Dit is verreweg de duurste auto aller tijden (waarschijnlijk)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2Fmercedes-benz_300_slr_uhlenhaut_coupe_69.jpeg)
De Ferrari 250 GTO kennen we al jaren als de duurste auto aller tijden. Dat is-ie sinds deze week echter niet meer. Althans, volgens geruchten.
Die geruchten komen niet zomaar ergens vandaan. Nee, verzekeraar en klassiekerautoriteit Hagerty meldt deze week namelijk dat er een absoluut recordbedrag voor een klassieker is betaald. Vergeleken met deze auto is een Ferrari 250 GTO een koopje.
Slechts twee van gemaakt
Het gaat om de waanzinnige Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe. Daarvan bestaan er naar verluidt slechts twee. Het is een hardtop-variant van de legendarische W196S-racewagen van de Duitse fabrikant, vernoemd naar Rudolf Uhlenhaut. Hij was het brein achter de 300 SL en SLR. De betreffende auto heeft chassisnummer 0008/55.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2Fmercedes-benz_300_slr_uhlenhaut_coupe_7-1.jpeg)
Verschillende bronnen hebben aan Hagerty gemeld dat de auto is verkocht door Mercedes-Benz zelf, voor een bedrag van 142 miljoen dollar. Een krankzinnig bedrag voor een auto, daar het vorige record op naam stond van een Ferrari 250 GTO die in 2018 voor net geen 50 miljoen dollar werd afgehamerd. Deze Benz is dus bijna drie keer zo duur als de voormalige duurste auto ooit.
Eisen aan de koper
De auto is niet zomaar aan de eerste de beste koper verkocht. Er zijn maximaal tien gegadigden uitgekozen door de verkoper, zo meldt Hagerty. Die waren niet enkel vermogend genoeg om de Uhlenhaut Coupé te kopen, maar voldeden ook aan andere criteria van Mercedes-Benz. Het belangrijkste punt was dat de nieuwe koper net zo zuinig zou zijn op de 300 SLR. Ook moet de verkoper de auto meenemen naar toekomstige auto-evenementen en mag hij of zij deze niet aan een derde partij verkopen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2Fmercedes-benz_300_slr_uhlenhaut_coupe_1.jpeg)
Al die potentiële kopers zijn naar verluidt vorige week overgevlogen naar Stuttgart, om daar in het Mercedes-Benz Museum te genieten van een lunch. Het museum was die dag ook niet toegankelijk. Mercedes-Benz heeft nog niet op het nieuws gereageerd. Ook is het nog niet bekend wie de auto heeft gekocht. Volgens geruchten gaat het om een bekend persoon uit de Britse auto-industrie, die (uiteraard) al een enorme autocollectie heeft.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2Fmercedes-benz_300_slr_uhlenhaut_coupe_4.jpeg)
Duurste auto’s ooit
Alles wijst er dus op dat de Ferrari 250 GTO uit 1962 niet langer de duurste auto ter wereld is. Hieronder een overzicht van de duurste auto’s uit de geschiedenis.
Jaar van verkoop | Bedrag | Locatie | Model |
---|---|---|---|
2022 | $142.000.000 | Stuttgart | 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe |
2018 | $48,405,000 | Monterey, CA | 1962 Ferrari 250 GTO |
2014 | $38,115,000 | Monterey, CA | 1962 Ferrari 250 GTO |
2016 | $35,750,000 | France | 1957 Ferrari 335 S |
2013 | $29,600,000 | United Kingdom | 1954 Mercedes-Benz W196 |
2015 | $28,050,000 | New York, NY | 1956 Ferrari 290 MM Sports Racer |
2013 | $27,500,000 | Monterey, CA | 1967 Ferrari 275 GTB/4 NART Spide |
2014 | $26,400,000 | Monterey, CA | 1964 Ferrari 276 GTB/C |
2017 | $22,550,000 | Monterey, CA | 1956 Aston Martin DBR1 Roadster |
2018 | $22,005,000 | Los Angeles, CA | 1959 Ferrari 290 MM |
2018 | $22,000,000 | Monterey, CA | 1935 Duesenberg SSJ |
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had