Dus toch: EU maakt een plan voor brandstofauto’s na 2035
Lang hield de Europese Unie voet bij stuk en stelde het dat er géén nieuwe auto’s met verbrandingsmotor na 2035 mogen worden verkocht. Dat lijkt nu toch te veranderen.
Dat meldt Reuters op basis van stukken die het heeft ingezien. Volgens het persbureau werkt men in Brussel aan een voorstel waarbij er na 2035 wél nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor worden toegelaten.
Nieuwe technologie
Het gaat dan om auto’s die enkel en alleen gebruik kunnen maken van CO2-neutrale brandstoffen, ofwel syntetische brandstoffen. Dat is dus geen normale benzine, maar een brandstof die CO2-neutraal wordt geproduceerd.
In het plan staat dat die nieuwe auto’s dan technologie aan boord moeten hebben die kan identificeren of de brandstof inderdaad CO2-neutraal is. Is dat niet het geval, dan kan de auto niet starten.
Pijnpunt voor EU
Mocht die technolgie werken, dan zou het één groot pijnpunt voor de Euroepese Unie wegnemen. In Brussel was men tegen de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor na 2035, omdat het niet te controleren zou zijn of die auto dan gebruikmaakt van CO2-neutrale, of normale brandstoffen. Die normale brandstoffen verdwijnen per 2035 namelijk niet van de markt. Auto’s die op conventionele brandstoffen rijden, zijn na 2035 namelijk gewoon toegestaan. De regel treft enkel auto’s die vanaf dat moment nieuw worden verkocht.
Met deze nieuwe regeling wil de EU landen als Duitsland en Italië tegemoet komen. Die twee landen zijn, net als een aantal andere Europese landen, tegen het algehele verbod op verbrandingsmotoren per 2035.
Zijn CO2-neutrale brandstoffen aantrekkelijk?
Wel is het de vraag hoe aantrekkelijk CO2-neutrale brandstoffen tegen 2035 zijn. De productie van die brandstoffen vraagt namelijk veel energie. Die mag dan wel groen zijn, maar die energie kun je volgens de EU beter voor andere doeleinden gebruiken. Bovendien zijn verbrandingsmotoren minder efficient dan elektromotoren. En dus is er nogal veel energie nodig om auto’s op die CO2-neutrale brandstoffen te laten rijden. Daarom zijn ze rond 2035 waarschijnlijk ook nog steeds heel erg duur. Toch kan de nieuwe regeling een belangrijke stap naar consensus in Europa zijn wat betreft dit onderwerp.