Duik in de prijslijst: Zo duur kan een Audi e-tron zijn
De volledig elektrische Audi e-tron begint in Nederland bij 84.100 euro. Uiteraard kan die prijs flink oplopen. Een duik in de prijslijst geeft inzicht.
Audi e-tron 55 quattro
Audi levert de e-tron 55 quattro – dat is de volledige naam van het model – altijd met een hoogvoltage-batterij met een capaciteit van 95 kWh. In de basis is dit accupakket gelijk aan dat van de Jaguar I-Pace. De Audi e-tron heeft op papier (WLTP) een actieradius van 417 kilometer. Audi rust de e-tron uit met twee elektromotoren met een systeemoutput van 300 kW en 664 Nm aan koppel. Dat is genoeg om in 5,7 seconden naar 100 km/u te sprinten. De topsnelheid is uit efficiencyoverwegingen afgeregeld op 200 km/u.
Zo oogt de Audi e-tron standaard
De kleuren
Goed, dat is zo’n beetje de basis van de Audi e-tron. Nu gaan we het hebben over munten. Laten we beginnen met de kleuren. Standaard levert Audi de kleur Briljant Zwart. Metallickleuren hebben allemaal een meerprijs van 1.400 euro. Er is keuze uit de metallictinten Catalunyarood, Floretzilver, Galaxisblauw, Gletsjerwit, Manhattangrijs, Mythoszwart, Siambeige en Typhoongrijs.
Exclusive lakkleuren
Op het programma staan ook twee Audi exclusive lakkleuren, te weten Suzukagrijs en Ipanemabruin. Voor beide tinten vraagt Audi 4.061 euro. Verder levert Audi de pareleffectkleur Goodwoodgroen (4.061 euro) en kristaleffectlak Arablauw (4.061 euro). Via Audi Exclusive is de Audi e-tron in elke kleur te krijgen. Ook hier betaal je 4.061 euro voor.
Goodwoodgroen
Wij selecteren Goodwoodgroen. Dat tilt de prijs naar 86.711 euro. De optie ‘advanced exterieur’ (1.700 euro) vinken we ook aan. Dit pakket bestaat uit exterieurdetails in contrastkleur, bodembescherming, luchtinlaten vóór en een difusor achter in mat selenietzilver en tot slot 20-inch vijfspaaks wielen met 255/50-banden.
Verplichtingen
De S line interieuroptie kost 3.712 euro. Check! Wat blijkt, wie dit aanvinkt, moet ook het assistentiepakket ‘Tour’ bestellen. In totaal komt er dus 6.412 euro bij. Dan zijn er nog diverse uitrustingspakketten, zoals Audi Connectivity (2.800 euro). Dit pakket bestaat uit een phone box, smartphone interface, digitale radio-ontvangst (DAB), een Bang & Olufsen Premium geluidsinstallatie en akoestisch zijruiten. Audi verplicht de koper echter om ook het Pro Line S-pakket te bestellen (5.900 euro). In totaal komt er daardoor 8.700 euro bij.
Zijcamera’s
Het pakket Audi Technology (2.800 euro) bestaat uit Audi virtual cockpit plus, bedieningselementen in zwart glas-optiek met haptische feedback en Top View 360° camera’s. En niet te vergeten: de Audi virtual mirrors met zijcamera’s in plaats van conventionele zijspiegels. Maar ook hier volgt weer een verplichting. Audi levert dit pakket alleen met assistentiepakket ‘City’ (1.630 euro). In totaal komt er dus 4.430 euro bij.
Zwarte exterieuraccenten en een tussenstand
Optiekpakket zwart (724 euro) vinken we ook. Dit pakket voegt zwarte exterieuraccenten toe op de Audi singleframe, op de sierlijsten om de zijramen en in de voor- en achterbumper. De teller staat inmiddels op 104.541 euro, gelijk aan 20.191 euro aan opties.
Wieldesigns
Audi levert verschillende wieldesigns. Standaard levert Audi 19-inch Aero-wielen. Optioneel levert Audi 20- of 21-inch lichtmetaal. In onze configuratie betaal je voor 21-inch Turbine-design wielen 1.266 euro extra. LED-koplampen zijn standaard. Voor Matrix LED koplampen betaal je 1.751 euro extra.
Privacy glas
Nog een paar andere opties vinken we ook aan, zoals privacy glas (543 euro), een elektrisch bedienbaar glazen panoramadak (1.798 euro), zwarte dakrailing (483 euro) en zwarte buitenspiegelkappen (127 euro). De tussenstand: 110.509 euro.
Nog meer opties
Voor het interieur levert Audi ook de nodige opties. Het merk biedt onder meer S-sportstoelen (1.200 euro) met extra zijdelings steun aan. Die stoelen zijn echter alleen leverbaar in combinatie met Valcona lederen bekleding met S-logo in de voorstoelen. Je betaalt hierdoor in totaal 2.347 euro extra.
En nog meer opties
Voor stoelverwarming vóór en achter betaal je 459 euro, maar deze optie valt samen met automatische airconditioning met vier zones. In totaal ben je 1.425 euro kwijt. Een elektrisch verstelbaar stuurwiel kost overigens 483 euro en voor sfeerverlichting ben je 332 euro kwijt. Ook vinken we Audi Premium Air Quality met ionisator en parfumering (483 euro) aan.
En dan zijn we nog niet klaar
Zijn we ondertussen een keer klaar? Welnee! Voor een comfortsleutel inclusief elektrisch bedienbare achterklep betaal je 989 euro. Vergeet het volgende ook niet: een afneembare en afsluitbare trekhaak (953 euro), nachtzichtassistent met voetgangermarkering (2.595 euro) en een head-up display (1.677 euro). En misschien ook wel handig: een tweede laadpunt aan de bijrijderszijde. Normaliter zit er alleen een laadpunt aan de bestuurderskant. Deze optie kost 543 euro.
De eindstand: 37.986 euro aan opties
En dan zijn we er wel zo’n beetje. De eindstand bedraagt 122.336 euro, gelijk aan 37.986 euro aan opties. Of wacht, we vergeten de verplichte kosten rijklaarmaken nog (1.450 euro). In totaal ben je dus 123.786 euro kwijt. En dat is best even slikken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten