E-Legend EL1 is elektrische ode aan legendarische Audi Sport quattro
Het wemelt tegenwoordig van de restomods en automobiele liefdesbrieven van en aan legendes van weleer. De E-Legend EL1 is de volgende.
Die auto is namelijk een ode aan een van de meest legendarische rally-auto’s uit de geschiedenis: de Audi Sport quattro. De EL1 is een creatie van het Duitse E-Legend, dat net onder de rook van Ingolstadt (Audi’s hoofdkwartier) is gevestigd en zich gaat richten op de wedergeboortes van vergelijkbare rally-iconen.
Taycan
We beginnen met de EL1, die zoals gezegd volledig elektrisch is. Verschillende media schrijven dat de Duitse nieuwkomer mogelijk de elektrotechniek van de Porsche Taycan gebruikt, al bevestigt de fabrikant dat niet. De specificaties van de EL1 komen deels overeen met de reeds bekende elektromodellen uit Duitsland, maar ook niet helemaal.
E-Legend schrijft dat de EL1 drie elektromotoren (een op de voor-, twee op de achteras, net als Audi met de E-tron S doet) met een vermogen van 600 kW (816 pk) heeft, die plaatsnemen in een ‘specifiek elektroplatform’ en koolstofvezel monocoque, waardoor het gewicht uitkomt op 1680 kilogram. Flink minder dan de reeds genoemde stekkersporters, want die wegen ruim boven de 2,2 ton. Het zorgt ervoor dat de EL1 binnen 2,8 seconden naar 100 km/h sprint. De naald tikt de 200 km/h aan na ongeveer 10 seconden, terwijl de koek op is bij een snelheid van 255 km/h.
Corvette Stingray restomod heeft 2000 pk en komt uit Ierland
Laden EL1
Z’n makers suggereren tegenover Auto Motor und Sport bovendien dat de EL1 het 800 Volt-systeem van de Porsche Taycan en Audi E-tron GT heeft, maar laadt wel met een aanzienlijk lager vermogen dan die twee. Deze moderne Sport quattro doet dat namelijk met maximaal 150 kW, terwijl de E-tron GT en Taycan dat met 270 kW doen. Dat laden hoeft overigens pas te gebeuren na zo’n 400 kilometer, want dat is de actieradius die de EL1 uit diens 90 kWh-grote accupakket haalt. Wie het circuit trotseert, moet natuurlijk op minder kilometers rekenen. E-Legend stelt dat deze EL1 minstens twee ronden op de Nordschleife kan rijden. Een derde zit er – gezien de lengte van het circuit – waarschijnlijk niet in.
Wel als je het rustig aan gaat doen, maar daar is deze EL1 niet voor gebouwd. Het is volgens z’n makers een echt cicruitbeest, die de ‘basale en analoge instincten van emotioneel rijden over moet brengen naar de moderne wereld’. De EL1 wordt bovendien met de hand gebouwd. Alles staat in het teken van snelheid en bochten, waarmee deze EL1 ‘een unieke positie in de bloeiende markt voor elektrische supersportwagens inneemt’.
Uniek is-ie zeker, want E-Legend bouwt maar 30 exemplaren van deze EL1. Wanneer die auto’s worden geleverd, is momenteel nog niet bekend. Denk aan eind 2023 en begin 2024. Wel is de EL1 al zo goed als klaar voor productie; slechts de positie van de laadaansluiting is nog een punt van discussie, net als de indeling van het interieur. Naar verwachting is het eerste prototype in 2022 gereed. Wie ‘m wil hebben, kan al een aanvraag doen. Reken wel op een flink prijskaartje, want de EL1 kost exclusief belastingen net iets meer dan een miljoen euro. Bovendien zoekt E-Legend nog een aantal investeerders om de productie van de auto’s van start te laten gaan.
40 jaar Quattro: onze 2020-ervaringen met de baanbrekende Audi-techniek
Moderne Peugeot 205 of Renault 5
Dat juichen we toe, omdat de Duitse fabrikant nog meer rallyhelden een nieuw leven wil geven. Oprichter Marcus Holzinger spreekt namelijk ook al over de komst van een EL2 en EL3, die ook in een oplage van 30 stuks worden gebouwd. Het eerstvolgende model is waarschijnlijk een ode aan de legendarische Lancia Stratos. Hoewel hij waarschijnlijk ook al een keuze omtrent de EL3 heeft gemaakt, spreekt Holzinger nu over de Lancia Delta S4, Lancia Rally 037, Peugeot 205 T16 of Renault 5 Maxi Turbo.
Overigens zijn we nog niet zo zeker over de naam E-Legend. Want zoals je waarschijnlijk weet, liet Peugeot een aantal jaren geleden onder die naam een indrukwekkende conceptauto zien. Die moderne interpretatie van de 504 Coupé wint het daarom op Google nog altijd van de Duitse nieuwkomer. Wellicht dat dat na de definitieve introductie van de EL1, EL2 en EL3 wel anders is.
Zo kwam de Peugeot e-Legend tot stand – Sjoerds Weetjes #136
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Met deze stationwagon ben je zo cool als het absolute nulpunt
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Deze gerestaureerde Aston Martin zie je niet snel over het hoofd
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan