Duik in de prijslijst: Ruige hatchbacks in het B-segment
Opgeruigde modellen: je ziet ze steeds vaker. Modellen met een verhoogde wielophanging, zwarte kunststof bodypanelen, veel uitrusting en grotere wielen. Voorbeelden in het B-segment zijn er genoeg, blijkt na een duik in de prijslijst.
Audi A1 Citycarver
De nieuwste aanwinst in het segment van opgeruigde B-segment hatchbacks is de Audi A1 Citycarver. De variant is gebaseerd op de A1 Sportback en is eenvoudig te herkennen. Kijk bijvoorbeeld naar de grotere Singleframe-grille, bodembescherming en contrasterende wielkasten en dorpels. Ook staat de A1 Citycarver een stevige vier centimeter hoger op zijn wielen. Je kan hem krijgen als 25 TFSI met 95 pk en handbak (vanaf 29.220 euro) en als 30 TFSI met 116 pk (vanaf 30.760 euro). Een 35 TFSI met 150 pk volgt nog.
Ford Fiesta Active
Ford noemt de Focus Active en Fiesta Active zelf crossovers, maar dat is pure marketingpraat. Het zijn gewoon hatchbacks die wat hoger op de poten staan. In het geval van de Fiesta Active praten we over 19 millimeter meer bodemvrijheid en 10 millimeter meer spoorbreedte. Verder heeft de variant beschermpanelen onderaan de carrosserie. Ford levert de Fiesta Active met een 1.0 EcoBoost driecilinder met 100 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een automaat. De prijs voor de handbak begint bij 22.245 euro. Voor de automaatversie betaal je 25.845 euro.
Opel ADAM Rocks
Qua formaat hoort de ADAM Rocks eigenlijk thuis in het A-segment, maar door de premium prijs is het eigenlijk een concurrent van B-segment hatchbacks. De productie van het model is inmiddels gestopt, maar je kan de auto nog steeds uit voorraad kopen. De ADAM Rocks heeft een met 15 millimeter verhoogd onderstel en ruigere bumpers. Ook heeft het model een zogeheten canvas Swing Top-dak die in 5 seconden opent met een druk op de knop. Je betaalt minimaal 22.199 euro voor een ADAM Rocks, vaak uitgerust met een 1,0-liter Turbo met 90 pk.
Dacia Sandero Stepway
Toegegeven, de Dacia Sandero Stepway hoort qua prijsstelling eigenlijk thuis in het A-segment, maar is door zijn interieurruimte toch echt een B-segment hatchback. Vandaar dat we hem toch maar meenemen. Bij de Stepway-versie gaat het vooral om offroad-look en een rijkere uitrusting. Qua techniek zijn er geen verschillen. Overigens heet het model tegenwoordig Dacia Sandero Stepway Serie Limitee Tech Road, een hele mond vol. Dacia levert het model alleen met een TCe 90-krachtbron met of zonder automaat. De automaatversie kost 18.030 euro, de handbakversie is er vanaf 17.530 euro.