E10 benzine slecht voor milieu? Dit zegt een nieuwe studie
E10 wordt in Nederland sinds 2019 bij alle tankstations verkocht in plaats van het oude Euro 95. De extra toevoeging van ethanol zou namelijk goed zijn voor het milieu. Echter blijkt dit niet helemaal waar volgens een nieuwe studie.
Transport & Environment heeft een onderzoek laten uitvoeren door het Duitse Institut für Energie- und Umweltforschung (IFEU) naar biobrandstoffen. Hierin staat dat er bij de productie van ethanol in E10 veel CO2 wordt uitgestoten.
E10 toch slecht voor het milieu?
Het onderzoek laat zien waar de ethanol in E10 van gemaakt wordt. Zoals De Duitse minister van Milieu, Steffi Lemke, eerder ook al meldde, wordt de ethanol van voedingsmiddelen gemaakt, zoals van suikerriet, bieten of maïs, maar ook plantaardig afval.
Volgens het onderzoek zouden de planten op het land twee keer meer CO2 absorberen als de natuur hier gewoon zijn gang kon gaan. Sterker nog, als we de landbouwgrond die nu ingezet wordt gebruiken om zonnepanelen te plaatsen, levert dat net zoveel energie op als alle biobrandstoffen bij elkaar.
De lastige benzine-kwestie
Of E10 nu wel of niet groener is dan het oude Euro 95, is een complexe vraag. Hoewel dit onderzoek laat zien dat de productie van E10 wellicht niet het efficiëntst is, stelt Duitsland dat het alleen al in 2019 7,8 miljoen ton aan CO2 hebben bespaard door de introductie van E10.
De gemiddelde consument merkt er weinig van of er E10 of oude Euro 95 uit de pomp komt. Echter, bij sommige auto’s moet je opletten. Zo kunnen sommige hybride-rijders beter geen E10 tanken en zijn ook oldtimers en tuinmachines gevoelig voor de minder pure benzine.