Een Renault Captur RS Line is het alternatief
Met de herziene plannen van de kersverse Renault-topman Luca de Meo is een RS-uitmonstering van de Captur zeker niet op korte termijn te verwachten. Als alternatief, een karig alternatief, brengt Renault de Captur RS Line.
Met het oog op de groeiende vraag naar SUV’s en de rijke RS-historie van Renault, past een echte Captur RS zeker wel in de line-up van het Franse merk. Hoewel het concept van een SUV natuurlijk niet strookt met dat van een sport- of racewagen (denk bijvoorbeeld aan de hoge zitpositie en dito zwaartepunt) kan een merk als Renault – dat bekend staat als initiatiefnemer voor nieuwe concepten – een dergelijk model wel uitbrengen. Zo’n Captur RS vormt bovendien ook een alternatief voor de Ford Puma ST, die inmiddels wel het strijdtoneel heeft betreden.
Elektrokracht
Voor de toekomstige RS-modellen stapt Renault bovendien over op volledig elektrische aandrijflijnen. Dat maakte het bedrijf onlangs bekend. De achterwielen van de opvolger van de Alpine krijgen ook elektrokracht te verwerken. Zover is het voor de Captur nog niet. Niet in de laatste plaats omdat de SUV wordt gebouwd op een platform dat ontwikkeld is rondom verbrandingsmotoren, al dan met elektrificatie.
Van buiten naar binnen
De aanduiding RS komt nu tóch op de Captur, zij het met een toevoeging: RS Line. Het is een nieuw uitrustingsniveau dat niet alleen voor een specifieke interieuraankleding zorgt, maar ook het exterieur van de Captur aanpast. De RS Line, een benaming die op meer Renault-modellen wordt gevoerd, is compleet nieuw voor de Captur.
Hij komt voor de dag met een hertekende voorbumper. Volgens de fabrikant heeft de designafdeling zich laten inspireren door de F1-activiteiten van het merk, al moet je dat uiteraard met een korreltje zout (er ligt genoeg op straat momenteel) nemen. De grille is vervaardigd in de bekende honingraatstructuur en in de bumper zelf is ook een horizontale strip aangebracht. Aan de achterzijde monteert Renault een ‘diffuser’. Het component is in grijs uitgevoerd, wat voor een contrast met de rest van de bumper zorgt. De uitvoering krijgt bovendien iets donkere achterruiten. Tot slot, Renault zet de RS Line op 18-inch schoeisel. De wielen dragen de naam Le Castellet.
Rode aankledingsdetails
Natuurlijk krijgt ook de binnenzijde een afwijkende aankleding. RS staat binnen Renault voor meer sportiviteit, dus zijn de elementen uitgevoerd in een kleurstelling die je direct associeert met sportiviteit. Met Ferrari-rood, dus. Het met geperforeerd leer beklede stuurwiel kent rode en grijze stiksels. Diezelfde tint zie je ook rond de luchtroosters op het dashboard, dat weer is bedekt met een laagje carbon(-look). De dorpels zijn belegd met een aluminium strip. Wat de uitrusting betreft, zijn een 10-inch digital dashboard, parkeerhulp vóór en achter, achteruitrijcamera en een inductielader voor de smartphone aanwezig.
Met en zonder stekker
Renault levert het RS Line-aankledingspakket met de benzinemotoren TCe 90 en 140, de LPG-versie TCe 100 LPG en de stekkerhybride E-TECH Plug-in Hybrid 160. Er volgt tevens een Hybrid-versie, dus zonder stekkeraansluiting. De Renault Captur RS Line is binnenkort verkrijgbaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?