Dit is de eerste elektrische camper van Mercedes-Benz
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F21C0751_006.jpg)
Naast personenauto’s moeten ook transportvoertuigen en kampeerwagens elektrificeren. Mercedes-Benz zet alvast een stap in de goede richting met de eerste elektrische camper van het merk.
In de basis is het busje een ‘gewone’ EQV. De Duitsers zijn de samenwerking aangegaan met het Zwitsers bedrijf Sortimo Walter Rüegg PLC. Zij zorgen voor de ombouw die van je elektrische V-Klasse een ‘Vakantie-Klasse’ maakt.
Camper met zonnepanelen
Het busje is kant-en-klaar te bestellen. Je kunt ‘m aankleden met een pop-up dak met bed, een keukenblok met gasfornuis en spoelbak, verduisterde achterruiten, binnenverlichting en twee zonnepanelen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F21C0751_003.jpg)
De zonnepanelen zorgen ervoor dat de camper deels zelfvoorzienend kan zijn. De panelen (400 watt) kunnen zowel de start- als hulpaccu opladen. Je moet dan wel op reis naar een zonnig gebied, want in een druilerig Nederland heb je er niet zoveel aan.
Volledig elektrische aandrijflijn
Qua camperfaciliteiten is de bus alles behalve baanbrekend, bij het model draait het allemaal om de aandrijflijn. In de bodem van een Mercedes EQV ligt een accupakket met een capaciteit van 100 kWh. 90 kWh hiervan is te gebruiken om 347 kilometer ver te komen. Let wel: dat zijn cijfers zonder het klapdak en extra gewicht van de ombouw. Hoeveel invloed de camperopbouw op de actieradius heeft, laat Mercedes niet weten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F21C0751_001-1.jpg)
De voorwielen worden aangedreven door een synchroonmotor met 204 pk en 362 Nm. Hoewel de bus 2535 kilogram weegt, is dit voor een camper voldoende om een leuke bergpas mee te beklimmen.
Prijzen van de Mercedes EQV camper nog niet bekend
Mercedes laat nog geen prijzen weten, maar aan de hand van de normale EQV is er wel een inschatting te maken wat de camper gaat kosten. Exclusief btw en bpm (tot 2024 nog geen BPM op elektrische auto’s) kost de bus minimaal 60.590 euro. Met opties als een hefdak zal de prijs van de camper snel tientallen duizend euro duurder worden.
Hoewel Mercedes trots z’n eerste elektrische camper laat zien, zijn er al andere elektrische kampeerwagens. Zo reden wij een paar maanden geleden met de e-Fixxter. Dat is in de basis een Peugeot Expert, die door het Nederlandse Camperfixx en VDL is omgebouwd tot volwaardig kampeervoertuig. Wij stelden ook vijf redenen op om (niet) te investeren in een elektrische camper.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de gaafste camper die er op dit moment te koop staat
-
4 unieke camper-occasions voor niet al te veel geld
-
Met deze betaalbare campers ben je de coolste op vakantie
-
De allerdikste Brabus ooit is een camper met 2.600 Nm aan koppel!
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had
-
Hyundai wordt The Ocean CleanUp voor op straat… of toch niet?