Eerste BMW 7 Serie en i7 rollen van de band
Voor BMW is de zeven in de maand en dan hebben we het niet over de zevende maand van het jaar. De Duitse autobouwer introduceerde onlangs de zevende generatie 7 Serie sinds 1977 en dat topmodel is nu in productie gegaan. De fabrikant bouwt direct de versie met verbrandingsmotor als met elektro-aandrijving, de i7.
Wederom is de Zuid-Duitse fabriek te Dingolfing geselecteerd voor de bouw van BMW’s grootste limousine. Al sinds de introductie van de productielijn brengt de Duitse autobouwer zijn topmodel in die fabriek onder. De productiefaciliteit is niet exclusief voor de 7 Serie neergezet. De 5 Serie, 8 Serie en iX hebben dezelfde geboortegrond. Uit de fabriek rolden tot op heden iets minder dan twee miljoen exemplaren met de 7-badge achterop. Het merk verwacht dit jaar nog de mijlpaal van twee miljoen stuks te bereiken.
Elektro-limousine
Voor de productiestart van de 7 Serie diende BMW rond de 300 miljoen euro in de productiefaciliteit Dingolfing te investeren. Een en ander komt door de lancering van de eerste volledig elektrisch aangedreven i7. De elektro-limousine beschikt over dezelfde architectuur als de versie met verbrandingsmotor, maar kent enkele afwijkende productiestations. De elektromotor en het accupakket komen van een nabij gelegen faciliteit, waar ook de aandrijflijnen voor onder andere de iX worden gemaakt. Die relatief nieuwe fabriek heeft een capaciteit van een half miljoen aandrijflijnen op jaarbasis. Ook nieuw voor de fabriek én 7 Serie is de mogelijkheid om de carrosserie in twee kleuren uit te voeren. Voor die optie moest de lakstraat aangepast worden.
Start met i7
BMW trapt af met de 7 Series met verbrandingsmotor en elektro-aandrijving. De liefhebbers van de plug-in hybride-uitvoeringen moeten nog even geduld hebben, want de bouw van die stekkerversies gaat later van start. Dat wil overigens niet zeggen dat de versies die reeds van de band rollen per direct leverbaar zijn. De autobouwer plant de marktintroductie van de 7 Serie eind dit jaar. Voor Europa is alleen de i7 dan beschikbaar. De (plug-in) hybridetypes volgen pas in 2023, net als de dieselversie. Buiten Europa start het bedrijf met de benzine-uitvoeringen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar