Duitsland tóch voor verbod verbrandingsmotor, maar…
Vorige week was men in Duitsland nog stellig: het zou niet instemmen met het verbod op de verbrandingsmotor in 2035. Vandaag komt er tegenovergesteld nieuws van onze oosterburen. Ze stemmen wél in met het plan van de Europese Unie.
“Er zullen altijd niches voor de verbrandingsmotor blijven bestaan”, zei Christian Lindner als Minister van Financiën vorige week nog. Hij stelde dat de regering niet zou instemmen met het plan van de Europese Unie om per 2035 géén verbrandingsmotor meer toe te staan. Vandaag laat Steffi Lemke, Minister van Milieu, weten dat Duitsland wél voor de plannen is.
CO2-neutrale brandstoffen
Toch kleeft er een ‘maar’ aan de woorden van Lemke. Ze zou graag zien dat er een uitzondering wordt gemaakt voor auto’s die op CO2-neutrale brandstoffen rijden. Alleen als dat zo zou zijn, stemt Duitsland nu in met de plannen van de EU.
“Deze toevoeging is belangrijk van Duitsland wat betreft onze positie. We geloven ook dat het een brug kan zijn voor de algemene discussie”, zo zou Lemke de EU-ministers vandaag hebben verteld. Het zou dus betekenen dat er na 2035 nog altijd auto’s met een verbrandingsmotor mogen worden verkocht, al dienen die enkel en alleen op CO2-neutrale brandstoffen te rijden. Heel veel zeggen de uitspraken overigens nog niet. Duitsland gaat binnenkort onderhandelen met de Europese Unie en dan pas zal het tot een definitief besluit omtrent het verbod komen.
Veel merken elektrisch
Het zou voor een groot aantal belangrijke Duitse merken niet uitmaken. Mercedes-Benz, Audi en Volkswagen hebben al aangegeven dat ze voor 2035 stoppen met de verkoop van verbrandingsmotoren. Enkel BMW plakt nog geen jaartal op die definitieve transitie in Europa. Waarom niet, lees je hier.
Gisteren werd duidelijk dat ook Italië, Slowakije, Portugal, Roemenië en Bulgarije graag zien dat het verbod op verbrandingsmotoren wordt uitgesteld. De landen zijn wel voor een verbod, maar wel pas vanaf 2040. Voor 2035 stellen ze voor dat er een CO2-reductie van 90 procent ten opzichte van 1990 is gerealiseerd. Commerciële voertuigen moeten in dat jaar een reductie van 80 procent laten zien. Vanaf 2040 zijn de vijf landen ook voor een verbod op verbrandingsmotoren in die sector.