Duik in de prijslijst: Toyota Camry of toch?
In Europa is de Toyota Camry een beetje lastig te positioneren, want wat zijn nu eigenlijk de concurrenten van deze forse hybride sedan? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.
Één motorvariant
De Camry keert na vijftien jaar terug op de Nederlandse markt. De marktlancering in Nederland vindt plaats in juni. Het leveringsprogramma blijft op Nederlandse bodem lekker overzichtelijk. Op het menu staat slechts één motorvariant: de 2.5 Hybrid. Deze aandrijflijn bestaat uit een 2,5-liter viercilinder benzinemotor, een elektromotor en een CVT-automaat. Het systeemvermogen komt uit op 218 pk. Prestatiegegevens zijn nog niet gecommuniceerd.
Uitrusting
Tot de standaarduitrusting behoren 17-inch lichtmetalen wielen, een multimediasysteem met 7-inch touchscreen, climate control en een achteruitrijcamera. Voor 41.995 euro levert Toyota de Camry Dynamic met als extra’s 18-inch lichtmetaal, een 8-inch touchscreen met navigatie, spraakherkenning, zes speakers, LED-mistlampen en instaplijsten. Daarnaast is er nog de Camry Business Intro (43.095 euro) die uitgerust is met lederen bekleding, stoelverwarming vóór, een elektrisch verstelbare passagiersstoel, een draadloze oplader voor smartphones en Blind Spot Monitor.
Wielbasis
Goed, veel uitrusting dus, maar hoe zit het met de positionering? Qua wielbasis zit de Camry tegen de Skoda Superb aan. De wielbasis van de Superb komt uit op 2,84 meter. Die van de Camry op 2,83 meter. Door die forse wielbasis moeten passagiers achterin zeer riant kunnen zitten. En zijn er naast de Superb dan nog meer concurrenten? Zeker, denk aan de Mazda 6, Volkswagen Passat en stiekem toch ook een beetje de duurdere Lexus ES 300h.
Vergelijking
Tijd om de Toyota Camry, Skoda Superb, Mazda 6, Volkswagen Passat en Lexus ES eens met elkaar te vergelijken. Omdat Toyota de Camry standaard met CVT-automaat levert, vergelijken we de Japanner alleen met de automaatversies van de zojuist genoemde tegenhangers. Hieronder het overzicht
Prijzen van laag naar hoog
Mazda Skyactiv-G 145 6AT – 145 pk – 38.140 euro
Volkswagen Passat Limousine 1.5 TSI DSG-7 – 150 pk – 38.415 euro
Skoda Superb 1.5 TSI Greentech ACT DSG7 – 150 pk – 38.790 euro
Mazda Skyactiv-G 165 6AT – 165 pk – 39.140 euro
Volkswagen Passat Limousine 1.6 TDI DSG-7 – 120 pk – 39.665 euro
Skoda Superb 2.0 TDI Greentech DSG7 – 150 pk – 39.790 euro
Toyota Camry 2.5 Hybrid – 218 pk – 39.995 euro
Toyota Camry Dynamic 2.5 Hybrid – 218 pk – 41.995 euro
Volkswagen Passat Limousine 2.0 TDI DSG-7 – 150 pk – 42.105 euro
Toyota Camry Business Intro 2.5 Hybrid – 218 pk – 43.095 euro
Mazda Skyactiv-G 194 6AT – 194 pk – 44.640 euro
Mazda Skyactiv-D 184 6AT – 184 pk – 52.240 euro
Lexus ES 300h – 218 pk – 52.995 euro
Wat valt op?
Wat valt op? De Toyota en Lexus zijn de enige hybrides in dit verhaal. Bovendien is het motorvermogen van deze twee auto’s zeer riant ten opzichte van de concurrenten met diesel- en benzinemotoren. Verder heeft de Camry standaard veel uitrusting. De vraag is alleen of de zakelijk rijder zal overstappen op de Camry. Dat zal de tijd moeten leren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Duik in de prijslijst: de Ford Capri – zijn naam waard?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Duik in de prijslijst: de Maserati GranCabrio Folgore
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63