Dwars door het Autovisie-testarchief: 60 jaar BMW
BMW viert deze week het honderdjarig bestaan. Een mooie gelegenheid om eens de archieven in te duiken voor een aantal iconische BMW’s die Autovisie de afgelopen zestig jaar reed.
1956-1966: BMW 700
We trappen af met een heel bijzondere, de BMW 700. Als je hem nu op straat tegen zou komen zou je ongetwijfeld twee keer moeten kijken voordat je zou zien dat het een BMW is. Geen herkenbare nieren, geen Hofmeister-knik. Autovisie reed in 1960 met de 700.
1966-1976: BMW 2002ti
Nee, niet de 2002 Turbo, maar de normalere ti, waarop die auto is gebaseerd. Hier zien we de herkenbare nieren al en ook de kenmerkende knik in de achterruit heeft zijn intrede gegaan. De Turbo mag dan met alle eer zijn gaan strijken, de basis was ook al dik in orde, bleek in 1968.
1976-1986: BMW M1
Honderdzestigduizend gulden moest hij destijds kosten. Een astronomisch bedrag, waarvoor je in 1979 ook twee Ferrari’s 308 GTB 4’s kon kopen. Toch, als je nu een M1 wilt, moet je heel wat meer geld meebrengen. Autovisie reed de unieke BMW in 1979.
1986-1996: BMW 850 CSi
De topversie van de 8 Serie. Met zijn 5,6 liter grote twaalfcilinder en zijn leeggewicht dat maar net onder de 1.900 kg blijft is de 850 CSi niet de ultieme sportwagen. Toch bleek hij in 1993 meer dan alleen een uitstekende GT.
1996-2006: BMW Z8
Alweer geen die-hard sportwagen, maar wel weer een voor de geschiedenisboeken. De BMW Z8 deelde zijn techniek grotendeels met de E39 M5. Dat betekent dat hij dezelfde 400 pk sterke 5,0 liter V8 kreeg. Met zijn vanafprijs van 380.000 gulden zou het nooit een groot verkoopsucces worden, maar dat maakt hem ook nu nog even begeerlijk. In 2001 reden we hem met de unieke hardtop erop.
2006-2016: BMW M3 GTS
“De beste M3 aller tijden. Met afstand.” Het was een feestnummer, de M3 GTS, gemaakt om het vijfentwintigjarig bestaan van de M3 te vieren. Knaloranje, met een atmosferische achtcilinder met 450 pk en het nodige spoilerwerk zag hij er niet alleen extreem uit, zo reed hij ook. Geen airconditioning, geen achterbank, geen radio. Alleen maar rijplezier.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto