmetalen velgen wel standaard. Voor de rest komt het uitrustingenaanbod vrijwel volledig overeen.
Volkswagen ID.4 en ID.5: het prijsverschil
Kijken we naar de prijzen, dan heeft de Volkswagen ID.4 een vanafprijs van 39.790 euro, de ID.5 is er vanaf 48.590 euro. Een verschil van liefst 8.800 euro. Een direct prijsverschil is door het afwijkende uitvoeringenaanbod echter lastig. De 204 pk sterke Pro is er voor zowel de Volkswagen ID.4 als ID.5: vanaf respectievelijk 47.740 en 50.090 euro, een verschil van 2.350. Topmodel GTX is er vanaf respectievelijk 53.790 en 55.690 euro, een verschil van 1.900 euro. Op die manier bekeken valt het prijsverschil tussen de ID.4 en ID.5 dus wel mee.
De Volkswagen ID.4 en Volkswagen ID.5 zelf vergelijken en samenstellen? Dat kan eenvoudig op www.volkswagen.nl.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63