Een bijzonder moment: Aston Martin DBX rolt van de band
Zonder de coronacrisis hadden de Aston Martin-dealers nu de DBX in de showroom gehad en zouden de eerste klanten hun SUV kunnen ophalen. Toch weet Aston Martin de schade te beperken. De allereerste DBX rolde deze week van de band. Een bijzonder moment.
Een spannend moment, zo zou je zelfs kunnen zeggen. Met de DBX betreedt Aston Martin het – voor het merk – nieuwe segment van de SUV’s. Niet eerder maakten de Engelsen een softroader, een model met vijf zitplaatsen en vierwielaandrijving. Een model waarachter je een fatsoenlijke aanhangwagen kan hangen. Niet eerder verscheen er een Aston Martin op de markt waarbij de designafdeling had nagedacht over het vervoer van de hond in de bagageruimte. Dat de eerste DBX nu de fabriek verlaat, heeft een belangrijke reden: er is vraag naar de DBX. Aston Martin bouwt geen auto’s op voorraad. Alle exemplaren zijn reeds verkocht, zij het aan een dealer, zij het aan een klant.
Recordhoogte
Er is een enorme vraag naar het model, want de productie is voor dit jaar en de eerste maanden van 2021 volledig uitverkocht. Om hoeveel stuks het gaat, geeft de fabrikant niet op. Het gaat om enkele duizenden exemplaren. Weet dat Aston Martin in de afgelopen jaren zo’n vier- tot vijfduizend stuks vervaardigde. Met de DBX moet de productie naar recordhoogte. En dat doel zorgt er eveneens voor dat de productiestart van de DBX een spannend moment is. Er is voor de bouw van de DBX een compleet nieuwe fabriek neergezet. In Wales bouwt Aston Martin vanaf heden de nieuwe SUV. De bouw van de sportwagens Vantage, DB11 en DBS blijft in het Engelse Gaydon.
Verdubbeling productie
De DBX is dus de eerste auto uit de kakelverse fabriek, waarover vier jaar geleden voor de eerste maal werd gesproken. Mocht de opstart van de faciliteit problemen met zich meebrengen, dan zal Aston Martin de schuld direct bij de scheidende CEO Andy Palmer neerleggen. Mocht het een succes zijn, dan krijgt de nieuwe CEO Tobias Meurs alle credits voor de positieve cijfers in de boeken. Meurs, die op 1 augustus officieel begint en daarmee een periode van een dikke kwart eeuw AMG-verbintenis achter zich laat, is aan zet om Aston Martin door de grens van 10.000 auto’s per jaar te duwen. De fabriek in Gaydon kan jaarlijks maximaal 7000 auto’s maken, de faciliteit in Wales eveneens 7000, al start het op 5000 units per jaar.
Levering Aston Martin DBX
Aston Martin verwacht dat 80% van de verkochte DBX-modellen buiten Groot-Brittannië de weg op gaat. De eerste klant krijgt de auto deze zomer. De eerste Nederlandse koper rijdt omstreeks september, zoals het er nu naar uitziet.
Alles wat je moet weten over de Aston Martin DBX! – Sjoerds Weetjes #159
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
Nio EL8: zo maakt de enorme SUV zijn premium-claims waar
-
Deze Japanse occasion is betrouwbaar, stoer en vrij betaalbaar
-
Deze occasion is stoere en moderne SUV voor niet al te veel geld
-
Oei, gloednieuwe Ferrari Purosangue total loss na megaklapper
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Sinds 2016 zijn nieuwe auto’s 400 kilo (!) zwaarder geworden
-
Compacte occasion: Volkswagen biedt veel ruimte in kleine SUV
-
Deze occasion is stijlvol, betrouwbaar en inmiddels vrij betaalbaar
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3