Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 16 jul 2022
Leestijd: 2 minuten

Dit elektrische campertje uit Duitsland is wél betaalbaar

Campers zijn populair en geven je het ultieme gevoel van vrijheid. Echter, een camper heeft ook nadelen. Ze verstoken diesel of benzine en hebben een hoge prijs. Deze betaalbare elektrische camper uit Duitsland moet hier een einde aan maken.

De fabrikant heet ElectricBrands en het model draagt de naam XBUS. Dit busje werd vorig jaar als bestelwagen geïntroduceerd, maar mag nu dus ook mee op vakantie.

Elektrische camper als offroader

Er zijn twee camperversies: een offroad en een normale variant. Groot is de elektrische camper niet. De instapper is 3,95 meter lang, 1,63 meter breed en 1,92 meter hoog. De offroader is 6 centimeter breder en 5 centimeter hoger.

Duitsland, elektrische camper, betaalbaar, goedkoop
(Afbeelding: ElectricBrands)

Mede door het hefdak biedt de elektrische camper redelijk wat hoofdruimte. Doordat de achterkant van het busje uit te schuiven is, ontstaat er een bed van 2,1 meter lang en 1,3 meter breed. Ook is er in de cabine een klein keukentje gepropt en kan je – wanneer het bed is ingeklapt – een tafeltje en bankje uitvouwen.

600 kilometer actieradius

Belangrijk voor een elektrische camper is de actieradius. Er is keuze uit een 10 kWh- en een 30 kWh-accupakket. Met de kleinste accu kom je zo’n 200 kilometer ver. De variant met drie keer deze capaciteit komt – volgens de fabrikant – ook drie keer zo ver (600 kilometer).

Duitsland, elektrische camper, betaalbaar, goedkoop
(Afbeelding: ElectricBrands)

Het accupakket voorziet een elektromotor die een continu vermogen van 15 kW (zo’n 20 pk) levert, van energie. Het piekvermogen ligt op 56 kW (zo’n 76 pk). Wat de topsnelheid exact is, laat de fabrikant nog niet weten, wel vermelden ze dat die boven de 100 kilometer per uur zal liggen.

Dit kost de goedkope elektrische camper

Hoewel we nu enkel de elektrische camper van XBUS hebben uitgelicht, komt de EV er ook als basisversie, transporter, cabriolet en nog veel meer carrosserievarianten. De basisversie moet inclusief de Nederlandse btw iets meer dan 18 mille gaan kosten. De campervariant krijgt een prijskaartje van minimaal 35.000 euro, bij de offroadversie komt hier nog een goede 2.000 euro bij.

(Afbeelding: ElectricBrands)

Tenminste, als het model uiteindelijk in productie gaat. Het gecrowdfunde bedrijf zegt de eerste exemplaren volgend jaar al uit te willen leveren.

In volle glorie: de nieuwe Volkswagen ID. Buzz als MPV, Cargo en camper

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.