Eén opvolger voor C4 en C4 Cactus
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2Fcitroen_c4_26.jpeg)
Citroën brengt één vervanger voor de C4 en de C4 Cactus. De nieuwe generatie staat voor 2021 op de agenda.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2Fcitroen_c4_26.jpeg)
De productie van de C4 is inmiddels beëindigd. Om de leegte in het C-segment op te vangen, heeft Citroën eerder dit jaar de C4 Cactus onder handen genomen. Door onder andere de dakrails weg te nemen, de opvallende Airbumps op de flanken te hertekenen en de bodemvrijheid te reduceren, moet de C4 Cactus een bredere en grote doelgroep aanspreken. De auto is van zijn ‘you hate it or love it’-stijl ontdaan. Door de reeks modificaties verwachten nu meer internationale Citroën-importeurs zoals die in Azië en Zuid-Amerika ook kopers voor de C4 Cactus te kunnen vinden.
Wereldwijd
Oorspronkelijk was de C4 Cactus alleen voor Europa bedoeld, maar nu gaat de productlijn ook elders in de wereld in de verkoop én productie. De Fransen willen dat elk toekomstig model wereldwijd verkocht gaat worden. Het merk kiest daarbij voor types waarvan het er veel kan verkopen met goede winstmarges. Vandaar dat nichemodellen als een cabriolet of een sportversie niet zullen komen, zo legt Citroën-baas Linda Jackson aan Autovisie uit. De auto’s moeten breed geaccepteerd worden, al moeten de modellen ook onderscheidend van de concurrentie zijn. De autobouwer doet dat met zijn designstijl, waarbij de dubbele koplampen heel karakteristiek zijn, en de focus op leef- en rijcomfort in zijn types.
Acht silhouetten
Citroën werkt toe naar een modellengamma met acht verschillende silhouetten, plus producten die voortkomen uit samenwerkingsverbanden zoals de C1. De C4 en C4 Cactus maken ook deel uit van de herziene familie. De fabrikant vervangt niet per definitie alle modellen door een nieuwe generatie. Elke keer weer wordt er gekeken naar de trends en marktvraag. Het verklaart tevens waarom de vervanger van de C4 niet klaar stond toen de productie van de vijfdeurs hatchback werd beëindigd. De markt vraagt om SUV’s en Citroën had niets in de aanbieding. De focus kwam op de ontwikkeling van de C3 Aircross en C5 Aircross te liggen, waardoor de vervangers van bijvoorbeeld de C4 en C5 werden uitgesteld en uiteindelijk niet op het productie-einde van hun voorgangers aansluiten.
LEES OOK: Citroën C5 Aircross is klaar voor Europa
Onderscheidend
Vorig jaar liet Linda Jackson in gesprek met Autovisie al weten dat de nieuwe generatie C4 een auto met een onderscheidend karakter wordt, iets dat de laatste C4 ontbeerde. De C4 Cactus daarentegen was juist te, zo kun je concluderen nu de auto aanzienlijk is ontleukt.
LEES OOK: LINDA JACKSON: WE HEBBEN DE C4 CACTUS NIET VERMOORD MAAR GEËEVOLUEERD
Export
Citroën verkocht afgelopen jaar 1,1 miljoen auto’s wereldwijd. Zo’n 26% van de verkoop had buiten Europa plaats. Voor 2020 rekent het concern op een wereldwijde afzet van 1,6 miljoen voertuigen, waarvan 45% buiten Europa moet worden verkocht.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had