Een ton voor de staatskas bij aankoop Alfa Romeo Giulia GTA
De liefhebber van Alfa Romeo kan alvast gaan sparen voor de meest extreme straatauto van de Italiaanse fabrikant ooit. Het merk plakt vandaag namelijk een voorlopige prijs op de Giulia GTA en GTAm.
Laten we maar met de deur in huis vallen: de Alfa Romeo Giulia GTA heeft naast extreme prestaties ook extreme prijs. FCA Nederland laat weten dat er voor de GTA zo’n €230.000 moet worden neergelegd, voor de GTAm moet daar nog eens €6000 bij. Een heel groot deel daarvan gaat overigens direct naar de portemonnee van de staat, want in Italië beginnen de prijzen voor de extreme Giulia bij ongeveer €147.000.
Giulia Quadrifoglio
Voor dat geld krijg je wel een heel bijzondere auto. De GTA is namelijk niet een iets lichtere Giulia met wat fraaie details. Hoewel de krachtbron gelijk is aan dat in de Quadrifoglio, heeft deze nu lichtgewicht componenten en een herschreven motormanagementsysteem. Uit de 2,9 liter V6 haalt Alfa Romeo zodoende geen 510 pk, maar 540 paarden. Het schoeisel staat bovendien 50 milimeter verder uit elkaar.
Ook is de carrosserie van de GTA aangepakt ten opzichte van de Quadrifoglio. Alfa levert de GTA met een Sauber Aerokit, een verwijzing naar de renstal van Sauber waarmee het deelneemt aan de Formule 1. De frontsplitter is actief en vergroot het belang van zijn aanwezigheid per snelheid. Het koetswerk heeft afwijkende sideskirts en een specifieke achterspoiler.
Koolstofvezel
De GTAm gaat zelfs nog een stuk verder. Verschillende carrosseriedelen, zoals de bumpers, voorschermen, dak en motorkap zijn uit koolstofvezel vervaardigd. Het materiaal wordt ook gebruikt voor de stoelen en de aandrijfas, wat dus uniek is voor de GTAm-uitmonstering. Beide types krijgen 20 inch lichtmetalen wielen met een centrale wielmoer en een centraal geplaatst Akrapovic-uitlaatsysteem.
Maar dat is natuurlijk nog niet genoeg. Want Alfa Romeo biedt ook meerdere bijzondere kleurstellingen op de extreme sedan aan. Die zijn een knipoog naar de racehistorie van het Italiaanse merk, met een combinatie van rood, (oker)geel, wit en groen. Een van de combinaties met de okergele kleur heeft een flinke Nederlandse tint, want die is een knipoog naar de Alfa’s 1750 en 2000 GTAm waarin onze eigen Toine Hezemans in 1970 en 1971 de European Touring Car Championship mee won.
Italiaanse vlag
Wie voor een dergelijke kleurstelling gaat, kan er ook voor kiezen om een nummer op de zijkant van de auto te laten plaatsen. Ook krijg je er een autohoes in dezelfde kleurstelling bij. Wie een ‘normale’ kleur op zijn Alfa wil, kan kiezen tussen de basiskleuren GTA Red, Trophy White en Montreal Green. Niet toevallig, want dat zijn natuurlijk de kleuren van de Italiaanse vlag.
In totaal bouwt Alfa Romeo 500 stuks van de GTA en GTAm. Er is veel interesse voor beide modellen vanuit Nederland, maar hoeveel exemplaren er deze kant op komen, is nog onbekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce