Duitsland saboteert op het laatste moment EU-verbod op brandstofauto’s
De Europese Unie wil vanaf 2035 de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s verbieden. Daarover zou deze week de definitieve beslissing worden genomen, maar op het allerlaatste moment trekt Duitsland zijn steun voor het verbod terug.
Het probleem is dat de Duitse regeringspartij FDP heeft besloten om de voorgestelde wet te verwerpen. Duitsland onthoudt zich nu van stemming, want bij onze oosterburen is het zo dat de regering unaniem achter een EU-besluit moet staan.
Stemming over verbod is uitgesteld
Het verbod op de verkoop van nieuwe brandstofauto’s heeft daardoor in Europa niet genoeg voorstanders. De stemming zou deze week plaatsvinden, maar is nu uitgesteld.
Hoe Tesla jou misleidt met deze veiligheidscijfers over Full Self-Driving
Andere Europese lidstaten zijn woedend over de draai van Duitsland. De voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, heeft nog geprobeerd om de Duitse regering te overtuigen, maar tevergeefs.
Uitzondering voor synthetische brandstof
Het Europees Parlement sprak in oktober zijn steun uit voor het verbod op brandstofauto’s. Deze week moesten alleen de lidstaten nog instemmen. Normaal gesproken is dat een formaliteit. Het komt bijna nooit voor dat een land zich op het laatst nog terugtrekt.
‘E-fuels gaan de transitie naar elektrisch rijden geen halt toeroepen’
De FDP wil het voorgenomen verbod op benzine- en dieselauto’s alleen steunen als er een uitzondering komt voor auto’s die op synthetische brandstof rijden. Eerder beloofde de Europese Commissie al om daarnaar te kijken, maar niet op korte termijn.
De ontwikkeling van e-fuels staat nog in de kinderschoenen. Synthetische brandstof is duur en wordt nog niet in grote hoeveelheden geproduceerd. Om e-fuel te maken, zijn grote hoeveelheden elektriciteit nodig.
Duitsland niet de enige met verzet
Duitsland is overigens niet het enige EU-land waarin de weerstand tegen het brandstofverbod groeit. Ook in Italië gebeurt dat. Een peiling van de zender RTL wijst uit dat 68 procent van de Duitsers tegen is.
Politici in Duitsland zijn erg bang om anti-automaatregelen te steunen. In de autoindustrie in het land werken bijna een miljoen mensen. De grote fabrikanten – BMW, Mercedes-Benz en de Volkswagen Group – hebben veel macht.