Eerste elektrische Maserati GranTurismo verder uitgekleed
Maserati maakt er geen geheim van dat er een nieuwe GranTurismo op stapel staat, evenmin de komst van de open variant GranCabrio. Met een prototype van de vierzits GranTurismo ging de topman van het concern onlangs in Rome de weg op.
Leuk en aardig dat Stellantis-topman Carlos Tavares, waaronder Maserati net als onder andere Peugeot, Fiat, Lancia en DS valt, achter het stuur van een prototype van de Maserati GranTurismo Folgore plaatsnam, maar het belangrijkste nieuws is dat de luxueuze coupé meer camouflage materiaal van zich heeft afgeschud. De contouren van de GranTurismo worden steeds meer duidelijk. En ja, het is een model dat een evolutie is van de vorige generatie, waarvan enkele jaren geleden de laatste exemplaren werd gemaakt.
Vertrouwde carrosserielijn
De GranTurismo behoudt zijn wulpse voorschermen, zoals de vorige editie dat in lijn met de beroemde Birdcage had. De motorkaplijn start laag, maar klimt snel. De grote voorruit gaat over in een bolle daklijn, waaraan een korte kont volgt. In de achterklep is wederom een geïntegreerde spoiler aangebracht. De algehele lijnvoering lijkt uitwisselbaar met die van de vorige GranTurismo. Ook het tweede zijruitje kent dezelfde lijnvoering. Het ontwerp van de grille, lichtunits en buitenspiegels maken het optische verschil tussen het Pininfarina-ontwerp en de creatie onder supervisie van Klaus Busse.
Minimaal 1200 pk
De hier afgebeelde Maserati, gefotografeerd door de fabrikant zelf, is de versie zoals die in 2023 komt en dan doelen we op de aandrijflijn van de coupé. Dit prototype draagt de toevoeging Folgore, wat Maserati-taal is voor elektrische aandrijflijn. In de GranTurismo monteert de fabrikant liefst drie elektromotoren, die tezamen een vermogen leveren van maar liefst 1200 pk. Sterker nog, minimaal 1200 pk. De trekkracht wordt via de vier wielen op de weg overgebracht. Het accupakket komt tussen de assen te liggen, een lay-out die Maserati voor meerdere modellen aanhoudt.
Alle nieuwe Maserati’s tot 2025, groei naar 75.000 auto’s per jaar
Louter elektro-aandrijving
Naast deze 300 km/h snelle GranTurismo brengt het roemruchte Italiaanse merk meerdere elektromodellen. Van bepaalde productlijnen komt zelfs alleen nog een elektrische versie, zoals de Levante. Voor de GranTurismo plant Maserati ook nog verbrandingsmotoren, aangezien in de huidige wereld nog niet alle markten klaar zijn voor louter elektro-aandrijving. Ook na 2030 zal Maserati benzinemotoren blijven aanbieden, al ligt voor Europa dan de focus op volledig elektrisch aangedreven modellen.
Giulia-architectuur
Terug naar de GranTurismo. De technische basis wordt gelegd door het platform van de Grecale, zo laat Maserati aan Autovisie weten. Die architectuur is afgeleid van de bodemsectie van de Alfa Romeo Giulia en Stelvio. De ontwikkelingsafdeling heeft het echter aangepast, zodat de karakteristiek overeenkomst met de merkwaardes van het merk met de drietand.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace